1) Tycker det går alldeles för lätt för RPs när man har så många tärningar. Nästan alla i min grupp slår över 8 tärningar för t.ex Speja och får alltid minst en sexa. Känns inte som vi gör rätt. Någon som vet om det finns något nybörjarfel som kan tänkas vara boven här?
Har svårt att tro att dina spelare slår över 8 tärningar i alla färdigheter. En karaktär är bra på en sak och dåliga på andra. Vad gäller Speja så slås den ofta som ett motståndsslag (emot Smyga) och då är ju varje 'Nuke' viktig. De färdigheter som man slår som inte är motståndsslag har ofta bonuseffekter. Speja t.ex. som man då även kan använda om man aktivt spejar på någon har bonuseffekter som låter dig få veta mer om det du spejar på. Glöm heller inte bort att Grundtärningarna i ett färdighetsslag är baserade på din nuvarande grundegenskap (alltså efter skador).
2) Hur ska man som SL hantera Manipulera? Har en RP som har rätt bra stats i KNS och kan i princip gå rätt in i ett fiende-gömställe och säga åt alla att lämna området. Känns som vi missat något när det går så orimligt enkelt.
Regelbok s.60 - "Att Manipulera någon ger dig inte tankekontroll. Motparten måste kunna höra dig, och det du vill övertala honom om måste vara någorlunda rimligt." och "Om du lyckas går den andre motvilligt med på det du vill - men kräver någon form av motprestation. SL bestämmer vad motprestationen är."
Så om dina spelare vill att ev. fiender ska lämna deras gömställe så kräver de en kompensation för det. Då får du som SL bedöma vad som är en rimlig kompensation för ett gömställe. Min bedömning är att det kommer att bli dyrt. Dessutom, så, Manipulera är ett motståndsslag (mot Genomskåda) och efter som när man slår Manipulera mot en grupp så slår man mot deras ledare och en ledare kan ju mycket väl ha högt i både KNS och i Genomskåda.
3) Hur hanteras Bossens Kommendera och Mutant Med Hund och hans Bussa på? Ska man rulla för att se om underhuggaren/hunden lyder eller om de lyckas med det de blivit beordrade att göra?
Underhuggare är SLP och sålunda under SLs kontroll. Men om du lyckas kommendera dom (med de modifikationer som finns) så försöker de utföra det du kommenderat dom att göra såvida inte uppgiftens natur har förändrats då måste du kommendera dom igen.
När en mutant med hund ger sin hund ett kommando (Slåss, Speja och Spåra som standard) så slår du och om du lyckas så gör hunden det. Den gör sedan det tills den är klar eller du kommenderar tillbaka hunden (ett kort kommando). En mutant behöver inte titta på när hunden slåss åt honom, mutanten kan slåss han med samtidigt.
4) Är det omöjligt att som SL styra storyn lite om oförutsedda beslut tas av RPs? Jag förstår att Mutant är byggt på ett annat vis än typ DnD, men det är ju inte så kul för någon om en RP får för sig att försöka och lyckas med att döda storyns huvudskurk på 200m med ett välriktat skott och massa sexor. I DnD verkar det ju som att SL sätter en svårighetsgrad i huvudet som går att "fuska" lite med.
SL kan aldrig fuska. Sätter en SL en svårighetsgrad så är det den svårighetsgraden som gäller. Dessutom så vad gäller välriktade skott och en massa sexor. Bara för att en person blir bruten så är den ju inte död.