UH1Phil
Topic Author
Posts: 7
Joined: Mon 13 Jul 2020, 00:58

Klingans Väg Nivå 2 - fråga

Fri 21 Aug 2020, 15:54

Halloj!
Det dök upp ett frågetecken om hur man ska hantera denna. Talangen beskriver:

✥ Nivå 1: Vid träff i närkamp kan du lägga en kraftpoäng för att hitta en blotta i
fiendens rustning eller naturliga skydd. Rustningen har ingen effekt mot attacken.

✥ Nivå 2: När du har utfört dina vanliga handlingar i rundan kan du lägga en kraftpoäng
för att omedelbart utföra en extra närstridsattack.

Men reglerna säger också bland annat:
Om nivåerna i en yrkestalang har olika effekter kan du dock bara lägga kraftpoäng på effekt åt gången. [...]

Så min fråga är, kan man utnyttja båda nivåerna i min tur, eftersom Nivå 2 ger en extra attack helt utanför den första? Alltså, jag vill göra följande och undrar om det går: Jag använder Nivå 1 för min huvudattack och ignorerar rustningen. När attacken är klar, fienden skadad och jag använt båda mina handlingar använder jag Nivå 2 och får en till attack, denna gång kan jag dock inte kombinera med Nivå 1 eller nivå 3. Har jag tolkat orden "en effekt åt gången" rätt, eller kan den nya extraattacken även då kombineras med andra nivåer eftersom nivåerna tekniskt sett inte används samtidigt? Vi har hittills kört med att man får välja en av nivåerna per runda mer eller mindre.

Tack för svar!
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4467
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Klingans Väg Nivå 2 - fråga

Fri 21 Aug 2020, 16:08

Vi tolkar det så också att när du har betalt en KP för att göra en extra attack så kan man inte använda någon annan talang som kostar KP (precis som du skrev alltså).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
UH1Phil
Topic Author
Posts: 7
Joined: Mon 13 Jul 2020, 00:58

Re: Klingans Väg Nivå 2 - fråga

Fri 21 Aug 2020, 18:43

Vi tolkar det så också att när du har betalt en KP för att göra en extra attack så kan man inte använda någon annan talang som kostar KP (precis som du skrev alltså).
Men kan du använda nivå 2 efter du använt nivå 1/3 i en attack innan?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4467
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Klingans Väg Nivå 2 - fråga

Fri 21 Aug 2020, 19:01

Regeln är att man bara får spendera KP på en effekt åt gången. Exemplet i boken säger t.ex. att en jägare med nivå 3 i Pilens väg antingen kan ignorera rustning eller öka skadan i en attack. Nivå två i Pilens Väg (och i Klingans Väg) ger en extra attack efter att du utfört dina handlingar rundan. Eftersom man bara får spendera KP på en effekt åt gången och det är gjort för att få den extra attacken så kan man inte spendera KP på någonting annat för den attacken. Så under din vanliga attack så kan du t.ex. spendera KP på att ignorera rustningen och sedan kan du efter att du har utfört dina handlingar i rundan spendera en KP för att göra en extra attack men då kan du inte spendera KP på någonting annat för den attacken. Däremot så kan man kombinera att talanger (som inte kostar KP) med bägge dessa attacker.

Detta är min tolkning utav regeln i alla fall.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
UH1Phil
Topic Author
Posts: 7
Joined: Mon 13 Jul 2020, 00:58

Re: Klingans Väg Nivå 2 - fråga

Fri 21 Aug 2020, 22:19

Detta är min tolkning utav regeln i alla fall.
Tack för det snabba svaret! :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest