• 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
 
Oceanliner
Posts: 14
Joined: Tue 05 Feb 2019, 00:28

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Sun 13 Dec 2020, 19:10

Borde inte LÄKEKONST (KAR) och GENOMSKÅDA (INT) byta grundegenskap som de baseras på?

För färdigheterna i sig tycker jag det känns mer naturligt att byta men för spelbalansen så är det kanske bättre om man har en social färdighet som baseras på INT och en på KAR?

Tankar funderingar?
 
User avatar
Eldhierta
Posts: 422
Joined: Thu 19 Feb 2015, 10:39

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Mon 14 Dec 2020, 11:23

Borde inte LÄKEKONST (KAR) och GENOMSKÅDA (INT) byta grundegenskap som de baseras på?

För färdigheterna i sig tycker jag det känns mer naturligt att byta men för spelbalansen så är det kanske bättre om man har en social färdighet som baseras på INT och en på KAR?

Tankar funderingar?
Den här frågan var uppe redan under tiden som spelet höll på att utvecklas. Jag håller med dig, men precis som du säger fanns det argument för att Genomskåda och Manipulera inte skulle ligga under samma grundegenskap. Men jag husreglar det så att de byter plats med varandra, känns mer logiskt.

Addendum 1: Det är delvis mer logiskt i den engelska versionen av spelet där man användet EMPATHY Istället för KARISMA. Argumentet blir då att en bra läkare/helare bör kunna leva sig in i och förstå sin patients lidande för att kunna ge god vård. Fanns på förslag att färdigheterna skulle vara mer modulära, så att du till exempel använde Läkekonst tillsammans med INT för att bota fysiska skador och KAR för att bota psykiska åkommor.
 
Mr Oldtimer
Posts: 388
Joined: Sun 14 Apr 2019, 12:01

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Mon 14 Dec 2020, 11:45

Det är nog tänkt att druiden inte kan läka sig själv, ja. Den engelska upplagan är mer uppdaterad än den svenska. Tyvärr så uppdateras inte de svenska böckerna så ofta.
Tack för snabbt svar.

Hur är det då med ”Läka kritisk skada”/”Mend wounds”? Enligt beskrivningen finns det inget som säger att denna besvärjelse inte kan nyttjas för att läka skador på kastaren själv men det låter ologiskt med tanke på att de enklare helande besvärjelserna inte går att kasta på sig själv.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Mon 14 Dec 2020, 12:05

Det är nog tänkt att druiden inte kan läka sig själv, ja. Den engelska upplagan är mer uppdaterad än den svenska. Tyvärr så uppdateras inte de svenska böckerna så ofta.
Tack för snabbt svar.

Hur är det då med ”Läka kritisk skada”/”Mend wounds”? Enligt beskrivningen finns det inget som säger att denna besvärjelse inte kan nyttjas för att läka skador på kastaren själv men det låter ologiskt med tanke på att de enklare helande besvärjelserna inte går att kasta på sig själv.
Rent tematiskt kanske det är så att du fokuserar din magiska energi för att lindra "smärtan" hos andra (Helande Händer/Själaljus), alltså en del utav din energi läker andra vars energi är rubbat (antingen genom fysisk eller mental smärta). Det är väl därför man inte kan läka sig själv, man kan inte skänka energi till sig själv. Läka Kritiska Skada är en rent fysisk kroppslig skada och där kan man omvandla sin inre kraft till att "bända rätt ben". Vet inte om denna förklaring blev lite krystad kanske men jag personligen har inga problem med det.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Tvar
Posts: 6
Joined: Tue 21 Aug 2018, 16:41

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Wed 30 Dec 2020, 02:37

Fråga angående Defensiv nivå3 + Sköldens Väg nivå1

Med Defensiv nivå3, kan jag således parera ett obegränsat antal gånger, och i kombination med Sköldens Väg kan dessa parader alltså användas till att parera åt mina vänner som står tillräckligt Nära (förutsatt att jag har 1 KP per parad). Är detta korrekt eller går det ej att kombinera på detta sättet?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Wed 30 Dec 2020, 02:50

Fråga angående Defensiv nivå3 + Sköldens Väg nivå1

Med Defensiv nivå3, kan jag således parera ett obegränsat antal gånger, och i kombination med Sköldens Väg kan dessa parader alltså användas till att parera åt mina vänner som står tillräckligt Nära (förutsatt att jag har 1 KP per parad). Är detta korrekt eller går det ej att kombinera på detta sättet?
Defensiv nivå 3 kan bara användas efter att du har spenderat en normal kort handling för att parera, men visst I teorin så kan du ju hoppa runt (eller vad det nu är man gör) och parera en hel skock vänner om du bara har kraftpoäng och dom är nära.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Jens go game
Posts: 296
Joined: Fri 04 Nov 2011, 07:49

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Sun 09 May 2021, 07:47

Vi har en magiker i gruppen som lärt sig elementarmagi till nivå2. Med besvärjelsen Uttorka blir magikern helt hopplöst bra på att besegra monster eftersom nästa alla monster har toklåg SMI. Kändes lite trist så jag husreglade lite att monster inte kan bli brutna på SMI.
 
Mr Oldtimer
Posts: 388
Joined: Sun 14 Apr 2019, 12:01

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Sun 09 May 2021, 09:39

Vi har en magiker i gruppen som lärt sig elementarmagi till nivå2. Med besvärjelsen Uttorka blir magikern helt hopplöst bra på att besegra monster eftersom nästa alla monster har toklåg SMI. Kändes lite trist så jag husreglade lite att monster inte kan bli brutna på SMI.
Intressant. Själv har jag inte hunnit få in elementarmagin i spel än men tack för heads-up... Kanske tillåta motståndsslag för monster så den inte blir helt obrukbar? Det är ju ändå en nivå 2 besvärjelse. Kanske samma regler som för gift? Funderar bara på om det är rättvist att låta monster slå med sin STY för att kunna undkomma skada på SMI...
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Sun 09 May 2021, 09:57

Vi har en magiker i gruppen som lärt sig elementarmagi till nivå2. Med besvärjelsen Uttorka blir magikern helt hopplöst bra på att besegra monster eftersom nästa alla monster har toklåg SMI. Kändes lite trist så jag husreglade lite att monster inte kan bli brutna på SMI.
Jag tänker köra på att besvärjelsen bara fungerar på humanoider, inte monster, alltså samma regler och idé som för gift.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Maldion
Posts: 35
Joined: Tue 20 Nov 2018, 00:02

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Mon 10 May 2021, 20:44

jag kör med att all skada som påverkar monsters, blir skada bara på styrka, borde va svårt att torka ut en drake, men inte omöjligt :P
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests