User avatar
deusexmatteo
Topic Author
Posts: 70
Joined: Tue 17 Jul 2012, 19:47

Lila boxen och PSI-förmågor

Mon 24 Jun 2013, 18:27

Sitter och kollar i den första regelboken till Mutant, något jag inte spelat supermånga gånger. Slås av hur extremt överbra många av PSI-förmågorna är, speciellt jämfört med hur motsvarande förmåga fungerar i Undergångens Arvtagares tappning.

Jag gillar att reglerna är enkla i lila boxen men känner att de lockar till att man tolkar dem och sätter upp villkor för att använda förmågorna för att de ska fungera i spel. Det känns sunkigt att ta bort det som gör förmågorna bra men att lägga till konsekvenser eller detaljer som inte nämns är ju inte att nerfa bort sina spelares superkrafter. Eller?

En förmåga som kom upp var Teleportering som låter Psionikern förflytta sig 30m åt vilket håll som helst. Men kan hen ta med sig föremål? Jag tolkade det som att det inte är möjligt vilket genast gör förmågan mer problematisk och förhoppningsvis roligare att använda.

Är det bara jag som har grubblat över hur PSI-förmågor ska hanteras, eller är det solklart?
 
Hevane
Posts: 19
Joined: Mon 08 Apr 2013, 20:29
Location: Umeå

Re: Lila boxen och PSI-förmågor

Mon 24 Jun 2013, 21:35

Det är inte alltid självklart i min mening hur psi-förmågor fungerar.
När jag först såg reglerna för psimutationer i UA så ansåg jag att kontinium bara var en sämre version av telekinesis, efter att jag tänkt på reglerna ett tag så insåg jag hur op kontinium var.

Kontinium kan användas på allt inom synhåll som kan ses klart och det inte fins något genomskinligt emellan.
Kontinium tillåter en att projecera bl.a. närstrids attacker.

Tänk då på att målen förmodligen är omedvetna om att dom blir attakerade även om dom ser förrövaren (vem förväntar sig att bli ihjälslagen med ett närstridsvapen när det är tjugo meter emellan).
Vad kan man göra med detta jo snippa folk med lömska attacker (om förrhållandena är rätta och DM tillåter det) på längre avstånd än vad man kan med ett vapen med extrem räckvidd.
 
User avatar
deusexmatteo
Topic Author
Posts: 70
Joined: Tue 17 Jul 2012, 19:47

Re: Lila boxen och PSI-förmågor

Tue 25 Jun 2013, 10:28

Precis! Det är fortfarande en hel del tolkning i reglerna till UA, tex. hur upptäcker någon att de utsätts för pyro- eller kryokenesi och ännu konstigare - hur vet de vem som utsätter dem för det? Ändå känns det inte som att Psionikerna är obalanserade eftersom att de inte brukar vara de bästa karaktärerna - hur kommer det sig?

Det stora minuset med Psioniker är att de inte kan visa sina krafter öppet. Det kanske borde ha funnits en regelstyrd konsekvens av att avslöjas som psioniker? Typ att ens personlighet sänks för de som vet om det, eller att en paranoiamätare tickar upp hos folk runt en och dåliga saker börjar hända när den går i toppen. Det bygger dock på att det finns ett samhälle som personerna rör sig i - om det ska vara riktigt lågteknologisk omgivningar blir det ganska svårt att driva en häxjakt på psioniker eftersom att de kan röra sig fritt och inte har någon identifikation. Kringresande prisjägare och häxjägare samt upprörda bymobbar är det främsta hotet i en sån värld, vilket ju iof låter ganska tufft.

UA använder resonans vilket jag höll på att glömma, lite som PSY poäng för magiker i andra spel. Det gör ju det troligt att PSIPO och andra kan fånga in psionkier eftersom att de inte kan använda sina krafter om de har massa resonans eller är i ett ostabilt, drogat tillstånd. I lila boxen har psioniker fler förmågor men också fler defekter - dock finns ingen resonans.
 
User avatar
Leonid
Posts: 16
Joined: Fri 24 May 2013, 19:26
Location: Svartmåla

Re: Lila boxen och PSI-förmågor

Tue 25 Jun 2013, 12:57

I poängsystemet i UA är det rätt lätt att göra en lätt övermäktig Psi.
(Vil 20, Kp 30, Simultankapacitet, Fokus, Fasförskjutning, Dödsknäpp?)
Fast ä andra sidan finns det en hel del motdrag en påläst SL kan ta till, för det finns gott om sätt att kontra Psi på. Att plötsligt finna sig spela en karaktär med en permanent resonanseffekt kan vara en utmaning för vem som helst.

Onekligen uppstår diskussioner runt bordet så fort någon kommer på tanken att göra något kreativt med en Psi-förmågorna denne har. Men det är ju en del av charmen (:
Precis! Det är fortfarande en hel del tolkning i reglerna till UA, tex. hur upptäcker någon att de utsätts för pyro- eller kryokenesi och ännu konstigare - hur vet de vem som utsätter dem för det?
I en strid där en person, istället för att slåss, står och stirrar intensivt på dig, samtidigt som du känner en obehaglig brännande smärta? Jag tror han är Psi (;
 
User avatar
Thomas
Posts: 94
Joined: Mon 24 Sep 2012, 19:39

Re: Lila boxen och PSI-förmågor

Tue 25 Jun 2013, 13:11

MUA var ju lite speciellt i och med att reglerna på klassiskt BRP-vis lämnade många sociala aspekter i spelvärlden helt därhän. PSI hade ju den stora nackdelen att de både var hatade och fruktade. Regelmässigt inget som spelade in men följde man spelvärldens upplägg så borgade fritt bruk av psi-krafter för en hel del problem (med allt ifrån kompanjoners tillit till omvärldens reaktioner). Sedan fanns därtill direkta fiender till allt vad PSI hette.

Jag tycker det var synd att MUA aldrig gick till en reglifiering av baksidan av PSI eller för den delen den sociala sidan av att vara synligt muterad. Det hade gett en rolig avigsida med de optningar av alla möjliga slag som går att få till.
Insta @lofvingart | Writer Svavelvinter, Machinarium , Elysium etcetera
 
User avatar
deusexmatteo
Topic Author
Posts: 70
Joined: Tue 17 Jul 2012, 19:47

Re: Lila boxen och PSI-förmågor

Tue 25 Jun 2013, 14:23

Precis! Det är fortfarande en hel del tolkning i reglerna till UA, tex. hur upptäcker någon att de utsätts för pyro- eller kryokenesi och ännu konstigare - hur vet de vem som utsätter dem för det?
I en strid där en person, istället för att slåss, står och stirrar intensivt på dig, samtidigt som du känner en obehaglig brännande smärta? Jag tror han är Psi (;
Men, om offret äter middag och börjar brinna - vem misstänker de då? Solglasögon måste vara sjukt användbara för psioniker som vill ställa till med saker eftersom att det inte syns vem de stirrar på. Är det inte så att vissa krafter kan användas genom telepati också så att det blir ännu svårare att spåra mördaren, även om det blir svårare att mörda någon.

Hade en tanke om att telepati borde gå att använda för att få någon att ta livet av sig självmant eller bli vansinnig. Om man överöser någon med tankar, väcker dem på nätterna med mardrömmar och börjar säga åt dem att göra saker - borde inte det ha någon slags negativ effekt?

Kanske är vi någonting på spåret här - spelaren och spelledaren har båda två potential att göra saker med de regler som ges för PSI krafterna om de tolkar dem eller använder dem på nya sätt. Kanske är det någonting som skulle kunna skrivas med i beskrivningen av krafterna i år noll? Eller skulle det ta bort tjusningen med att komma på sakerna?
Jag tycker det var synd att MUA aldrig gick till en reglifiering av baksidan av PSI eller för den delen den sociala sidan av att vara synligt muterad. Det hade gett en rolig avigsida med de optningar av alla möjliga slag som går att få till.
De kommer ju halvvägs dit ändå iom. lytes tabellen och diskretions tabellen för fysiska- respektive mentala mutationer. Det var som att de var på väg dit men inte gjorde det sista steget; en tabell eller system för vad som händer om gränsvärdena i lyte och diskretion uppnås.

Tänker på den där mutanten som har "Den fruktansvärde" som epitet och hålls i en bur på en cirkus i Hindenburg. Beror det på att den mutanten är så otroligt muterad att han inte längre ses som en fullvärdig medborgare / person?
 
User avatar
Leonid
Posts: 16
Joined: Fri 24 May 2013, 19:26
Location: Svartmåla

Re: Lila boxen och PSI-förmågor

Tue 25 Jun 2013, 14:44

Dominera är ju annars ett bra sätt att få någon att ha ihjäl sig själv. Men att driva någon galen med telepati låter bra mycket roligare. En lätt modifiering av reglerna om Oz (Österhavets otämjda riken) kan nog gå att använda till detta ändamål.

Jag gillar annars att det är såpass öppet vad man kan hitta på med krafterna. Det gör livet intressant för de mer kreativa grupperna.
 
User avatar
deusexmatteo
Topic Author
Posts: 70
Joined: Tue 17 Jul 2012, 19:47

Re: Lila boxen och PSI-förmågor

Tue 25 Jun 2013, 14:52

Dominera är ju annars ett bra sätt att få någon att ha ihjäl sig själv. Men att driva någon galen med telepati låter bra mycket roligare. En lätt modifiering av reglerna om Oz (Österhavets otämjda riken) kan nog gå att använda till detta ändamål.

Jag gillar annars att det är såpass öppet vad man kan hitta på med krafterna. Det gör livet intressant för de mer kreativa grupperna.
Sablar! Jag har inte den boken - köpte den över nätet men hämtade inte ut den i tid, sen la Järnringen ner så den brann inne. Känns surt nu när den är värd sin vikt i ädelmetall och är svår att få tag på. Men jag har tittat på Oz tabellen och kommer ihåg den som intressant / potentiellt rolig.

Sant, det kanske är bäst att nöja oss med det vi har. Vagheten kanske har ett värde i sig och det behöver inte finnas en faktiskt tabell, det som jag uppskattar är att få era idéer om vad man kan göra med krafterna samt få reaktioner på mina egna funderingar.
 
Sakara
Posts: 138
Joined: Mon 13 Jun 2011, 17:50

Utdrag ur PSIPOs lilla svarta angående att fånga psimutanter

Wed 26 Jun 2013, 12:17

När detgäller PSI-mutanter så finns det två säkra sätt att faställa vem som är vem. Då de gömmer sig bakom den vanliga människans eller djuerts anlete kan den inte urskiljas från mängden genom vanlig okulär verksamhet.

Först på listan och framförallt det säkraste är att använda en burk med dödsfly. Dessa snuskryp lever på psykisk energi och kan användas för att spåra den lede psimutanten. Dödflyn känner av en psimutant på avstånd och en duktig utredare kan följa dem ända fram till målet. Väl där är dödsflyn ett ypperligt vpaen mot psimutanten då denne får svårt att använda sina krafter med dessa omkring sig.

När våra utsända inte har dödflyn att tillgå återgår vi till herderligt utredande. Den klassiska hyra knegarslusk är en sådan taktik. Hyr in knegare för en billig peng för att hota en misstänkt Psimutant. En av Psimutanternas svagheter är att de använder sina krafter om vi andra andas. Detta leder till att i pressade situiationer kan de trigga sina krafter omedvetet. Våra utredare håller sig förslagsvis på avstånd och iaktar.

Genom att sprida information om psiplågan kan vi snabbt bygga upp nätverk på alla stora orter där vi verkar. Dessa när sysslar främst med angiveri och håller koll på de sina. Skulle något ovanligt hända kontaktas den lokala cellen av agenter och psimutanten avlägsnas.
 
User avatar
Leonid
Posts: 16
Joined: Fri 24 May 2013, 19:26
Location: Svartmåla

Re: Lila boxen och PSI-förmågor

Wed 26 Jun 2013, 13:18

Och har man inte PSIPO att tillgå är ju alltid Dödsfly i vilt tillstånd väldigt roligt.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests