Page 1 of 1

Fästen, kostnader, produktion och ekonomi

Posted: Fri 30 Oct 2020, 21:39
by TurboTommy72
Hej,
Min grupp funderar på att bygga sitt första fäste. De ska ge sig in i en politiskt maktkamp om Kummelklint. (Jag bytte namn på byn, det var lättare att säga). Deras plan är sedan att konvertera byn till sitt fäste!
Mina spelare vill primärt skapa en inkomstkälla men också en trygg plats.
Men jag undrar över hur reglerna är tänkta att fungera och om det är någon som spelat med fästereglerna och vilken erfarenhet ni har av det?

Re: Fästen, kostnader, produktion och ekonomi

Posted: Fri 30 Oct 2020, 22:02
by Fenhorn
Mina spelare tog över Häxveden (Quetzel-boken). De har en handfull SLP och de har en trädgård, en marknadsplats och några kor (de fick korna som betalning för ett uppdrag). Deras budget är väldigt enkel. De har lagt ihop (värdet) på alla inkomster och på alla utgifter (veckobudget). Vi kör med att de SLP som de har hyrt får lön i form utav det de producerar (grönsaker och mjölk) men också lite i pengar (från marknaden). De har en allt-i-allo som sköter det hela (säljer och betalar ut lön). De går 8 silver plus (eller något sådant) och i slutet på varje vecka så väljer spelarna vad detta plus är. Eftersom de producerar grönsaker och mjölk så kan de välja de två sakerna att lägga i deras jordkällare.
Så varje vecka, oavsett om de är hemma eller inte så kollar vi av händelser i deras fäste och budgeten. Tar inte så mycket tid i anspråk. Spelarna går ut på äventyr mestadels utav våra spelmöten, men då och då, framför allt då mellan uppdrag så bygger dom nytt.

Re: Fästen, kostnader, produktion och ekonomi

Posted: Sat 31 Oct 2020, 12:53
by TurboTommy72
Tack för svaret Fernhorn!
Det låter straight forward. Jag tror jag snöade in på att det inte fanns en kvarn, priset på spannmål kontra mjöl kontra bröd, och varför det inte finns pris på mjölk osv osv. Massiv micromanagment...
Jag gör som du, tack för hjälpen!