spelmästaren
Topic Author
Posts: 8
Joined: Fri 11 Feb 2022, 18:42

Husregler

Fri 11 Feb 2022, 18:49

Hej! Jag har precis upptäckt Svärdets Sång och är väldigt pepp på spelet särskilt för
att jag gillar enkelheten i regelsystemet!

( Även om världen och utforskandet är en stor del av spelet så kommer
jag nog spela det i någon Trudvang-liknande värld. )

Det jag undrar direkt är om ni har några husregler ni rekommenderar?
Jag funderar redan nu om jag ska köra med ett eget system
för kroppspoäng, kanske ge dubbla Fysikvärdet som "kroppspoäng" och ta bort kritiska skador.
Om man inte sabbar någon annan funktion då dvs!

Hur tycker ni magi-systemet funkar? Kör ni det som det är?
 
Maldion
Posts: 35
Joined: Tue 20 Nov 2018, 00:02

Re: Husregler

Fri 25 Feb 2022, 21:12

Testa utan husregler först, finns flera husregler om man vill men det ska va ganska balancerat som det är, läs igenom updateringarna på engelska utgåvan innan ni börjar, vart lite saker ändrat tex wp på npc
 
Acquaintance
Posts: 7
Joined: Fri 27 Dec 2019, 13:43

Re: Husregler

Sat 26 Mar 2022, 08:56

Tips är att inte ändra för mycket på grundpoängen innan du bemästrat spelet då väldigt många regler förankrar sig i dessa. Ex om du dubblerade kroppsvärdet så skulle det bli mer än dubbelt så enkelt att generera kraftpoäng och du skulle behöva hitta en ny lösning för hur mycket karaktärerna kan bära. Detta skulle få ytterligare kedjereaktioner i balansen mellan alla talanger där dem som gynnas mer av höga antal kraftpoäng skulle bli starkare.

Just skadesystemet tycker jag fungerar bra. Jag har en husregel där, men det är en enkel en: första gången du slår på tabellen för kritiska skador slår du T36 istället för T66, så du kan inte bli instagibbad utan förvarning.

Har kokat ihop en väldig massa husregler som inte är värda att implementera. Använder i slutändan en ganska kort lista med modifikationer. Allt sagt så är en av fördelarna med spelet hur enkelt det är att modifiera.
 
Eldskägg
Posts: 8
Joined: Wed 11 Mar 2020, 09:42

Re: Husregler

Sun 04 Sep 2022, 21:09

En ganska enkel husregel jag upptäckte jag ville ha var att låta spelarna få börja med 1-2 kraftpoäng första spelsessionen, så de kan få leka med sina roliga talanger utan att behöva pressa en massa slag först som kan vara ganska vanskligt.
 
User avatar
pellejones
Posts: 238
Joined: Wed 22 Oct 2014, 23:14
Contact:

Re: Husregler

Sun 04 Sep 2022, 21:45

Vi är snart uppe i 200 sessioner, inga husregler som ändrar regler. Endast tydliggörande av olika talanger som kan tolkas olika osv.

Gällade kraftpoäng så kommer de lätt upp i 10 KP efter en session eller tre. Plus att det tvingar fram ert intressant spelsätt - ska jag pressa för att få KP, eller klarar jag mig? Vid första sessionen kan 1 KP vara skoj, men sen bör de pressa fram det, eller bygga sit fort och vila där.
 
Jens go game
Posts: 296
Joined: Fri 04 Nov 2011, 07:49

Re: Husregler

Tue 04 Oct 2022, 21:10

Testa utan husregler först, finns flera husregler om man vill men det ska va ganska balancerat som det är, läs igenom updateringarna på engelska utgåvan innan ni börjar, vart lite saker ändrat tex wp på npc
Är de Engelska reglerna annorlunda än de Svenska? Jag vet att det kom någon sida med erata till den svenska för några år sedan, är det något annorlunda än det i den engelska?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Husregler

Tue 04 Oct 2022, 21:38

Testa utan husregler först, finns flera husregler om man vill men det ska va ganska balancerat som det är, läs igenom updateringarna på engelska utgåvan innan ni börjar, vart lite saker ändrat tex wp på npc
Är de Engelska reglerna annorlunda än de Svenska? Jag vet att det kom någon sida med erata till den svenska för några år sedan, är det något annorlunda än det i den engelska?
Det ska vara samma.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests