Zapp
Topic Author

Hindenburg och BRP

Wed 11 Dec 2019, 15:16

I er Kickstarter skrev ni "Vi överväger att även inkludera BRP-regler (det system som fanns i Undergångens arvtagare och tidigare Mutant-utgåvor)."

Då tändes hoppet om uppdaterade BRP regler - att Hindenburg skulle uppdatera inte bara MUAs värld utan även MUAs regler.

Men allt jag kan se bland de upplåsta stretchgoalsen är "Nytryck av MUA regelbok".

Att kunna köpa regelboken igen är inte samma sak som "inkluderade" regler i Hindenburg-spelet. Framför allt cementerar det att alternativet MUA bara är för gamla nostalgiker, alternativt de som inte har någonting emot att köpa två spel för att kunna använda ett. Det är ändå massiv skillnad jämfört med att kunna köpa ett äventyr och ett spel som redan från grunden är skapat för BRP.

Har jag då en fråga? Jag vill väl mest få det bekräftat att det aldrig blev en renässans för BRP, trots att Järnringen numera ingår i Fria Ligan. Alltså så jag inte missat någonting.

Tomas
Site Admin

Re: Hindenburg och BRP

Wed 11 Dec 2019, 16:47

I er Kickstarter skrev ni "Vi överväger att även inkludera BRP-regler (det system som fanns i Undergångens arvtagare och tidigare Mutant-utgåvor)."

Då tändes hoppet om uppdaterade BRP regler - att Hindenburg skulle uppdatera inte bara MUAs värld utan även MUAs regler.

Men allt jag kan se bland de upplåsta stretchgoalsen är "Nytryck av MUA regelbok".

Att kunna köpa regelboken igen är inte samma sak som "inkluderade" regler i Hindenburg-spelet. Framför allt cementerar det att alternativet MUA bara är för gamla nostalgiker, alternativt de som inte har någonting emot att köpa två spel för att kunna använda ett. Det är ändå massiv skillnad jämfört med att kunna köpa ett äventyr och ett spel som redan från grunden är skapat för BRP.

Har jag då en fråga? Jag vill väl mest få det bekräftat att det aldrig blev en renässans för BRP, trots att Järnringen numera ingår i Fria Ligan. Alltså så jag inte missat någonting.
Halloj!

Formuleringen om BRP mynnade senare ut i Stretchgoal 10: 

Dubbla speldata och konverteringsregler - UPPLÅST!
Om vi når detta mål kommer samtliga spelledarpersoner i Mutant: Hindenburg och kampanjboken Gryningens beskyddare även att förses med speldata för reglerna i Mutant: Undergångens arvtagare (Basic Roleplaying). Dessutom kommer vi att publicera riktlinjer för att konvertera speldata från MUA till År Noll-systemet, vilket gör det möjligt att spela kampanjtrilogin Undergångens arvtagare med År Noll-motorn för den som vill.

Att inkludera två kompletta och olika regelsystem i själva Mutant: Hindenburg-boken vore alltför otympligt, men vi borde förstås ha justerat formuleringen du refererar till. Det går inte att redigera texten i en Kickstarter när den väl är avslutad.
Fria Ligan

Zapp
Topic Author

Fri 13 Dec 2019, 14:39

Hej

Att Hindenburg från början inte ens var tänkt för MUA/BRP hade jag missat. (När jag först hörde om projektet var det målet nog redan uppnått)

Nä, jag hoppades på en renässans för MUA-BRP i och med att Järnringen anslutit sig. Det enda som skulle kunna räknas som en renässans är en ny fräsch bok med BRP direkt i boken, och det var det jag hoppades på. Kanske inte då en bok med dubbla regelkapitel då, det blir ju som du säger mest klumpigt. Hellre då två versioner av samma spel: en alltså med enbart BRP-stats och dessutom uppdaterar regelmotorn!

Nåja, jag drömmer vidare... Tack för svar.

VonRijn

Tue 25 Feb 2020, 13:48

Nä, jag hoppades på en renässans för MUA-BRP i och med att Järnringen anslutit sig. Det enda som skulle kunna räknas som en renässans är en ny fräsch bok med BRP direkt i boken, och det var det jag hoppades på. Kanske inte då en bok med dubbla regelkapitel då, det blir ju som du säger mest klumpigt. Hellre då två versioner av samma spel: en alltså med enbart BRP-stats och dessutom uppdaterar regelmotorn!

Nåja, jag drömmer vidare... Tack för svar.
Bra rutet, Zapp! Hur omtyckt Fria Ligans egen regelmotor är tycker jag personligen att en sexsidig tärning aldrig kan mäta sig med en tiosidig - varken i logisk eller intuitiv mening. Med våra tidsangivelser som enda undantag är vårt samhälle tack och lov uppbyggt med ett decimalt talsystem, och inte ett senärt talsystem. Med all respekt för Fria Ligans mödosamma arbete med sitt eget regelsystem förstår jag att det är glasklart för såväl konstruktörerna som många av tillskyndarna, men för den som är skolad med tiosidiga tärningar (eller något derivat, såsom tjugosidiga tärningar) och för den som tänker i procentandelar förblir de sexsidiga tärningarnas regelsystem tyvärr inget annat än en udda fågel.

Tyvärr tror jag att mina egna önskningar också är höljda i dagdrömmar, men jag vill ändå gärna säga att jag i framtida utgåvor av Mutant: År Noll gärna skulle se att BRP får en mer framträdande roll. Även om Fria Ligan inte avser någon kursändring kan det knappast förnekas att mångfald och valfrihet ändå är positivt.

Byrax

Tue 25 Feb 2020, 14:47

Nu finns ju BRP-Mutant i tryck så alla kan välja vilket system de vill köra, och att statta om några zonbestar och skumma antagonister till BRP om de dyker upp i M0 kan inte vara så svårt med den mängd sådan data som finns i gamla moduler etc. Bra att de finns med i Hindenburg dock.

VonRijn

Tue 25 Feb 2020, 19:17

Nu finns ju BRP-Mutant i tryck
"BRP-Mutant"? Kan jag få be om ett förtydligande?

Byrax

Tue 25 Feb 2020, 20:55

VonRijn

Tue 03 Mar 2020, 18:41

Tack. För den som inte klickat på länken avses här nyutgåvan av "Mutant: Undergångens arvtagare", och därmed inte "Mutant: År Noll". Önskemålet om att erkänna BRP-motorn som en officiell, jämbördig del av framtida Mutant-produkter, inklusive Hindenburg, kvarstår med andra ord.

crilloan

Tue 10 Mar 2020, 16:28

Har inte tittat igenom PDFen förrän nu.

Var är BRP?

Läser inläggen ovan och känner mig duktigt lurad, jag trodde verkligen att man skulle kunna spela Hindenburg med BRP regler, det var så jag tolkade stretchgoal. Det var enda anledningen till att jag pyntade in pengar.

Inte snyggt.

C

Fenhorn
Moderator

Tue 10 Mar 2020, 16:43

Har inte tittat igenom PDFen förrän nu.

Var är BRP?

Läser inläggen ovan och känner mig duktigt lurad, jag trodde verkligen att man skulle kunna spela Hindenburg med BRP regler, det var så jag tolkade stretchgoal. Det var enda anledningen till att jag pyntade in pengar.

Inte snyggt.

C
Vi har inte sett slutet på den här historien än. Vi t.ex. inte sett någonting om kampanjboken än. Hindenburg-boken har stats för BRP för de SLP som är med där. Kampanj-boken kommer också att få det. Konverteringsreglerna (MUA-MÅ0) kommer med all säkerhet att bli en separat pdf. Projektet verkar dock vara (mycket) försenat, tyvärr.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore