Kapten Thadd
Topic Author
Posts: 12
Joined: Wed 10 Jul 2013, 13:47
Location: Frihetens slätter

Funderingar inför en ny kampanj, innehåller spoilers.

Wed 10 Jul 2013, 14:20

Tjena forumet!
Då jag äntligen ska få tummarna ur och dra igång en ny mutant (M:UA) kampanj så tänkte jag posta här för lite bollande av idéer.
Grundtanken är att de ska vara eller ha samröre med gangsters i Pirit. Närmare bestämt med familjen Cappuccino. Så det blir med andra ord Gudfadern möter Mutant:UA :D
Gruppen består än sålänge av en Privatsnok (MD-Varg) och en Gangster (IMM, medlem av familjen Cappuccino som hittills tagit avstånd från familjens ljusskygga affärer, tänk lite Michael Corleone i Gudfadern). Min tanke är att de under spelets gång kommer bli mer och mer involverade i familjens affärer och bygga upp sin egna maktbas och inflytande genom UA kampanjen.
Nu till mina just nu största huvudbry, spoilers ahead!, hur i möken ska jag göra med KFS och Blå Dunster?

Det enklaste hade varit att helt skippa KFS men det gör jag helst inte. Då en i gruppen kommer spela en privatsnok så funderar jag på att använda mig av den alternativa inledningen. Kortfattat så är det som isf händer att knegarna hyr in en privatsnok som tycks vara en redig vargakvinna (RP som är Privatsnok). Kommer nog slänga in något extra motstånd mot dem när Poirotalliansen inser vilka som utreder det hela och försöker rätta till sitt misstag att inte handplocka vilka som skulle utreda mordet.
Låter detta som något vettigt i era forntidsöron?

Vidare sen till Blå Dunster.. Denna karaktär har jag ingen aning om hur jag ska hantera i FC. Framförallt inte då jag tänkte ändra "Översten" Rufidor Ludom till "Kapten" Rufidor Cappuccino (mer om honom nedan). En tanke är att Blå Dunster kanske skulle kunna skydda Rufidor i hopp om att denna ska vända sig mot familjen och på så viss skada gangstrarnas inflytande. Något som behövs nu mer än någonsin då Poirotalliansen plan misslyckades (känner mig rätt säker på att spelarna inte tänker sälja ut Al-Ralph). Vill minnas att nästa gång Blå Dunster dyker upp i SLJ så är han knäckt över att inte ha kunnat krossa gangstrarna i Pirit (har inte böckerna här just nu att dubbelkolla i).
Eller så hade man kanske bara kunnat stryka honom ur FC och "enbart" låta honom vara en terror som då och då plågar dem i egenskrivna äventyr. Blir kanske lite mer intressant om de får möta sin gamla fiende i SLJ.
Jag är kluven till båda dessa alternativen.


Värt att notera gällande Rufidor är att han i denna kampanjen är något av en avfälling inom familjen Cappuccino. Medans de andra nöjer sig med att jobba inom "familjeverksamheten" så har Rufidor gått en annan väg. Han gick med i det militära och uppnådde Kaptensgrad innan han valde äventyrarens yrkesbana.



Utöver detta så undrar jag om folket här är villiga att dela med sig av sina husregler och regeländringar som ni gjort? Själv var det ett tag sen jag spelade M:UA och har lyckats förlägga mycket av de egenskrivna husregler, hemmabyggen och andra föremål vi hade nerskrivna. Vad för ändringar gjorde ni i kampanjen osv?
"Det krävs mer än ett brinnande vråålåk för att knäcka Thadd!"
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Funderingar inför en ny kampanj, innehåller spoilers.

Wed 10 Jul 2013, 15:02

Har själv skissat en massa på MUA-kampanjen men planerade att göra one-shots av varje äventyrsdel för att inte riskera att förlora viktiga spelare då kampanjen är så lång (samt göra spelarna mindre försiktiga då RP inte skall spelas kampanjen igenom utan bara i det enskilda scenariot). Tanken var också att rollpersonerna var på förhand etablerade SLP´s istället för framslagna RP vilket gör att de på så vis redan är fullt insyltade i historien. Slutligen skulle det hela vara karaktärsdrivet där SL introducerar en situation och sedan fick spelarna själva driva utvecklingen.

Jag provkörde VRS på det här sättet (med testspel av M0´s regler) vilket kanske inte blev 100% lyckat. "År Noll" har väldigt genomtänkta regler men de passar bättre till den tidiga upptäckarålder där spelet utspelar sig. Till nästa gång kommer jag förmodligen anpassa spelet till Version Nolls regler istället. Att köra karaktärsdrivet var på sätt och vis rätt kul, men jag tror det kan vara svårt att få till bra antagonistspel vid varje speltillfälle. I VRS blev det Översten, Smilet, PSIPO´s Wickel och Järnringens Osvald Jr som spelade med/emot varandra men det blir lätt stökigt och svårt att styra när äventyret har ett klart mål. Däremot så gillar jag fortfarande tanken att spelarna tar rollen som färdiga SLP´s så när vi väl får tillfälle att ge oss på PDIK så blir det Översten och Osvald Jr som dyker upp igen tillsammans med assistent Glummer och någon ytterligare. Översten som förlorat sin investering i Krubbis, Osvald som pressas av uppdragsgivarna i Järnringen och Glummer som i ungdomen tillhört sekten vid Vråålet. Kommer bygga upp en gammal vänskap mellan Översten och Clemenz Ulfheim som hastigt slits bort i KfS där Överstens syster är gärningsman. Översten har även en gammal kärleksaffär med Kloo´s dotter som numera är trolovad till Hulk Hendrik. Kan bli ett bra triangeldrama.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Kapten Thadd
Topic Author
Posts: 12
Joined: Wed 10 Jul 2013, 13:47
Location: Frihetens slätter

Re: Funderingar inför en ny kampanj, innehåller spoilers.

Wed 10 Jul 2013, 16:34

Okej. Jag förstår tanken bakom det men skulle inte vilja köra UA på det viset även om jag kommer försöka ge spelarna så mycket möjligheter till att påverka spelvärlden och driva sina egna plotter som möjligt. Hela grejen med förgjorda karaktärer till spelare är jag dock skeptisk till, har aldrig fastnat riktigt för det.

Hmm.. Triangeldrama som involverar Hulk Hendrik och Kloo's barn låter däremot intressant. Kanske snor den idén ;)
"Det krävs mer än ett brinnande vråålåk för att knäcka Thadd!"
 
ollevarm
Posts: 29
Joined: Fri 07 Dec 2012, 18:58

Re: Funderingar inför en ny kampanj, innehåller spoilers.

Wed 10 Jul 2013, 19:54

*spoliers*

Man kan köra hela kampanjen och låta allt ha sin gång. Men då faller fokus på Stilettos och det maktvakuum som uppstår i och med KFS.

Cappucino kommer att princip att förintas av staten som en följd av KFS. Det som är kvar går under i enklaven i DFP.

Spelar man sedan KFS fullt ut så kommer Krutovs också att ta hårda smällar. Gammeltanten åker ju in plus att man rätt enkelt kan låta RP ta livet av hennes Raspov till livvakt. Till detta bör man även lägga Konventsäventyret "Döden på Hertz kanal" där det påtalas tydligt att Krutovs karavanverksamhet kommer att lida mycket stor ekonomisk skada av färdigställandet av Hetz Kanal (Den blir klar när PIK-HJ pågår).

Varför inte bygga ett spel på att denna utveckling sker, Stiletto blir starkare. De två gamla gängen går nästan under. Nya möjligheter skapas, RP får en chans att öka sitt inflytande. Blå Dunster kommer att försvinna från stan ändå Januari 100pt (HMÄ-ISALJ).

Tips, Läs lite James Ellroy innan du börjar skriva. Pallar du inte, hyr LA Confidential.
 
Kapten Thadd
Topic Author
Posts: 12
Joined: Wed 10 Jul 2013, 13:47
Location: Frihetens slätter

Re: Funderingar inför en ny kampanj, innehåller spoilers.

Wed 10 Jul 2013, 21:11

*Fortsatta spoilers.. spoilers överallt!*

Jo Stiletto hade jag tänkt ge en större roll, såväl i Pirit som i UA kampanjen i sin helhet. Delvis pga Krutovs förluster via Döden på Hertz kanal.
Nja, det är inte nödvändigtvis sant. I exemplet Änkans Fall står det uttryckligen att Kejsaren kommer fortsätta stödja Cappuccinos förutsatt att de närmar sig Krutovs igen. I det jag har skrivit/planerat hittills så har jag tagit fasta på det som nämns om att Al-Ralph vill försöka få in familjen på mer lagliga verksamheter. Så jag hade personligen hellre sett konflikterna det innebär i kontrast till att familjen går under. Men jag gillar idén och kommer köra på den om spelarna väljer att sänka familjen Cappuccino.

Jag får kolla upp honom :)
"Det krävs mer än ett brinnande vråålåk för att knäcka Thadd!"
 
ollevarm
Posts: 29
Joined: Fri 07 Dec 2012, 18:58

Re: Funderingar inför en ny kampanj, innehåller spoilers.

Wed 10 Jul 2013, 21:58

Men varför skulle Cappucino slå sig in på lagliga affärer när han ändå bara kan fortsätta som vanligt eftersom han har kejsarens passiva stöd? Han skapar ju bara mer problem för sig själv?

Mina kampanjekryddor till HJ och KFS var.

1. RP mördar Bävern på Mäster Senaphs i muntermåla (hämd!) och ser till att Vetmäster grödus får reda på det (ombud). De skjuter han med en av de rubbitvapen som det fått av Storspirus själv. De skriver brev till vetmäster om vad de har gjort (de lovade ju storspirus om att vara elaka mot ulvriket). Detta kommer tillbaka på i KFS då de upptäcker vad som händer på Salong Guppi (dvs de kejserliga ritningarna). RP lägger beslag på dem och ser till att strippan blir gripen (kompis med Proctor). Det hela tystast dock ner fort och RP slipper sedan skit av vetmäster som en gentjänt.

Fick dock inte plats tyvärr när vi spelade
2. Någon av syskonen stiletto i en snaskig kärleksaffär (gärna med någon RP). Mycket våld, känslor och sex.
 
Kapten Thadd
Topic Author
Posts: 12
Joined: Wed 10 Jul 2013, 13:47
Location: Frihetens slätter

Re: Funderingar inför en ny kampanj, innehåller spoilers.

Thu 11 Jul 2013, 10:08

På vilket sätt skulle han skapa mera problem för sig själv genom att han investerar mer i lagliga verksamheter? Om något så är det till hans fördel då han kan visa upp ett "renare" yttre inför såväl kejsaren som allmänheten. Dvs att han kan bevisa att han och hans familj inte bara är ett gäng gangsters utan även bidrar till samhället.
"Det krävs mer än ett brinnande vråålåk för att knäcka Thadd!"
 
ollevarm
Posts: 29
Joined: Fri 07 Dec 2012, 18:58

Re: Funderingar inför en ny kampanj, innehåller spoilers.

Thu 11 Jul 2013, 10:51

Nja alltså problemet för mig är att han redan har en positionen. Han äger legitima företag och han är den största gangstern, samtidigt. Han sitter redan på en plats av ister. Staten fungerar dåligt och är liksom frånvarande. Dels för att institutionerna är svaga och korrumperade dels därför att eliten ur de gamla familjerna (som har ett ganska stort inflytande) inte sköter staden på ett bra sätt eftersom de har sin egen agenda. Incitamentet för att växla över kanske finns där men vill verkligen Ahl-Ralf verkligen ta det steget fullt ut?

Problemen kommer från hans egna organisation och familj, vad säger de om att bli mer legitima? Dessa varelser kan ju inget annat än livet som gangster, hur skall Al-Ralf hantera dem? Cappucinos är ju mer än bara Ahl-Ralf, han kunde ju inte ens hålla ordning på Josef Cappucino. Kan familjen tänka sig ett annat liv än det som en gangster? Vad händer om det börjar gå dåligt ekonomiskt? Hur skall Ahl-Ralf hantera detta? Kan han använda sina gamla vanliga metoder om han skall bli en respektabel medborgare?

Vill man förstå de mekanismer som gör detta mycket svårare än vad som man kan tro så rekommenderar jag TV-serien "Sopranos", eller varför inte gå all in och läsa boken Gomorra av Roberto Saviano
 
Kapten Thadd
Topic Author
Posts: 12
Joined: Wed 10 Jul 2013, 13:47
Location: Frihetens slätter

Re: Funderingar inför en ny kampanj, innehåller spoilers.

Thu 11 Jul 2013, 13:45

Åh nej, nej. Han vill inte ta steget fullt ut. Bara utöka de lagliga verksamheterna. Jag tänker mig Al-Ralph som en ganska pragmatisk person som insett att han nu nått toppen av sin karriär som gangster i Pirit. För att öka familjens inflytande (utan att gå i krig med de andra familjerna) måste man alltså expandera på annat vis, nämligen genom lagliga verksamheter utanför Pirit. Men jag tänker mig att han inte har för avsikt att avveckla familjens "basnäring" bara för det.

Alternativet till detta är att öka familjens inflytande genom att sprida sina kriminella element vidare ut i samfundet. Där finns det dock två stora problem. Framför allt så riskerar han att förlora kejsarens beskydd om han ställer till med oreda utanför Pirit men familjen måste även ge sig in i konflikt med andra organisationer och allt vad det innebär.


Nej helt klart kommer elemtent, såväl inom som utanför familjen, att kunna tolka detta som ett tecken på svaghet. Detta kommer leda till konflikter helt klart, vilket jag tror kommer leda till väldigt intressanta situationer för RP. Vilken sida tar de vid en eventuell familjekonflikt? Tar de ens någon sida eller kommer de vända ryggen ifrån allt och isf hur kommer den segrande sidan att bemöta dem efteråt?


Jag ser mer gangstrarna i Pirit som inspirerade ifrån Costa Nostra än att de skulle vara tagna från Camorra familjerna. Men jag kanske ger den boken en chans ändå :)
"Det krävs mer än ett brinnande vråålåk för att knäcka Thadd!"
 
ollevarm
Posts: 29
Joined: Fri 07 Dec 2012, 18:58

Re: Funderingar inför en ny kampanj, innehåller spoilers.

Thu 11 Jul 2013, 14:26

Alternativet till detta är att öka familjens inflytande genom att sprida sina kriminella element vidare ut i samfundet. Där finns det dock två stora problem. Framför allt så riskerar han att förlora kejsarens beskydd om han ställer till med oreda utanför Pirit men familjen måste även ge sig in i konflikt med andra organisationer och allt vad det innebär.
Jag kommer inte ihåg hur det är skrivet i boken men har han verkligen kejsarens beskydd? Är det inte mer så att det är ointresse och andra mer pressande frågor som göra att kejsaren inte tar Cappucino i örat. Vilket iofs händer i slutet på KFS.

Tja varför inte hamna i muntermåla eller Simris. Kejsaren kan inte göra så mycket där. Simris känns nog mest intressant då där förekommer ganska mycket skum verksamhet. Kör man på Pyri-spåret så kan man väl tänka sig Karle. Där blir det lättare att vara SL med, man har ju en hel bok att jobba med så man slipper göra allt själv.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests