Rymdskeppet
Topic Author
Posts: 5
Joined: Tue 20 Aug 2019, 11:43

Zonsektoridé: Regnbågsspegeln

Tue 20 Aug 2019, 22:12

Var hälsad zonfarare!

Jag har funderat på att göra en zonsektor baserad på den märkliga spegeldisksgrej som figurerar både på lila boxen omslag och M0:s spelledarskärm. Är rätt ny till settingen och vill veta om det jag tänker mig är ton eller lore mässigt helt åt helskotta.

Hursomhelst här är min tanke:

Regnbågsspegeln var en del av en forntida forskningsanlägning som var tänkt att mäta vågor i rymdtiden (eller något sånt dess tänkta funktion är inte superviktig). När spegeln slogs på gick någonting snett och spegeln saktade istället ner tiden i sin omgivning. Kraftigt. En minut i spegeln innersta kretts motsvarar hundra år utanför.
Anläggningen ligger på en kulle så när rollpersonerna närmar sig den ser de hur världen omkring dem sakta blir mer kaotisk. De upplever katastrofen baklänges eftersom att den nära spegeln fortfarande inte hänt. När de kommer närmare toppen ser de kärnvapenexplosioner och när de till slut kommer fram till spegeln ser de världen nedanför dem som den såg ut innan katastrofen. Lugn och skimrande vacker. Problemet blir bara när rollpersonerna ska lämna spegeln. På grund av tidsutväxlingen kommer de att ha slungas framåt i tiden till åtminstånde MUA om inte längre...

Det var kort vad jag planerade. Vill gärna höra vad ni tycker. Blir glad för alla svar :)
 
Byrax
Posts: 1102
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Zonsektoridé: Regnbågsspegeln

Wed 21 Aug 2019, 08:39

Cool idé!

Finns ngt halvliknande med stasisfält som fryser tiden i M0, eller om det är i Fagers bok (som rekommenderas).

Kanske lägga in lite rykten om platsen först för att få spelarna nyfikna, och även ha några galna ‘zongastar’ som bildat en kult och bevakar den förbjudna platsen mot otrogna.

Skulle nog spara platsen till sent i kampanjen.
 
Rymdskeppet
Topic Author
Posts: 5
Joined: Tue 20 Aug 2019, 11:43

Re: Zonsektoridé: Regnbågsspegeln

Wed 21 Aug 2019, 09:17

Cool idé!

Finns ngt halvliknande med stasisfält som fryser tiden i M0, eller om det är i Fagers bok (som rekommenderas).

Kanske lägga in lite rykten om platsen först för att få spelarna nyfikna, och även ha några galna ‘zongastar’ som bildat en kult och bevakar den förbjudna platsen mot otrogna.

Skulle nog spara platsen till sent i kampanjen.
Tack så mycket för svaret!
Jag tänkte att zonstrykare skulle komma tillbaka med rapporter om ovanligt många stasiszoner i närheten av området. Jag tänkte också lägga till en forskare som lämnat anläggningen bara minuter efter att den slogs på och hamnat mitt ute i zonen.

Jag tycker också att det är coolt med post-app kulter men det känns också som att det gjorts till döds.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests