Zoodle
Topic Author
Posts: 21
Joined: Sun 03 May 2020, 01:18

Hur lång tid tog meta-plotten?

Mon 28 Dec 2020, 23:37

Ganska tydlig fråga tror jag, undrar på ett ungefär hur lång tid det tog för era spelare att bli klara med meta-plotten. Vi har spelat sedan början på maj, då vi körde äventyret som man fick med i grundboxen (djurtornen etc) men jag hade då inte tillgång till kampanjboken, så hade ingen aning om vad metaplotten riktigt var. Lyckades köpa kampanjboken och vi började nästa äventyr om man kallar det så, i slutet på sommaren. Spelarna är dock inte alls nära att vara klara över huvud taget, de vet inte ens att de ''ska'' leta efter Eden, detta för att jag ville att de ska lista ut det själva med ledtrådar etc.
Basically så undrar jag bara om jag tar det för lugnt, detta är första gången jag spelleder och hela gruppen spelar rollspel någonsin. Kände att jag rushade ''djurtorn-äventyret'' och slutet blev rätt så kasst.
Så hur lång tid tog det för er att bli klara på ett ungefär? Allt kanske började flyta på ju fler ledtrådar de hittade?

Eventuella tips till vad jag som SL kan göra för att putta dem i ''rätt'' riktning skulle uppskattas om ni har några! :D

Älskar spelet verkligen!
 
Dorantee
Posts: 73
Joined: Mon 20 Jun 2016, 19:09

Re: Hur lång tid tog meta-plotten?

Mon 28 Dec 2020, 23:59

Metaplotten i År Noll, alltså "Vägen till Eden" kampanjen, tog typ ett år + 1-3 månader för min grupp att spela igenom där vi spelade varannan söndag. Då ändrade jag lite på plotten också dock så att den blev lite mer rälsad (mina spelare tycker inte om sandbox spel så mycket). Jag gav dem dagboken under introduktionsäventyret "För en Munfull vatten" och uppmuntrade dem att visa den för den Gamle som gav dem både ID-kortet och radion innan han spontant somnade/föll tillbaka i sin senilitet. Radion innehöll koordinaterna till Eden (Ledningsplats Caesar eller vad den nu var) men också till 4-5 andra ledningsplatser. Kampanjen bestod alltså mest utav att de gjorde expeditioner till de olika ledningsplatserna för att se vilken som var Eden, det ledde ofta till att de hamnade på sidospår (Bla. ett krig med den Andra Arken samt sabotage hos Nova-sekten). Kan inte säga hur lång tid det skulle ta att spela meta-plotten som den är skriven men kan tänka mig att det kan ta lite längre tid då.
 
Zoodle
Topic Author
Posts: 21
Joined: Sun 03 May 2020, 01:18

Re: Hur lång tid tog meta-plotten?

Tue 29 Dec 2020, 00:08

Metaplotten i År Noll, alltså "Vägen till Eden" kampanjen, tog typ ett år + 1-3 månader för min grupp att spela igenom där vi spelade varannan söndag. Då ändrade jag lite på plotten också dock så att den blev lite mer rälsad (mina spelare tycker inte om sandbox spel så mycket). Jag gav dem dagboken under introduktionsäventyret "För en Munfull vatten" och uppmuntrade dem att visa den för den Gamle som gav dem både ID-kortet och radion innan han spontant somnade/föll tillbaka i sin senilitet. Radion innehöll koordinaterna till Eden (Ledningsplats Caesar eller vad den nu var) men också till 4-5 andra ledningsplatser. Kampanjen bestod alltså mest utav att de gjorde expeditioner till de olika ledningsplatserna för att se vilken som var Eden, det ledde ofta till att de hamnade på sidospår (Bla. ett krig med den Andra Arken samt sabotage hos Nova-sekten). Kan inte säga hur lång tid det skulle ta att spela meta-plotten som den är skriven men kan tänka mig att det kan ta lite längre tid då.
OOh, Gillar idén med de andra ledningsplatserna och sedan bygga på sidospår, har varit lite rädd att introduktioner av hot/ äventyrsplatser, ex. ''Ni är i Arken och ser ett gäng sektmedlemmar bäst att hitta deras sektplats'' eller ''Ni är i Arken och tjocka mutanter vill att ni hälsar på deras Ark'' ''En vildsint best har skådats utanför Arken, gå och döda grabben''
Tror att det kan hjälpa mot det! Tack! :D
 
Dorantee
Posts: 73
Joined: Mon 20 Jun 2016, 19:09

Re: Hur lång tid tog meta-plotten?

Tue 29 Dec 2020, 00:52

Metaplotten i År Noll, alltså "Vägen till Eden" kampanjen, tog typ ett år + 1-3 månader för min grupp att spela igenom där vi spelade varannan söndag. Då ändrade jag lite på plotten också dock så att den blev lite mer rälsad (mina spelare tycker inte om sandbox spel så mycket). Jag gav dem dagboken under introduktionsäventyret "För en Munfull vatten" och uppmuntrade dem att visa den för den Gamle som gav dem både ID-kortet och radion innan han spontant somnade/föll tillbaka i sin senilitet. Radion innehöll koordinaterna till Eden (Ledningsplats Caesar eller vad den nu var) men också till 4-5 andra ledningsplatser. Kampanjen bestod alltså mest utav att de gjorde expeditioner till de olika ledningsplatserna för att se vilken som var Eden, det ledde ofta till att de hamnade på sidospår (Bla. ett krig med den Andra Arken samt sabotage hos Nova-sekten). Kan inte säga hur lång tid det skulle ta att spela meta-plotten som den är skriven men kan tänka mig att det kan ta lite längre tid då.
OOh, Gillar idén med de andra ledningsplatserna och sedan bygga på sidospår, har varit lite rädd att introduktioner av hot/ äventyrsplatser, ex. ''Ni är i Arken och ser ett gäng sektmedlemmar bäst att hitta deras sektplats'' eller ''Ni är i Arken och tjocka mutanter vill att ni hälsar på deras Ark'' ''En vildsint best har skådats utanför Arken, gå och döda grabben''
Tror att det kan hjälpa mot det! Tack! :D
'

Kom ihåg att du förlorar majoriteten av "sökandet efter ledtrådar" om du gör som jag gjorde, radion och ID-kortet vid kampanjstart och kameran används inte alls eftersom den skulle avslöja vilken av ledningsplatserna som är Eden (jag gav mina spelare den när de hittade Eden dock, den låg i närheten av ingången), det är bara dagboken som blir kvar att hitta... Man kanske skulle kunna sätta ut så spelarna behöver hitta ID-kortet också iofs.

Nog för att sökandet av ledtrådar bytts ut mot en annan typ av sökande dock men jag tänkte att jag skulle poängtera det ändå utifall att du faktiskt ville ha med ledtrådssökandet i din kampanj. :)
 
Zoodle
Topic Author
Posts: 21
Joined: Sun 03 May 2020, 01:18

Re: Hur lång tid tog meta-plotten?

Tue 29 Dec 2020, 01:57

Metaplotten i År Noll, alltså "Vägen till Eden" kampanjen, tog typ ett år + 1-3 månader för min grupp att spela igenom där vi spelade varannan söndag. Då ändrade jag lite på plotten också dock så att den blev lite mer rälsad (mina spelare tycker inte om sandbox spel så mycket). Jag gav dem dagboken under introduktionsäventyret "För en Munfull vatten" och uppmuntrade dem att visa den för den Gamle som gav dem både ID-kortet och radion innan han spontant somnade/föll tillbaka i sin senilitet. Radion innehöll koordinaterna till Eden (Ledningsplats Caesar eller vad den nu var) men också till 4-5 andra ledningsplatser. Kampanjen bestod alltså mest utav att de gjorde expeditioner till de olika ledningsplatserna för att se vilken som var Eden, det ledde ofta till att de hamnade på sidospår (Bla. ett krig med den Andra Arken samt sabotage hos Nova-sekten). Kan inte säga hur lång tid det skulle ta att spela meta-plotten som den är skriven men kan tänka mig att det kan ta lite längre tid då.
OOh, Gillar idén med de andra ledningsplatserna och sedan bygga på sidospår, har varit lite rädd att introduktioner av hot/ äventyrsplatser, ex. ''Ni är i Arken och ser ett gäng sektmedlemmar bäst att hitta deras sektplats'' eller ''Ni är i Arken och tjocka mutanter vill att ni hälsar på deras Ark'' ''En vildsint best har skådats utanför Arken, gå och döda grabben''
Tror att det kan hjälpa mot det! Tack! :D
'

Kom ihåg att du förlorar majoriteten av "sökandet efter ledtrådar" om du gör som jag gjorde, radion och ID-kortet vid kampanjstart och kameran används inte alls eftersom den skulle avslöja vilken av ledningsplatserna som är Eden (jag gav mina spelare den när de hittade Eden dock, den låg i närheten av ingången), det är bara dagboken som blir kvar att hitta... Man kanske skulle kunna sätta ut så spelarna behöver hitta ID-kortet också iofs.

Nog för att sökandet av ledtrådar bytts ut mot en annan typ av sökande dock men jag tänkte att jag skulle poängtera det ändå utifall att du faktiskt ville ha med ledtrådssökandet i din kampanj. :)
Ja, Jag tänker att de ska behöva hitta ID-Kortet, kanske har någon viktig SLP I novasekten / den andra arken det. Annars kanske det blir lite tråkigt om de väljer rätt lednigsplats direkt och hittar Eden på första försöket haha. Har även en liten idé om var de kan hitta radion också.
Tack så mycket! Tror verkligen att detta kan sätta lite fart på spelet! :D
 
Sutaomiiru
Posts: 59
Joined: Sun 17 Jul 2016, 12:10
Location: Vid Maskinfältet i Musközonen

Re: Hur lång tid tog meta-plotten?

Wed 10 Feb 2021, 17:44

Jag hade flera grupper som spelade i samma Ark, så lite rörigt med minnet. Men "huvudgruppen" tror jag hittade Eden på mindre än 10 sessioner. Då hade jag medvetet gjort det lätt för dem. Arken var placerad i Gamla Stan i Stockholm (jag missade detaljen att Arken skulle placeras i zonens ytterkanter), radion fanns i Bonnierhuset (den andra Arken, relativt nära den första), kameran hittade spelarna slumpmässigt när vi körde med startboxen och ID-kortet fanns i reningsverket på Lovön (i zonens utkant. En spelare hittade den under ett av sina soloäventyr, så lägg till 3-4 sessioner där). Själva Eden hade jag placerat i Bergrummet under Östasiatiska museet (alltså Skeppholmen, sektorn precis öst om Gamla Stan).

Spelarna fick alltså i tredje sessionen veta genom radion att det fanns ett skyddsrum nära Arken, och de fick tag på ID-kortet genom att en spelare var taggad nog att spela ensam med SL.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests