User avatar
Carrot
Posts: 259
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:44

Re: Robotar

Thu 15 May 2014, 23:45

Whoa, jäklar vilken första-boll! Intressant!
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4526
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Robotar

Thu 15 May 2014, 23:56

Kul och intressant "boll"! Dina tankar ligger ganska nära vad vi klurar på - just detta med "emergenta" robotar tycker vi är grymt spännande.
Fria Ligan
 
TheSpaceMan
Posts: 407
Joined: Tue 07 Feb 2012, 19:04

Re: Robotar

Fri 16 May 2014, 09:40

Om man lägger in att aktivit nollställande även riskerar att permanent skada dom logiska kretsarna som ger upphov till det beteendet, så har man även en form av lobitomering av oönskade karaktärsdrag över tiden. Men samtidigt så riskerar det att skada uttryck och andra känslor som roboten kan behöva för att utföra sitt jobb.

En annan indelning som känns självklar är ju att utvecklade robotar för vissa yrkes kårer som inte utöver någon vettig syssla för robotarna nu, att dom anpassar sig för nya sysslor som är lika deras grundprogrammering.

Men överlag när det gäller tänkande robotar så rekommenderar jag att folk läser Twisted Metal.

Utan någon spoiler, så är grund konceptet att en robot av klass man och klass kvinna träffas, fattar tycke för varandra, dom bygger en simpel robotkropp för sitt barn, mannen producerar sedan tråd, och kvinnan flätar in dom logiska mönstren i tråden, denna tråd placeras sedan i barnens skalle och blir dess hjärna. Kvinnorna väljer dom drag genom flätmönstren som dom tror deras barn kommer ha mest nytta av i världen men med en begränsning på mängden tråd, vad är viktigast?
Det är även detta boktiteln referat till.

Så kanske beteendet hos nya robotar växer fram från hur dom byggs av gamla generationer, som använder rester eller nya produktioner dom lyckats skapa. Återanvända kroppar från maskiner vars sinne brunnit ut etc.

Just hela frågan om liv och medvetanden är möjliga hos robotar är ju en diskussion som aldrig tar slut fören det händer.

Dessutom hoppas jag ni håller kvar vid reglerna från UA, att en robot INTE kan utföra en färdighet den inte har poäng i. Det gjorde robotarna mycket mer intressanta och balanserade upp den styrka dom hade.
 
_christoffer
Posts: 24
Joined: Sun 11 May 2014, 12:41

Re: Robotar

Fri 16 May 2014, 15:06

Dessutom hoppas jag ni håller kvar vid reglerna från UA, att en robot INTE kan utföra en färdighet den inte har poäng i. Det gjorde robotarna mycket mer intressanta och balanserade upp den styrka dom hade.
Um, vad det inte så för alla klasser i M:UA? :-) På det stora hela tyckte jag att T&U faktiskt gjorde robotar mindre intressanta; reglerna för att bygga om sig med extra optioner och fornfynd var väl bra, liksom den utökade diskussionen kring de tre lagarna, men de nya reglerna för karaktärsskapande och de nya optionerna gjorde robotklassen alldeles för intressant för min-maxande spelare...
Så kanske beteendet hos nya robotar växer fram från hur dom byggs av gamla generationer, som använder rester eller nya produktioner dom lyckats skapa. Återanvända kroppar från maskiner vars sinne brunnit ut etc.
Det här är en intressant idé, att robotar som samhälle löser frågan om reproduktion inte genom nytillverkning utan att man bygger ihop och bygger om.
 
TheSpaceMan
Posts: 407
Joined: Tue 07 Feb 2012, 19:04

Re: Robotar

Fri 16 May 2014, 15:17

Nej skillnaden var att robotar inte fick grundfärdigheter även om dom hade basvärde från sina grundegenskaper. En robot som inte placerat extra färdighetsvärden i klättra, slåss, köpslås, fick aldrig slå dessa slag även om dom hade värde i det från styrka, etc.
 
_christoffer
Posts: 24
Joined: Sun 11 May 2014, 12:41

Re: Robotar

Fri 16 May 2014, 16:37

Nej skillnaden var att robotar inte fick grundfärdigheter även om dom hade basvärde från sina grundegenskaper. En robot som inte placerat extra färdighetsvärden i klättra, slåss, köpslås, fick aldrig slå dessa slag även om dom hade värde i det från styrka, etc.
Om jag minns rätt är det där en husregel som någon postade på Järnringens forum innan T&U, kanske var det till och med jag :) Försökte kolla upp det med Wayback machine men kan tyvärr inte hitta nåt konkret så jag nöjer mig med att konstatera att vi antingen tolkat eller minns reglerna olika.

I vilket fall, ett försök att få tillbaka spåret till M0:

Robotarna ska ju helt klart vara distinkt annorlunda än levande varelser.

Ett enkelt sätt är fluff på rollformuläret; kan vara så enkelt som att döpa om Styrka/Kyla/Skärpa/Känsla till Konstruktion/Mekanik/Logik/Emergens på rollformuläret - sedär, en liten boll till.

M0 har breda färdigheter så att bara kunna använda de man satt poäng i blir ännu hårdare än system som har mer specialiserade färdigheter.

Hellre då en mekanik som baseras på robotens syfte -- positivt att en bagare-robot får +1 när man bakar och/eller negativt att den får -1 när den gör försöker göra något annat överhuvudtaget.

Det här går att koppla ihop väldigt fint med mitt tidigare resonemang angående emergens; en robot antas ha både mekaniska hjälpmedel och nerladdad kunskap som gör att de i princip inte kan misslyckas med sitt syfte, men att aktivera sin grundprogrammering innebär en viss regression.
Uttryckt i regeltermer: om man slår för något som ligger i linje med sitt syfte blir en tärning automatisk ☢, men man betalar 1 Erfarenhetspoäng för att kunna göra det.

Så ju bredare syfte man väljer desto "bättre" är roboten rent spelmekaniskt, men ju "smalare" syfte desto mer sällan bränner man Erfarenhet och utvecklas därför snabbare.
 
TheSpaceMan
Posts: 407
Joined: Tue 07 Feb 2012, 19:04

Re: Robotar

Fri 16 May 2014, 18:00

Allternativt så kan robotar ha en extra kategori vid karaktärskap eller rent av byta ut livsmål så har man ett syfte istället. Så länge man kör sin robot och inte beget sig utanför dess syfte tjänar man exp där istället för från mutantens livsmål.

En robots syfte kan ändras/anpassas mellan spelsessioner (adaptiv programmering).

Vad det gäller färdigheterna så tror jag många fortfarande ser robotar formade i människors avbild. Det jag ser med saknad av möjlighet att använda vissa förmågor utan poäng i det, är att robotens kropp inte är byggd för det. Det kan ju vara en möjlighet med i så fall. Koppla färdigheter delvis till vilka komponenter roboten är byggd av, men det kan kräva en tanke så det fortfarande är snabbt är lätt.

Kanske är en robot inte alls byggd på siffror på samma sätt som spelarkaraktärer utan från bitar och delar av robotar, vilket gör att man pusslar med bitar som påverkar färdigheter och grundegenskaper, varje kräver energi från robotens kraftkälla. Vet inte jag kanske går långt överstyr i mina tankar men det vore intressant, plocka ett chassi, plocka förflyttningssystem plocka huvud, plocka lemmar.

Olika möjligheter är stora. Det viktiga dock är att försöka få fokus på syftet, även om dom kan anpassa sig, så kommer deras fysiska konstruktion påverka mycket, och mycket studier har visat att den humanoida roboten är byggd för att passa våran värld och inte "skrämma" oss för mycket genom att vara olik.

Just där tror jag att man kan få en robot långt från den klassiska tvåbeningen med topphatt och roliga komentarer och minnen från en värld som inte finns.

Vad det gäller minmaxning, så förhindrar ju energi för kraftigt plockande, i övrigt så blir det ju som att fritt placera sina grundegenskapstärningar för resten i gruppen. Med reparera slag etc så skulle roboten kunna byta komponenter mot andra som finns tillgängliga.

Eller så räknar man energi som liv på något sätt. Du kan stoppa in hur många komponenter du vill, men tar du skada kan du tappa energi och når du under 0 så är du deaktiverad tills någon reparerar eller tar bort komponenter som håller dig på minus.

Gillar att fundera på det här men jag kan vara på helt andra spår än vad folk gillar. :D
 
_christoffer
Posts: 24
Joined: Sun 11 May 2014, 12:41

Re: Robotar

Fri 16 May 2014, 21:25

En boll till innan jag fortsätter diskussionen:

När det gäller samhällets ursprung så är robot-uppror redan väl utforskat i andra media. Ett annat typ av samhällssönderfall är ju dekadens, människorna i enklaven som spelarnas robotar kommer ifrån var helt enkelt mer intresserade av sina egna nöjen och distraktioner än av att skaffa barn, särskilt om de levde ständigt uppassade av sina mekaniska undersåtar. Över tid dog de helt enkelt ut och började blekna i robotarnas minnen -- för deras minnen är såklart begränsade och modellerade efter mänsklig inlärning så att bara användbara minnen behålls över en längre tid.

Vad gör det med robotarnas åsikter om människor och mutanter? Försökte förmå sina bortskämda överordnade att föröka sig för samhällets bästa, bidade de sin tid tills de skulle bli fria från människornas ständiga tjat, eller bidrog de medvetet till dekadensen? Blev de desillusionerade och gick från att förgäves bevara enklaven till att låta den förfaras?
Det här spelar ju faktiskt roll för vilka åsikter som rollpersonerna tar med sig upp från enklavens ljusa och rena hallar till den mörka och smutsiga Zonen.
 
_christoffer
Posts: 24
Joined: Sun 11 May 2014, 12:41

Re: Robotar

Fri 16 May 2014, 21:43

Gillar att fundera på det här men jag kan vara på helt andra spår än vad folk gillar. :D
Samma här. (Thank you Captain Obvious!)
Allternativt så kan robotar ha en extra kategori vid karaktärskap eller rent av byta ut livsmål så har man ett syfte istället. Så länge man kör sin robot och inte beget sig utanför dess syfte tjänar man exp där istället för från mutantens livsmål.
Jag tänkte att en robot har både syfte och dröm -- det första har den tvingats på av sina skapare, det andra är någonting eget som representerar dess vilja att gå utöver sitt ursprungliga syfte.
En robots syfte kan ändras/anpassas mellan spelsessioner (adaptiv programmering).
...
Just där tror jag att man kan få en robot långt från den klassiska tvåbeningen med topphatt och roliga komentarer och minnen från en värld som inte finns.
Det där gillar jag, det där låter definitivt som ett sätt för robotar att vara ordentligt annorlunda än människor och mutanter :-)
Så utöver för ett rådslag där man bestämmer projekt för samhället bestämmer man dessutom över ombyggnader av rollpersonerna och SLP. Tillgängliga val för ombyggnader beror såklart på samhällets Utvecklingsnivåer. Kanske en ny UN för högteknologi som man bättrar på genom att bärga upp saker från en "orörd" enklav?
 
User avatar
Rollspelsräven
Posts: 106
Joined: Mon 19 May 2014, 23:05
Location: Stockholmszonen

Re: Robotar

Mon 02 Jun 2014, 15:32

Åh-hej, här puffar vi igång en gammal tråd som oförtjänt har vilat ett tag.

Med risk för att var pessimist vill jag ändå posta denna tanke.
Efter ha läst en hel del i Mutant år Noll och spelat i den fantastiska världen som Zonstrykaren Radiak, så har jag börja tvivla på idén: "Robot som RP" Det känns helt enkelt som om robotar är sådant man stöter på i zonen.

Skulle man spela robot som RP försvinner lite charmen med att möta på Guide roboten ”Bee-Boop 100” som förtvivlat irrar omkring i zonen och försöker hjälpa oförstående zonbestar och härdade zonstrykare som han stöter på. Med lätt glädje välkomnar han mutanterna till museet och erbjuder dem en gratis guidad tur. För att någon timme senare, efter det han fört RP djupare in i zonen, deprimerat erkänna att han gått vilse och att han inte har en aning om vart dem är.

Det känns också som roboten med dess egenskaper är lite som Pandoras ask. Jävlig spännande men grymt lätt att det sabbar allt när man väl gläntar på locket.
Men åter igen är det kanske det som gör dem så intressanta och öppnar möjligheter till fantastiska spelmöten. Tänk vilket tumult det kan bli i arken om det plötsligt skulle vandra in en plåtvarelse som kasta omkull allt var Krönikörerna har predikat.

jag har helt enkelt stora ambivalenta känslor angående robotar, det kan bli så bra men jag vill verkligen inte förlora den härliga värld som redan finns.

vad tycker ni andra?
Vi ses i en zon nära dig!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests