Kort och gott tycker jag väldigt mycket om systemet med kritiska skador, men att det blir lite för mycket att rulla för SLP:er. Samtidigt tycker jag att "icke-typisk kritisk skada" är väldigt tråkigt, och likaså att bara låta SLP:er dö på fläcken. Därför tänkte jag föreslå ett förenklat system för SLP:er och hoppas att det blir smidigt nog för att kunna användas på många SLP:er och samtidigt är roligare än att inte använda kritisk skada alls.
Tanken är att detta system främst gäller fientliga eller oviktiga humanoida SLP:er. Den kan användas för monster, men där ser jag personligen inte riktigt samma behov. När det kommer till viktiga SLP:er på spelarnas sida skulle jag nog föreslå att ni använder det vanliga systemet istället. När SLP:n bryt rullar man T6 på den här tabellen
- 1-4: Ej dödligt: SLP:n anses vara ute i striden men har bara kortvariga men. Om spelarna träffar på SLP:n igen avgör SL om skadan är läkt eller om skadan kan ge spelarna en fördel i motståndsslag.
5-6: Dödligt: SLP:n riskerar att dö. SL avgör utifrån sammanhanget om SLP:n dör inom T6 rundor, annars dör han om han lämnas utan vård efter striden. Om SLP:n överlever avgör SL när skadan läkt såsom vid icke-dödliga skador.
Jag har inte hunnit testa systemet ännu eftersom jag nyss kom på idén. Att just 5 och 6 markerar dödliga skador är baserat på att dödliga skador börjar från 45 i den vanliga tabellen, så jag avrundade uppåt.