Page 1 of 1

Tekniker

Posted: Sat 02 Feb 2019, 18:33
by BrotherB
Kan tekniker bygga saker? En RP i min grupp vill bygga en slags kamera för att titta efter fara genom ventilationer/dörr springor. Jag tycker det är orimligt och OP fast han tycker det vore logiskt som tekniker.

Vad säger ni?

Re: Tekniker

Posted: Sat 02 Feb 2019, 19:31
by Fenhorn
Enligt regelboken så kan en tekniker:
* Manipulera tekniska system.
* Optimera en pryl.
* Reparera en pryl.

Det är bara Mecka och Tillverka som man kan bygga saker med.

Re: Tekniker

Posted: Sat 02 Feb 2019, 19:33
by BrotherB
Alright som jag tänkte då, tackar. Står fast vid att han inte får göra det.

Re: Tekniker

Posted: Sat 02 Feb 2019, 22:00
by Henke
Ibland tänker jag att det är viktigt att fråga sig om man spelar rollspel för att följa regler, eller för att ha roligt... :-)

Jag gillar Vincent Bakers resonemang "Roll the dice, or say yes". Säg inte nej utan använd i så fall hellre tärningarna (med lämplig svårighetsgrad) för att se om RP lyckas. Liknande företeelser finns omnämnda i boken "Unframed - The art of improvisation" och även i Graham Walmsleys rollspel "Cthulhu Dark" där man uppmuntrar spelarna genom att i möjligast mån säga ja till deras idéer.

Med andra ord: Om det känns rimligt i sammanhanget och tillför spelet något så hade jag faktiskt sagt ja, men kanske med en rättvist svårighetsgrad på slaget. Om du däremot känner att det här helt saboterar spelbalansen bör du säga nej, men kontra i så fall gärna med något som RP i stället faktiskt skulle kunna göra för att skapa en motsvarande effekt ("nej, men du har hört att det går att få tag på sådan utrustning från ...bla bla bla...).

(Hur rimligt känns det förövrigt att ingen i hela enklaven Elysium skulle kunna tillverka något utan det kan bara muterade skrotskallar och tillverkningsrobotar?) :-)

Re: Tekniker

Posted: Sat 02 Feb 2019, 22:11
by Fenhorn
När vi spelade Elysium-kampanjen så dök aldrig frågeställningen upp. Allt finns ju att köpa, så det man gjorde med färdigheten var just att Mixtra med saker. När Elysium karaktärerna kommer till zonen så finns det ju skrotskallar och kanske också industrirobotar. Om teknikern skulle kunna göra samma saker som dom men dessutom kunna mixtra och optimera saker så finns det ju ingen vits med skrotskallar (eller industrirobotar). Visst logiken säger att en visst borde en tekniker kunna bygga saker, men då kommer skrotskallen att förpassas till ett SLP-yrke (vem vill spela ett yrke som bara gör hälften av vad ett annat yrke gör). Om man låser yrkena till de olika klasserna (d.v.s. Människa kan bli tekniker, mutanter blir skrotskallar o.s.v.) så ...

Re: Tekniker

Posted: Sat 02 Feb 2019, 22:38
by Henke
När vi spelade Elysium-kampanjen så dök aldrig frågeställningen upp. Allt finns ju att köpa, så det man gjorde med färdigheten var just att Mixtra med saker. När Elysium karaktärerna kommer till zonen så finns det ju skrotskallar och kanske också industrirobotar. Om teknikern skulle kunna göra samma saker som dom men dessutom kunna mixtra och optimera saker så finns det ju ingen vits med skrotskallar (eller industrirobotar). Visst logiken säger att en visst borde en tekniker kunna bygga saker, men då kommer skrotskallen att förpassas till ett SLP-yrke (vem vill spela ett yrke som bara gör hälften av vad ett annat yrke gör). Om man låser yrkena till de olika klasserna (d.v.s. Människa kan bli tekniker, mutanter blir skrotskallar o.s.v.) så ...
Jo, jag vet vad reglerna säger, men det går säkert att fixa till. Blir spelet roligare och det man hittar på är rimligt tycker jag man ska husregla. :-)

Re: Tekniker

Posted: Sat 02 Feb 2019, 23:19
by Byrax
Jag skulle nog kräva något slag för att använda utrustningen och hitta på ngn komplikation om den är ’speldödande/too gamey’

Inte riktigt relevant, men i Feng Shui fanns ett tips om spelarna beväpnade sig med eldvapen i för stor utsträckning: låt fighten utspelas i ett rum med lättantändlig gas...