strömmis
Topic Author
Posts: 3
Joined: Fri 06 May 2011, 14:48

Sidoäventyr i konfluxsvitens mellanakter

Fri 06 May 2011, 15:13

Jag skulle vilja höra era synpunkter på vilka sidoäventyr som passar bäst att slänga in i pausvilan mellan deläventyren. T.ex. mellan Svavelvinter och Oraklets fyra ögon. Jag tänker främst på publicerade äventyr som man inte behöver begå alltför mycket våld på för att de ska passa in i spelvärlden, även om de utspelar sig i andra delar av Ereb.
Konstruktören själv verkar vara inne på Marsklandet "Vad gäller andra köpeäventyr i det klassiska Ereb så har jag inte så stor koll, men jag vet att flera spelat Marsklandet som mellanspel." I Skuggornas träsk föreslås också att man lägger in delar av Marsklandet. Men vill man ha in spelarna där redan före Oraklets fyra ögon, eller får spelarna ta en tripp till Kardien?
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Sidoäventyr i konfluxsvitens mellanakter

Fri 06 May 2011, 15:25

Jag skulle vilja höra era synpunkter på vilka sidoäventyr som passar bäst att slänga in i pausvilan mellan deläventyren. T.ex. mellan Svavelvinter och Oraklets fyra ögon. Jag tänker främst på publicerade äventyr som man inte behöver begå alltför mycket våld på för att de ska passa in i spelvärlden, även om de utspelar sig i andra delar av Ereb.
Konstruktören själv verkar vara inne på Marsklandet "Vad gäller andra köpeäventyr i det klassiska Ereb så har jag inte så stor koll, men jag vet att flera spelat Marsklandet som mellanspel." I Skuggornas träsk föreslås också att man lägger in delar av Marsklandet. Men vill man ha in spelarna där redan före Oraklets fyra ögon, eller får spelarna ta en tripp till Kardien?
Först och främst vill jag direkt varna för att ge sig in i för många och stora mellanspel av den typ vår spelgrupp gjort. Vi startade vår konfluxsvit för nästan exakt tre år sedan och skall snart börja med Oraklet Fyra Ögon. Risken är att sådana utdragna kampanjer aldrig ser sin final vilket vore synd. MEN...

...om man ändå vill ha lite utfyllnad så har jag valt att använda flera av DoD´s gamla produkter och flyttat in dem i Trakorien:

Novastenen (Äventyrspaket 2)
Äventyret är förflyttat från byn Utmir till illusionisternas stad HOXOH på Palamux. Halvguden Glockmar är utbytt till akademikern Mäster Frostmåne och istället för att söka Novastenen så sänds sällskapet för att finna nyckeln till fornriket Cruri som sägs vara en dolk med elfenbensskaft. Draken Gasps håla blev istället Draken Blatifagus näste i ett jaktslott uppe i bergen. Tortumkans grav gjordes om till Hertig Zandor da Fontras familjegrav där man fann dolken. Man greps strax därpå för intrånget och fängslades i den nuvarande Hertigens palats i Fontra Cilor (Dargomors borg). Efter att man släppts fria för att göra sig av med hertigens fiender ”de tre ulvarna” (istället för att söka hjälp hos Baron Lilvar) vände intrigen till att istället alliera sig och göra intrång i hertigpalatset. Man fann ledtrådar till hur Jhildarint (Dingheimul) försvunnit med den sökta dolken till sitt bergstempel i Kargom (Dingheimuls grottor). Här dräptes magikern och dolken återtogs. Man fritog också Kargomitfurstessan Didra (alvprinsessan Galdimiriar) ur magikerns fångenskap.

Edsbrytarna i Erebos (Äventyrsbok, Ereb Altor Boxen)
Äventyret utspelar sig i den trakoriska huvudstaden Tricilve istället för Erebos huvudstad Nohstril på ön Dakkilo. Den bankrutte handelsmannen Erbolsus är istället den trakoriske svavelmagnaten Findigan Mogger vars sista svavellast försvunnit. Handelshuset Hinkare ersätts av Handelshuset Skoffare och säkerhetsmannen Steinar Rödnäbbe blev istället Casimo Hruckert. Erebolsus son Erminkus blev istället Moggers svärson Steinar Björkesjö som kidnappades och hölls fången i Skoffares handelshus. Den pratsamme skrivaren Derdil Lintott bytte kön och hette istället Alma.

Loberga Herrgård (Sinkadus 14)
Äventyret är från början till Mutant 2 och utspelar sig istället på den bralgiska slätten söder om Tricilve. Här blir man ombedda att utreda mordet på adelsmannen Albrinth da Privavi (Klas Loberg) och senare Kastykeprästen Hellgott (Albert Varpa).

Brännpunkt Hindenburg
Mutant 2 äventyret utspelar sig i Tricilve (istället för Hindenburg) där Stefan Vang ersatts av Digeta Longa agenten Nin Hallaska. Gatans Barn ersattes av shagulitcellen i staden som senare kidnappade Praanz Da Kaelve (Arnold Bjurensköld). Staden Ume byttes ut mot anslutningshamnen Okruzande där Praanz ovetande skickar rollpersonerna till attentatet vid skeppsdockan (Gustastorget). Medan han utreder attentatet som verkar bero på vapensmugglingen på Marjura så ber han rollpersonerna leta efter avtalshandlingar hos handelshuset Shakello (istället för den kidnappade Bjurensköld i Alsachals Hus). Slutligen blir som sagt Praanz kidnappad av Malek Mangus (Mintel Renvald) som även mördar Digeta Longa-agenten Moska (Jån Erkväll) vilket leder fram till en slutstrid i shaguliternas trävilla (Gatans Barns högkvarter).

Havets Vargar
Äventyret börjar i Tricilve istället för Kaupang i Vestfold. Rollpersonernas uppdrag blir att frita den fängslade Steinar Björkesjö (andalusiern El Jabato) från Hymbergonds gruvläger istället för att resa till Spanien och hämnas på rövarhövdingen Luis Candelas (kondottiär Cymba da Skuger) som tillfångatog honom. Istället för Torbjörn Starkes drakskepp stöter man på trakoriska pirater och när man sedan vandrar landvägen mot fånglägret (rövarhövdingens fäste) passerar man ett stråtrövarnäste (Orchernas Grottor) som man tvingas fly ifrån. Något senare når man gruvlägret där Steinar befrias efter en kamp med en jättespindel (spindlarna Iaurogar i rövarhövdingens fäste).

Djupets Fasor feat. Döda Skogen (Ärans väg I)
I en kombination av äventyren Djupets Fasor och första delen i triologin Ärans Väg fortsatte färden mot Vumbra. Istället för den skövlade dvärgbyn Dracht anlände man till en bergsby skövlad av trakorier. Anden i byn som manade rollpersonerna att samla de döda för att få ta del av deras skatter blev istället en vålnad av byns animist som ville att man skulle samla de döda och därtill blåsa i bergahornet som fanns på dalsänkans botten (istället för underjorden) för att nå grotthallarna österut. Efter ett besök i Marduks vindtempel (Vindarnas tempel i Döda Skogen) fick man tips om att hornet skulle finnas i sjöhäxans boning (Magikern Vindhands undervattenskomplex).

Maktens Portar (Ärans väg II)
Efter att bergets väsen (anden i Dracht från Djupet Fasor) öppnat gruvportarna vandrar sällskapet vidare i jakt på en utgång österut. Samtliga skelett, orcher och resar bytter ut till vättar. Strukturen på kartorna förenklades och Dakoths tjänare Mogdath med sitt svärd Aleth-Kheloch blev en mörk skepnad med en glödande tvåhandslägga.

Marsklandet (Ereb Altor vol. III)
På uppdrag av ranzinerledaren Peatro Patralba (istället för magikern Serego) får man i uppdrag att finna en helande ört (istället för den magiska kristallen). Örten ska finnas i Sumbraträsken på Palamux (istället för Marsklandet). Man besökte först en ö med musteloner (istället för Tigerön) och fick därefter en mardröm orsakad av mareskunk (istället för Vargön). Något senare mötte man Shamasherprästinnan Perrima (istället för överprästinnan Seep-Hath-Ka'aa) och Melobin svor in sig med Shamashprästinnans bindande ord (istället för överprästinnans förbannelse). Följande dag ankom man till mångudinnan Luvenas tempel (istället för krokodil- och vattengudinnan Viandars tempel) där man drogades ner av templets prior Xellimogga (istället för överstepräst Lekop Migorn) men lyckades till sist undkomma med livet i behåll. Efter flykten hamnade snart sällskapet hos träskfolket och deras äldstekvinna Grindeskinn (istället för hos Najaderna Ereli och Eelin). Efter lite byteshandel får man information om att animisten Sardimon kan ordna fram sumpulken (istället för att Karkionen kan ordna med sjöormsbrygd) varpå Melobin byter till sig denna mot en berättelse. Följande dag anländer man till Handelsstationen där gruppen erbjöd sin läkekunskap innan intrigen med den draksvedda pojken hann presenteras (istället för hövdingens skjutna dotter som förgiftats av en svartalfspil). Radagast fann även skeckerkvinnan som kidnappats av byborna (istället för alvkvinnan). Efter en kort återträff med templets präster så dök Moltes vän Serego da Moherra och hans medhjälpare (istället för dvärgarna Train Trollhärme, Noin magikern, Borin Storhugg, Dovin Drogmästare och Nim den Fiffige) upp på handelsstationen och berättade att de var ute på drakjakt. Färden fortsatte mot Drakön (där draken Kréurm fått ge plats åt Nemisyx), varpå man kom ut på fjärden (där den skjutna svanmön istället blev den skjutne Sardimon). Vidare återvände man till Luvenas Tempel (Viandars Tempel) för att hämnas och återta sina tillhörigheter. Därefter styrde man mot Magiakademin (som istället för vatten-elementaristen Dermatt och hans elever innehöll synvrängerskan Fatika da Balgumel och hennes frambesvärjda elever). En kort visit vid resans mål - Skeckerbosättningen (istället för Alvön) och sist men inte minst Det gamla tornet (som istället för Svartnissarnas torn blev en något makaber avslutning på kampanjdelen med Magiakademin).
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Sidoäventyr i konfluxsvitens mellanakter

Fri 06 May 2011, 15:26

Framtida mellanspel kommer först och främst ske i en sista del innan Oraklets Fyra Ögon sätter igång. Detta äventyr blir en anpassning av Sinkadusäventyret "Skuggor över Nohstril" som istället kommer att utspela sig i Det Heliga Kishatet´s huvudstad Albarunzia. Detaljerna kring äventyret vill jag helst inte offentliggöra innan vi spelat det men kan ge dig access till mitt Google-doc om du vill kika på förberedelserna...

Framtidsplaner efter O4Ö vad det gäller mellanspel är "Kristallön" i Marsklandet som (passande nog?) kommer dyka upp som en del i "Kristalltjuren".

Sinkadusäventyret "Auktionen" kommer förmodligen förläggas till Tricilve och bli en kamp mellan perukmakare och rhabdorana-mördare.

"Enhörningen och Drakhornet" från "Ereb Altor"-boxen är tänkt som upptakt till "Den Nidländska Reningen" som kommer förflyttas till Kargom och en profetia om Eniakens död.

Torshem är eventuellt tänkt som en del på vägen mot Det Röda Ögat men är osäker på om det funkar tidsmässigt. Tänker iaf placera äventyret någonstans i Ooram.

Slutligen har vi kampanjmodulen Barbia, vars konvertering jag inte hunnit så långt med än. Tanken är att Siratsia tillhör de Grå Eminenserna och att hon istället för att skapa hål av ingenting skall suga kraften ur naturen så som De Grå gjorde innan Brushane & co störtade dem.

Typ så... :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
strömmis
Topic Author
Posts: 3
Joined: Fri 06 May 2011, 14:48

Re: Sidoäventyr i konfluxsvitens mellanakter

Fri 06 May 2011, 15:49

Hej Henke
Såg just att jag skapade en identisk tråd minuterna efter dig, bra att de klumpades ihop.
Tack för dit svar. Det var sidoäventyr som heter duga det där. Vilket tycker du passade in bäst i konfluxsviten? Kanske svårt att svara på redan nu innan ni hunnit börja på del 2.
Jag hade tänkt mig max två sidoäventyr, ett före och ett efter Oraklets fyra ögon.
Det ska ha gjorts ett äventyr som heter Nidingsdåd och som utspelar sig på Marjura har jag läst någonstans.
Marsklandet ligger nära till hands (förutom rent bokstavligt eftersom jag inte har det). Viktigt för mig att händelserna i konfluxsviten inte påverkas märkbart av sidospåret. Här är nämligen tanken att spelledaren ska följa äventyren så exakt som möjligt för att minimera spelledarens nycker och godtycklighet så att ödet vilar helt i spelarnas händer. Kan låta bakbundet men funkar faktiskt riktigt bra.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Sidoäventyr i konfluxsvitens mellanakter

Fri 06 May 2011, 15:59

Hej Henke
Såg just att jag skapade en identisk tråd minuterna efter dig, bra att de klumpades ihop.
Tack för dit svar. Det var sidoäventyr som heter duga det där. Vilket tycker du passade in bäst i konfluxsviten? Kanske svårt att svara på redan nu innan ni hunnit börja på del 2.
Jag hade tänkt mig max två sidoäventyr, ett före och ett efter Oraklets fyra ögon.
Det ska ha gjorts ett äventyr som heter Nidingsdåd och som utspelar sig på Marjura har jag läst någonstans.
Marsklandet ligger nära till hands (förutom rent bokstavligt eftersom jag inte har det). Viktigt för mig att händelserna i konfluxsviten inte påverkas märkbart av sidospåret. Här är nämligen tanken att spelledaren ska följa äventyren så exakt som möjligt för att minimera spelledarens nycker och godtycklighet så att ödet vilar helt i spelarnas händer. Kan låta bakbundet men funkar faktiskt riktigt bra.
Låter klokt att inte dra på sig för många sidoäventyr.

Jag hade först och främst satsat på ett par äventyr som man själv tycker är roliga och där man kan plantera in saker inför fortsättningen på Konfluxäventyren (återkommande SLP´s, föremål, platser etc). I Marsklandet planterade jag t.ex. händelser inför "Manghalde" i Skuggornas Träsk och Prästinnan som kopplades till heliga Kishatet där man kommer att dyka upp i kommande sidoäventyret. Jag lägger alltså inte in äventyr bara för att "tiden skall gå" utan för att få ett mervärde i den centrala kampanjen.

Men du är alltså mer ute efter helt frikopplade äventyr som inte skall ha koppling till Konfluxen mer än att utspela sig i just Trakorien? Så har vi ju faktiskt inte spelat några av våra äventyr (jag strävar ju efter att ha någon form av röd tråd)

PS: Nidingsdåd känner jag tyvärr inte till... :(
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
strömmis
Topic Author
Posts: 3
Joined: Fri 06 May 2011, 14:48

Re: Sidoäventyr i konfluxsvitens mellanakter

Fri 06 May 2011, 16:27

Jag lägger alltså inte in äventyr bara för att "tiden skall gå" utan för att få ett mervärde i den centrala kampanjen.

Men du är alltså mer ute efter helt frikopplade äventyr som inte skall ha koppling till Konfluxen mer än att utspela sig i just Trakorien? Så har vi ju faktiskt inte spelat några av våra äventyr (jag strävar ju efter att ha någon form av röd tråd)
Nej det var inte exakt så jag menade, klar fördel om det finns naturliga kopplingar man kan göra och krydda till med återkommande karaktärer och bakgrundsintriger där det finns luckor i handlingen, men jag vill inte behöva ändra på storyn i huvudäventyret för mycket och gärna så lite som möjligt i sidoäventyret. Och sidospåret behöver inte vara i Trakorien specifikt.

Nidingsdåd läste jag om här: http://80talsspel.blogspot.com/2008/10/ ... -gsen.html
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Sidoäventyr i konfluxsvitens mellanakter

Fri 06 May 2011, 16:45

Nej det var inte exakt så jag menade, klar fördel om det finns naturliga kopplingar man kan göra och krydda till med återkommande karaktärer och bakgrundsintriger där det finns luckor i handlingen, men jag vill inte behöva ändra på storyn i huvudäventyret för mycket och gärna så lite som möjligt i sidoäventyret. Och sidospåret behöver inte vara i Trakorien specifikt.
Jag tror inte vi har gjort egentligen några ändringar alls där mellanäventyren påverkar konfluxsviten. Jag har gått efter ett antal punkter när jag moddar:

1. Äventyret skall utspela sig i Trakorien (eftersom vi spelar mer efter romanen och inte med Ereb Altor).
2. Äventyret skall kännas roligt och ha nostalgifaktor (Marsklandet, Barbia, Nidländska reningen etc)
3. Äventyret skall användas för att introducera händelser som beskrivs summariskt i O4Ö
4. Äventyret skall användas för att plantera SLP´s, både från tidigare äventyr (t.ex. Svavelvinter) för att knyta ihop kampanjen mer men även nya SLP´s som skall dyka upp i kommande äventyr.

Jag tyckte Marsklandet var bra på detta. Dels är det enkelt att koppla geografiskt (Marsklandet > Skuggornas Träsk), dels många av äventyrsdelarna till Trakoriska företeelser (Prästinnan som söker sjöormsbrygd som hos oss blev återplantering av Perrima som blivit shamasherprästinna och uttalade det bindande ordet, Templet med offerpräster som fick bli tillhåll för Luvenas måndyrkare, tigerön som kunde innehålla Musteloner etc.).

Liknande i Havets Vargar där vi lät den summariska beskrivningen av räden mot Hymbergonds gruvläger (politisk utveckling i O4Ö) utspela sig och låta RP vara delaktiga i räden.

Vår kommande kampanjdel blir också en del av den politiska utvecklingen där jag dels planterar Manzola men även låter RP vara en del av maktkampen i Kishatet. Detta äventyret krävde dock en hel del moddning för att passa sitt syfte då originalet handlar om ett hemligt sällskap som i hemlighet vill frammana en demon.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests