indiana.joel
Topic Author
Posts: 3
Joined: Wed 22 Jul 2020, 07:06

Trollkonster för Trollkunnig

Wed 05 Aug 2020, 09:15

Skulle nån kunna hjälpa mig att förtydliga eftersom det inte framgår i boken.

Har trollkunniga tillgång till trollkonster från början? Talangen illusionism indikerar att dom kan det men det står liksom ingen annan stans förutom på s. 118 där det står att RP i undantagsfall kan få tillgång till trolldom om man har en trollstav eller liknande.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4439
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Trollkonster för Trollkunnig

Wed 05 Aug 2020, 09:56

Det är lite otydligt men talangen Illusionism ger dig kunskapen att utföra trolleritrix, alltså inte riktig magi. Den används för att lura folk. T.ex. så kan du utföra en fejkad seans med trådar och grejer för att lura någon att man verkligen pratar med någon från andra sidan.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
indiana.joel
Topic Author
Posts: 3
Joined: Wed 22 Jul 2020, 07:06

Re: Trollkonster för Trollkunnig

Wed 05 Aug 2020, 10:32

Så arketypen Trollkunnig är alltså inte Trollkunnig? Dom kan inte trolla utöver den talang dom väljer?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4439
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Trollkonster för Trollkunnig

Wed 05 Aug 2020, 10:38

De kan inte använda Väsens Trolldom mer än någon annan nej. Med Medium så kan de utföra en seans, med Sätta Skräck så kan de skrämmas, men Illusionism så kan de luras med just illusionism, alltså scenmagi och trix med snören, speglar, buktareri, korttrick, etc.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Robert
Posts: 69
Joined: Sat 23 Jun 2012, 14:44

Re: Trollkonster för Trollkunnig

Sun 18 Sep 2022, 19:56

I stämningstexten till Trollkunnig står

"Hur fick jag kraften att se framtiden och hur kunde jag få män att falla samman av smärta bara genom att föreställa mig deras bultande hjärtan?"

Kraften att se framtiden motsvaras tydligt av trollkunnig-talangen Medium, men förmågan att få folk att vrida sig i smärta har jag svårt att koppla till något alls.

Möjligen skulle man kunna tänka sig att talangen Illusionism faktiskt i vissa fall ändå ger den trollkunnige en förmåga att påverka folk via mystiska krafter så att de exempelvis drabbas av fantomsmärtor utan att egentligen vara skadade; därigenom beteckningen trolleritrick, då de faktiskt luras att tro att de har ont - en sorts äkta illusionism. På detta sätt ger stämningstexten inte spelare falska förväntningar på arketypen.

Alternativt skulle spelaren i samråd med spelledaren kunna komma överens om att den trollkunnige besitter en trolldomsförmåga, antingen som en direkt konsekvens av en överenskommelse med ett väsen, eller en ärvd förmåga om någon av föräldrarna ingått en pakt med ett väsen. Om den trollkunnige är en bortbyting kan även förmågan tänkas uppkomma spontant, en effekt av karaktärens ickemänskliga trollhärkomst.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests