• 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
 
Garagehider
Posts: 2
Joined: Mon 18 Nov 2019, 16:34

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Mon 18 Nov 2019, 19:50

Jag funderar också på det där med kastvapen och är inte helt övertygad av det resonemanget. Många vapen eller typer av attacker kan påverkas av två talanger. Det kan vara så att dom tänkt att kastvapen ska vara en egen vapengrupp och inte påverkas av dom andra talangerna men tycker absolut inte det är uppenbart. En kastyxa är ett kastvapen, men det är ju fortfarande en yxa. Att kasta en sådan måste ju rimligtvis anses vara en attack med en yxa, eller?

På hammarkämpe 1 står det specifikt att den gäller attacker med trubbiga vapen närstridsvapen, men på de andra nivåerna står ingenting. Vilket kan antyda att dom tyckte det kändes överflödigt att skriva ut. Alternativt står det så för att bonusen inte ska gälla på kastade stenar och slungor, vilket känns rimligt.

Jag känner mig väldigt osäker faktiskt. Ur balanssynpunkt är jag lite orolig att gruppens pilbågsskytt kommer att känna sig lite meningslös när yxkastaren till slut har dubbla d8or och högre skada, även om pilbåge har andra styrkor. Men talangerna ger ju också vapnen mer identitet. Att yxor gör kritiska skador och knivar räknas som snabba attacker gör dom roligare, hade varit kul om det också gällde kastvapnen. Möjligheten att få två d8or på kastvapen kanske också känns rimligt ändå, dom är mer begränsande än pilar och tunga. Men när någon som vet vad gör slänger ett spjut eller en yxa från några meters håll så smäller det rätt rejält också?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Mon 18 Nov 2019, 20:01

... och just utav bl.a. balanseringsskäl så tillhör varje vapen en kategori och inte flera.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Garagehider
Posts: 2
Joined: Mon 18 Nov 2019, 16:34

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Mon 18 Nov 2019, 21:01

Det är inte omöjligt att det är så det är tänkt, men jag undrar hur du kan vara så säker? Utifrån den informationen jag kan se finns det saker om talar för båda tolkningarna. Står det faktiskt något i reglerna som styrker detta eller är det så du tycker det är rimligt att dom har lagt upp det?

Pilbåge påverkas av två talanger, så även om man inte kan få två extra artefakttärningar så kan man dock skjuta två gånger per runda och samtidigt förflytta sig. Med närstridsvapen finns det talanger som gör att man kan få extra tärningar genom att slåss till häst eller storma. Att kastvapen skulle kunna påverkas av två talanger är inget större undantag.

Kastvapen har också nackdelen att ifall du skulle hitta ett artefaktkastvapen skulle du kunna använda det en gång per strid, om man jämför med en pilbåge eller närstridsvapen som skulle kunna användas genom hela striden.

Accepterar om du tycker det är ett dumt sätt att tolka reglerna och spela spelet, men du håller väl med om att det är otydligt och finns tolkningsutrymme här?
 
Moogle
Posts: 34
Joined: Mon 19 Aug 2019, 19:56

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Sat 30 Nov 2019, 14:12

Som det är skrivet nu har jag svårt att se hur vapentalangerna skulle kunna användas med kastvapen. Hade Kastarm varit lite mer som Snabbskytt, med andra bonusar än +1/x/+D8, hade det säkert fungerat fint med lättare omskrivningar av vapentalangerna.
 
Gangir
Posts: 51
Joined: Thu 06 Sep 2018, 14:11
Location: Mölnlycke

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Mon 09 Dec 2019, 14:33

En liten tolkning av "SPJUTKÄMPE" Nivå 2. 
Sker "bonus" attacken när fienden rör sig från "nära" eller när hen når "armlängd"?

Detta kan spela roll om man har flera kämpar inom armslängd ex. flera spelare i linje för enligt min tolkning behöver det inte vara spjutkämpne som blir anfallen så länge han befinner sig inom rimligt samma avstånd som sina spelare. 
 
myrsloken
Posts: 49
Joined: Tue 05 Mar 2019, 15:15

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Mon 09 Dec 2019, 21:10

En liten tolkning av "SPJUTKÄMPE" Nivå 2. 
Sker "bonus" attacken när fienden rör sig från "nära" eller när hen når "armlängd"?

Detta kan spela roll om man har flera kämpar inom armslängd ex. flera spelare i linje för enligt min tolkning behöver det inte vara spjutkämpne som blir anfallen så länge han befinner sig inom rimligt samma avstånd som sina spelare. 
Jag förstår kanske inte frågan. Men som jag ser det är det tydligt att fienden måste gå från nära till armlängd från ditt perspektiv. Och då spelar det väl knappast någon roll när attacken sker? Men om vi säger att du står precis bredvid en annan karaktär i nån slags tuff falanx och en fiende går från nära till armlängd relativt er båda kan jag tycka att det skulle kunna vara rimligt att du får slå den innan den hinner slå din kompis. Så länge ingen försöker bryta det här genom att ha 4 karaktärer med spjut som sticker ihjäl allt innan det kommer fram och det bara blir tråkigt för alla.
 
Gangir
Posts: 51
Joined: Thu 06 Sep 2018, 14:11
Location: Mölnlycke

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Tue 10 Dec 2019, 16:40

En liten tolkning av "SPJUTKÄMPE" Nivå 2. 
Sker "bonus" attacken när fienden rör sig från "nära" eller när hen når "armlängd"?

Detta kan spela roll om man har flera kämpar inom armslängd ex. flera spelare i linje för enligt min tolkning behöver det inte vara spjutkämpne som blir anfallen så länge han befinner sig inom rimligt samma avstånd som sina spelare. 
Jag förstår kanske inte frågan. Men som jag ser det är det tydligt att fienden måste gå från nära till armlängd från ditt perspektiv. Och då spelar det väl knappast någon roll när attacken sker? Men om vi säger att du står precis bredvid en annan karaktär i nån slags tuff falanx och en fiende går från nära till armlängd relativt er båda kan jag tycka att det skulle kunna vara rimligt att du får slå den innan den hinner slå din kompis. Så länge ingen försöker bryta det här genom att ha 4 karaktärer med spjut som sticker ihjäl allt innan det kommer fram och det bara blir tråkigt för alla.
Nu ser jag inte problemet med att ställa upp i phallanx utan snarare som en utarbetat taktik som man måste ha avstånd/kastvapen för att bryta (ja eller magi). 
Kortspjut + sköld och kombinera med Sköldens väg och Spjutkämpe - dvs en tränad armé. 
 
Oceanliner
Posts: 14
Joined: Tue 05 Feb 2019, 00:28

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Sun 09 Feb 2020, 22:55

Jag undrar vilka handlingar en liggande person kan utföra?

På s87 i spelarboken står ”för att kunna anfalla en fiende i närkamp måste du stå på benen ... undantaget är handlingen KNUFF, som kan utföras även om du är liggande”

Betyder det att en liggande person kan utföra defensiva handlingar? Kan en magiker som ligger ner använda kraftord?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Sun 09 Feb 2020, 23:37

Det är bara anfall (förutom Knuff) som du inte kan utföra liggande. Försvara dig kan du göra liggande och kasta besvärjelser.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Oceanliner
Posts: 14
Joined: Tue 05 Feb 2019, 00:28

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Sun 16 Feb 2020, 14:13

Några frågor gällande parader:

Kan man hugga och parera i samma runda med samma vapen? Gissar att det är så men det skulle öka sköldens eller dubbla vapens användbarhet i strid om samma vapen enbart kunde användas en gång per runda (antingen parera eller anfalla). Samma fråga gäller två parader per runda med samma vapen?

För egenskapen dubbelhänt står att man kan använda sitt sekundärvapen till att anfalla en extra gång per runda (som kort handling) dvs ingen extra handling per se. Men betyder det att jag inte kan parera med mitt sekundärvapen? Är det så att jag kan parera två gånger med mitt primärvapen per runda så spelar det ju ingen roll, då är det bara en extra attack som är fördelen med två vapen, inte möjligheten att försvara sig fler gånger.?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Who is online

Users browsing this forum: Semrush [Bot] and 4 guests