Om jag tolkat reglerna rätt så kan inte båda parter i en strid ta skada i form av elände i en och samma runda. Tanken verkar vara att den som förlorar konfliktslaget är den som tar skada. Men vad händer om det blir oavgjort? Enligt reglerna vinner i dessa fall anfallaren - och ger en nivå skada till motståndaren, men tar själv ingen skada.
Jag tänkte dock tillåta att man som vinnare kan öka sin skada med en nivå elände på fienden - om man samtidigt tar en nivå elände själv. Detta räknas i så fall in bland de särskilda effekter som vinnaren kan välja mellan. (En effekt per FG. Detta är med andra ord ett alternativ som är tillgängligt för den som vinner med FG ett eller högre.)
Jag funderar även på att ändra regeln om att man turas om att vara anfallare, medan den andre blir försvarare. Istället håller man reda på vem som har initiativet i en strid, vilket alltså enligt de befintliga reglerna motsvaras av att man är anfallare.
I den första rundan antas, i första hand, den med högst vapenlängd ha initiativet. I andra hand, om vapenlängden är densamma eller beroende på avståndet, antas den som initierar striden också ha initiativet inledningsvis. Men, det är den som vinner konfliktslaget som har initiativet (är anfallare) i följande runda.