• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
 
User avatar
ekofest
Topic Author
Posts: 109
Joined: Sun 29 Jan 2012, 14:20

Stämningsmusik

Tue 02 Apr 2013, 22:04

Jag är helt säkert typ 30 år för sent ute men jag lyssnade på Brian Enos Ambient 4: On Land, jeezus vilka feta Mutant:År Noll-vibbar jag fick!!
Upplever i princip alltid att "rollspelmusik" och även datorspelsmusik tar alldeles för mycket plats.
*De har melodier som överröstar när man talar.
*De har nästan alltid en dramaturgi (låten ändrar intensitet med typ 30 sek intervaller).
*De har störiga rytminstrument som tydligt hetsar på stämningen

På "On Land-skivan har Eno gjort ljudmiljöer som du kan utforska i din egen takt, musiken är i princip stillastående. Dessutom är många spår rätt långa och kan med fördel loopas.
Instrumenten är inte så lättdefinierade heller så du slipper asosciationer till din ungdomstid eller de gamla trökiga orkesterinstrumenten som jag tycker går fetbort i en post apokalyptisk stämning!
On Land är dessutom i vissa stycken "organisk" och därmed lätt passa in i nervösa zonutforskanden
(spåret "Lizard Point" är bara så skönt bubblig som blommor som slår ut och vissnar på några sekunder rotade i stinkdy vars innevånare är okända)

Ni kan också kolla in en nyare skiva av Eno "Apollo" Passar mer till utforskande i bunkrar där den gamla tidens byggnader står kvar i kall ödslighet.

Sorry för lång post o något ni säkert redan läst på det gamla Mutantforumet
Last edited by ekofest on Tue 02 Apr 2013, 22:33, edited 1 time in total.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Stämningsmusik

Tue 02 Apr 2013, 22:09

Bra tips! Skall undersökas närmare!

Har själv letat en hel del när det gäller musik för en preliminär UA-kampanj och fastnat för soundtracket till "Paris Texas" (Ry Cooder) som låter lite "krypande vilda västern".
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
ekofest
Topic Author
Posts: 109
Joined: Sun 29 Jan 2012, 14:20

Re: Stämningsmusik

Tue 02 Apr 2013, 22:27

Till MUA vill jag rekommendera "Thats what i call sweet music" .
Det är en samlingsskiva som Robert Crumb dragit ihop med amerikansk dansmusik från 20-talet.
Inte så vilda västern men med en skön raspig kvalité som jag tänker kan passa på gatorna i hindenburg där de skamlösa mutanterna svänger sina lurviga :)

Säkert också redan välkänd musik.... Om inte var den ett fynd för mig när jag hittade den
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Stämningsmusik

Wed 03 Apr 2013, 06:38

Tack för det tipset! Skall lyssna igenom! Mitt eget tips känns mest passande för Nordholmia tror jag.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Stämningsmusik

Wed 03 Apr 2013, 10:12

Toppentråd!

Mitt första tips är förstås Christan Gabels krater-album, som används till den officiella M0-trailern.

Andra tips är soundtracken till datorspelen Fallout och Stalker, och albumet Infra av Max Richter.
Fria Ligan
 
User avatar
Nils
Site Admin
Posts: 517
Joined: Fri 01 Apr 2011, 16:16
Location: Stockholm
Contact:

Re: Stämningsmusik

Wed 03 Apr 2013, 11:19

Som Tomas säger, Christian Gabel är en soklar favorit förr oss i Ligan. För M0-musik finns inget bättre just nu.
Fria Ligan
 
User avatar
nicklas
Posts: 10
Joined: Sat 23 Mar 2013, 05:10
Contact:

Re: Stämningsmusik

Wed 03 Apr 2013, 13:48

Osslers instrumentala låtar! (Även vissa med text också då men de fungerar ju inte riktigt lika bra i bakgrunden men som intromusik: http://www.youtube.com/watch?v=e803MKRlX0U )

Supersilents skiva 6 är okså riktigt bra med långa låtar. Rent generellt tycker jag att det som ligger på Rune Grammofon bör undersökas av folk som vill ma stämningsfull musik: http://www.runegrammofon.com/artists/
 
Pikathulhu
Posts: 2
Joined: Tue 26 Mar 2013, 14:25

Re: Stämningsmusik

Wed 03 Apr 2013, 18:19

 
User avatar
davalt
Posts: 56
Joined: Sat 16 Jul 2011, 19:20

Re: Stämningsmusik

Wed 03 Apr 2013, 20:23

Mutant för mig har länge varit musik av David Eugene Edwards (16 Horsepower och Wovenhand). Minns inte säkert hur jag först upptäckte honom, men jag har för mig att det var på Järnringens forum. Kommer onekligen att funka till År Noll.

Bättre soundtrack till det hårda livet efter katastrofen existerar inte.

http://www.youtube.com/watch?v=FOv8Rf4H08E

http://www.youtube.com/watch?v=O0dpHMRWAz0
 
User avatar
ekofest
Topic Author
Posts: 109
Joined: Sun 29 Jan 2012, 14:20

Re: Stämningsmusik

Wed 03 Apr 2013, 22:45

Max Richter hade en hel del intressanta alster. Vad underbart det är med spotify :)
Krater soundtracket var ju svinbra och vilka konceptbilder han hade hittat!

Jag tycker det är extra fräckt med verk som inte låter som musik, såsom jag är van att definiera den med harmonier och instrument som man känner igen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests