Moderator: Brior

 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Skogskonungens hird - en saphynsk konspiration

Mon 13 May 2013, 20:15

Här är någonting jag fnulat på under den gångna arbetsdagen. Egentligen försöker jag få ihop pusselbitarna till en annan - om än relaterad - intrig, och eftersom det inte finns några planer på att vidareutveckla detta stickspår så tänkte jag dumpa det här istället. Kanske går det att vidareutveckla med gemensamma krafter eller bara fungera som frö till någons annans kampanj?

- - -

I Gaz Ulul finns enligt källorna något som kallas Konungarnas råd, vilket troligen är en rest från öns tidigare styreskick men har måhända fortfarande någon form av nominell makt. Man kan tänka sig att lokala stormän samlas årligen för inbördes beundran samt för att imponera på de sina genom att tillfälligt träda in i rollen som "konung".

I Abrolunderskogen väster om Gaz Ulul finns och verkar en förmögen och inflytelserik brukspatron med stora ambitioner. (Förutom virke och pälsverk så producerar man förmodligen träkol till ässjorna i Gaz Ulul.) Han har kontakt med magillriska kunskapare och smider planer på att med våld återta det som av hävd tillhört hans anfäder. Det vill säga de malmrika Järnmyrarna öster om skogen där hans vän, en lokal malmpatron, för en ojämn kamp med trakoriska bolag om brytningsrättigheterna. Krigsryktena har alltså nått stormannen och han rustar upp en hird i skogarna mitt framför näsan på de högfärdiga trakorierna.

Skogskonungen, som han redan gillar att titulera sig, är dock själv offer för en komplott. Hans magillriska välgörare och allierade är i själva verket ingen mindre än matrissa Frahli Brahinza da Strona, den trakoriska säkerhetspolisens högsta chef på Saphyna. Hon är som bekant lojal med Nya Sfären och planen är att låta skogspatronen besätta myrarna för att sedan lura patrasket i en fälla, avrätta brukspatronen och låta egna legoknektar ta kontrollen över området - för att garantera det strategiskt viktiga områdets säkerhet. En av de trakoriska malmbaronerna är delvis införstådd i planerna och har svurit trohet till Nya Sfären. Tanken är att dennes bolag skall ta över all verksamhet i myrarna - med matrissan och hennes överordnade Goba da Grummi inom Digeta Longa som delägare.

- - -

Ovanstående skulle kunna formas till ett regelrätt äventyr eller utgöra grunden i karaktärsdrivet spel med skuggspel på västra Saphyna. Andra makter förutom skogspatronen, de olika malmbaronerna och matrissan, så kan man tänka sig att kondottiärer, trakoriska styresmän i Gaz Ulul och ransardiska kunskapare som nyfiket iakttar vad som pågår i skogar och myrar...

Vad jag däremot själv egentligen funderar över är smugglingsverksamhet på västra Saphyna - och samtidigt vad destinationen för krigsrelaterat kontraband egentligen skulle kunna tänkas vara. Utan att ovanstående egentligen behöver inkluderas i texten.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests