Jag började spelleda en Svärdet Sång-kampanj för ett par månader sen. Något av det jag gillar mest med kampanjen och regelsystemet är överlevnads- och utforskaraspekterna, att spelarna har begränsade resurser, måste planera sina utfärder och vara smarta med sina inköp. Vad ska vi ta med oss? Hur mycket kan vi bära? Vad är värt att lägga pengar på?
Sist dog en av rollpersonerna och spelaren vill nu göra en nasare (halvalv dessutom). Men när jag läser nasarens talanger gör det mig orolig. De kan frammana i stort sett vilket föremål som helst, inklusive resurstärningar, med kraftpoäng. Och kraftpoäng är ju lätt att få.
Jag är rädd att det ska göra resurstärningarna meningslösa och ta bort många svårighet och utmaningar. Oväntat problem som skulle vara kul att rollspela? Äh, bara att plocka fram det föremål vi behöver. Ska vi ta med ett rep? Nä, vi kan plocka fram ett på plats om det blir aktuellt. Skador på utrustning? Varför bry sig om hantverk, bara att plocka fram ett nytt oskadat föremål. Inte råd med den där vägtullen? Jodå, bara att ta fram pengar ur fickan.
Jag undrar hur andra ser på det? Har funkar nasarna i praktiken? Ska jag ändra kampanjens stil för att anpassa mig, mindre fokus på överlevnad och mer på story? Husregler som kan hjälpa?