Axelpaxel
Topic Author
Posts: 8
Joined: Sun 25 Sep 2011, 22:27

Balanseringsfundering: ålder och halvalver

Mon 23 May 2022, 22:50

Tänkte starta upp en ny kampanj i dagarna. Funderar dock kring lite issues med spelbalansen. Ffa tycker jag att det verkar lite väl kasst att vara äldre än ung. Både de talanger och rykte man går dom kompensation borde man komma upp i rätt raskt. Det är inte värt en eller två p i GE känns det spontant. Regeln faller i den klassiska fällan att en optande spelare (=de flesta innerst inne) spelar lite mer med sikte på endgame. En fundering är om man istället som medelålders eller gammal får en respektive två kraftpoäng extra vid början av varje speltilfälle. För bra/dåligt?

En annan fundering är att halvalvernas förmåga känns lite.... trubbig. Vad tros om att man istället får en extra kraftpoäng varje gång man får kraftpoäng? Kan det tänkas rubba ngt?
 
User avatar
pellejones
Posts: 238
Joined: Wed 22 Oct 2014, 23:14
Contact:

Re: Balanseringsfundering: ålder och halvalver

Tue 24 May 2022, 09:02

Det är en skev balans med ålder, ja. Ung är bättre på alla sätt tyvärr. Men unga äventyrare kanske inte tas på allvar i byarna istället ;)

Halv-alvens förmåga är extremt bra. Den behöver inte ändras.
 
Axelpaxel
Topic Author
Posts: 8
Joined: Sun 25 Sep 2011, 22:27

Re: Balanseringsfundering: ålder och halvalver

Tue 24 May 2022, 18:33

Mm, tänkte att halvalvernas förmåga bara är bra i de fall när man vill lägga fler kraftpoäng?
 
Bonzzo15
Posts: 104
Joined: Wed 17 Jun 2020, 13:39

Re: Balanseringsfundering: ålder och halvalver

Thu 09 Jun 2022, 18:23

Mm, tänkte att halvalvernas förmåga bara är bra i de fall när man vill lägga fler kraftpoäng?
Beror ju helt på hur du kör, men särskilt om du är magiker eller druid är halvalver riktigt bra.

Sen vad gäller åldern, en ung person i toppform jämfört med en gamling i toppform, hur rutinerad gamlingen än är kommer han rent fysiskt vara starkare. Sen så kan ju gamlingen kontra detta med flera års erfarenhet i form av Färdigheter. Helt balanserat i mina ögon och framförallt så tänker jag rollspel är inte skapt för att söka metavapen och den bästa karaktären, då kan man köra Elden Ring och springa runt med Rivers of Blood (personligt agg där).
 
Axelpaxel
Topic Author
Posts: 8
Joined: Sun 25 Sep 2011, 22:27

Re: Balanseringsfundering: ålder och halvalver

Sun 12 Jun 2022, 17:14

Ptja, problemet är ju att förmågan knappt tillför ngt om man inte är trollkunnig.

Ja, man kan förstås mena att man inte bör opta, men min erfarenhet är att det är ytterst få som inte gör det. Då är det ett problem att det ena är uppenbart sämre än det andra.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Balanseringsfundering: ålder och halvalver

Sun 12 Jun 2022, 21:38

Det är väl ganska många yrken som det är användbart att spendera mer än en KP. En av mina spelare var nasare och han skaffade fram många bra prylar för en billig KP.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests