Lesten
Topic Author
Posts: 7
Joined: Tue 22 Mar 2022, 19:50

Oro för nasare

Tue 22 Mar 2022, 19:55

Jag började spelleda en Svärdet Sång-kampanj för ett par månader sen. Något av det jag gillar mest med kampanjen och regelsystemet är överlevnads- och utforskaraspekterna, att spelarna har begränsade resurser, måste planera sina utfärder och vara smarta med sina inköp. Vad ska vi ta med oss? Hur mycket kan vi bära? Vad är värt att lägga pengar på?

Sist dog en av rollpersonerna och spelaren vill nu göra en nasare (halvalv dessutom). Men när jag läser nasarens talanger gör det mig orolig. De kan frammana i stort sett vilket föremål som helst, inklusive resurstärningar, med kraftpoäng. Och kraftpoäng är ju lätt att få.

Jag är rädd att det ska göra resurstärningarna meningslösa och ta bort många svårighet och utmaningar. Oväntat problem som skulle vara kul att rollspela? Äh, bara att plocka fram det föremål vi behöver. Ska vi ta med ett rep? Nä, vi kan plocka fram ett på plats om det blir aktuellt. Skador på utrustning? Varför bry sig om hantverk, bara att plocka fram ett nytt oskadat föremål. Inte råd med den där vägtullen? Jodå, bara att ta fram pengar ur fickan.

Jag undrar hur andra ser på det? Har funkar nasarna i praktiken? Ska jag ändra kampanjens stil för att anpassa mig, mindre fokus på överlevnad och mer på story? Husregler som kan hjälpa?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4439
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Oro för nasare

Tue 22 Mar 2022, 20:17

En nasare kan inte få fram tunga föremål (så de får väga max 1) och det kan bara vara från listan bruksföremål (vapen vid nivå 2). Att ta fram pilar, facklor eller fältransoner kan nog bli dyrt i längden då nasaren bara kan ta fram ett föremål per användning oavsett hur många kraftpoäng han räknas ha spenderat vid användningen. Så för en halvalv nasare att ge en enhet fältransoner till en grupp på fyra kommer kosta dyra kraftpoäng eftersom det är fyra föremål. Men visst är det praktiskt ibland.

En utav mina spelare spelade halvalv nasare men han tröttnade efter ett tag och sa att han vill göra en ny karaktär. Han tyckte att karaktären inte tillförde så mycket i gruppen. Det finns en gräns för hur många bruksföremål man behöver och mat hade gruppen inga problem med att skaffa ändå.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest