Sakara
Topic Author
Posts: 138
Joined: Mon 13 Jun 2011, 17:50

Mutant UA: Familjesköldar/märken

Sun 21 Jul 2013, 12:43

Jo nuhar ju MUA ett gäng aristokratfamiljer. Dock har vi inga bilder på hur deras familjemärken/vapensköldar ser ut. Vi har visserligen inte Pyris flagga heller men men...

Jag håller på med en ganska omfattande handout till en spelare (karaktärens dagbok) och då denne kommer från en aristokratfamilj så vore det kul med ett familjevapen.

Hon kommer själv få skissa upp det hon hade tänkt sig. Men sen är frågan var hitar man mutantiga familjevapen?
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Mutant UA: Familjesköldar/märken

Fri 02 Aug 2013, 21:56

Hur mutantiga de är vet jag inte, men även en blind höna...

Jag tänker på Svenska Heraldiska Föreningens medlemsrullor. Med lite tur kan du bara "låna" existerande vapen därifrån.

Börja leta här: http://joomla.heraldik.se/joomla/index. ... &Itemid=15

ImageImageImage
 
User avatar
Thomas
Posts: 94
Joined: Mon 24 Sep 2012, 19:39

Re: Mutant UA: Familjesköldar/märken

Sat 03 Aug 2013, 10:00

Vill du ha inspiration av medeltida heraldiska vapen så finns det oerhörda mängder att hitta på nätet.

Ett annat alternativ (som använts friskt i postapokalyptiska spel, filmer etc) är nutida symboler eller stiliserade bilder som får representera vad en grupp står för. Döskalle, biohazard- eller strålningssymboler, anarkistiskt A osv. Kika på lite av det som gjorts för inspiration. T.ex. Fallout, Wasteland, Borderlands, Max Max, Warhammer och massa annat.

Jag tycker en blandning av alla möjliga kan vara kul. Heraldik enligt regler passar inte min vision men kan också vara ett kul avbrott mot t.ex. korsade AK-74or, en klottrad symbol, ett kranium och så plötsligt en stegrande lomur på ett delat fält. En trafikskylt, ett känt varumärke och annat kan ju också bli signum för en mäktig familj efter katastrofen. Lite fingertoppskänsla bara för balansen mellan fånigt och häftigt, beroende på vad din spelgrupp gillar.
Insta @lofvingart | Writer Svavelvinter, Machinarium , Elysium etcetera
 
User avatar
Thomas
Posts: 94
Joined: Mon 24 Sep 2012, 19:39

Re: Mutant UA: Familjesköldar/märken

Sat 03 Aug 2013, 10:03

Förresten, Pyris flagga beskrevs nog aldrig (minns inte, definitivt inte på bild iaf) men en domherre (stiliserad?) var framträdande symbol för Samfundet. Ulvriket hade Snauzerulven (i svart på mörkt röd bakgrund). Dyker upp på några bilder i böckerna.
Insta @lofvingart | Writer Svavelvinter, Machinarium , Elysium etcetera
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Mutant UA: Familjesköldar/märken

Sat 03 Aug 2013, 11:54

Intill stadskartan i den gamla Äventyrsspels-modulen Nekropolis finns ett stadsvapen som ser rätt coolt ut. Det är en spikklubba korsad med en k-pist. Ser coolt och postapokalyptiskt ut.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests