En av favoritkapitlen i Slaktare små för min del var hur Ghumgakk slukade Shagul-klonen, eller "ingen". Nu funderar jag över någonting relaterat, nämligen vad som egentligen händer med omgivningen om någon (som en skapelsevidrig besvärjare) blir utraderad ur multimandalan, eller världsväven eller vad man nu ska kalla den ridå verkligheten utgör.
Jag har några väldigt konkreta undringar: En magiker har uppväckt döda men råkar sedan försvinna, att aldrig ha funnits. Då kan ju denne inte heller ha väckt upp de döda, eller? Min tolkning vore dock att de döda är har väckts upp, men "ingen" har väckt upp dem. I den nya versionen av verkligheten har de väckts upp spontant, fast frågar man något väsen med litet perspektiv på tillvarons vara och ickevara så är det snarare "ingen" som väckt upp dem. Skillnaden är lika subtil som den är intressant och väsentlig!
Vidare; Någon har noterat magikerns närvaro och gjort en anteckning, typ i en logg eller dagbok. Nu har magikern inte längre existerat och därmed kan anteckningen heller inte ha gjorts? Fast min tolkning vore snarare att anteckningen finns kvar, antingen i form av en helt tom notering - eller så står det något i stil med "såg ingen komma idag". Kul om det finns upprepade noteringar om att inget har hänt då ingen kommit och gått!
Slutligen är jag nyfiken på vilka andra spår en person som aldrig existerat kan ha lämnat efter sig, och hur man upptäcker dessa. Och jag är medveten om att det måhända inte finns några säkra svar eller något facit, utan jag är snarare ute efter användbara tolkningar och funderingar.