• 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Sun 16 Feb 2020, 15:14

Du kan använda vilket vapen du vill när du utför dina korta och långa handlingar. D.v..s du kan anfalla (lång handling) och parera (kort handling) med samma vapen under en runda om du vill. Om du har ett vapen i varje hand eller vapen och sköld ger dig valmöjligheter med vad du kan parera med.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Oceanliner
Posts: 14
Joined: Tue 05 Feb 2019, 00:28

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Sun 29 Nov 2020, 14:33

Jag har en fråga om strid från Riddjur och avstånd. Om en ryttare sitter på ett riddjur med förflyttning 2 så kan ryttaren förflytta sig 2 segment med SPRINGA.

1. Det tolkar jag som att ryttaren kan anfalla någon i närstrid från Kort avstånd. Kort -> Nära -> Armslängd?

2. Mer tveksamt är om ryttaren kan anfalla någon från Nära och sedan förflytta sig till Nära. Nära -> Armslängd -> Nära. Eller bryts förflyttningen om en handling utförs mitt i?

3. Som (2) men ryttaren har talangen STORMARE som gör att hen i samma handling kan utföra en attack. Kan ryttaren då STORMA från nära och avsluta stormningen på nära avstånd?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Sun 29 Nov 2020, 14:39

1. Det tolkar jag som att ryttaren kan anfalla någon i närstrid från Kort avstånd. Kort -> Nära -> Armslängd?
Yup.

2. Mer tveksamt är om ryttaren kan anfalla någon från Nära och sedan förflytta sig till Nära. Nära -> Armslängd -> Nära. Eller bryts förflyttningen om en handling utförs mitt i?
Förflyttning bryts.

3. Som (2) men ryttaren har talangen STORMARE som gör att hen i samma handling kan utföra en attack. Kan ryttaren då STORMA från nära och avsluta stormningen på nära avstånd?
Eftersom Stormare ger dig en bonusförflyttning i samband med attacken (alltså som du säger, samma handling) så kan han ju använda sin andra handling någonting annat, som att förflytta sig. Dock om den fienden som du stormade fortfarande står upp och är stridande så behöver du göra handlingen retirera för att förflytta sig ifrån honom.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Oceanliner
Posts: 14
Joined: Tue 05 Feb 2019, 00:28

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Sun 29 Nov 2020, 18:12

Tack Fenhorn för snabbt svar! :) Tolkar det som att principen är att en handling (gratis via STORMARE eller nästa handling) bryter förflyttningen vilket är logiskt.

Följdfråga:

Om en ryttare RETIRERAR gäller även då att ridjurets förflyttningsvärde används? Kan ryttaren, om terrängen tillåter, RETIRERA från ARMSLÄNGD till KORT istället för bara till NÄRA?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Sun 29 Nov 2020, 18:30

Tack Fenhorn för snabbt svar! :) Tolkar det som att principen är att en handling (gratis via STORMARE eller nästa handling) bryter förflyttningen vilket är logiskt.

Följdfråga:

Om en ryttare RETIRERAR gäller även då att ridjurets förflyttningsvärde används? Kan ryttaren, om terrängen tillåter, RETIRERA från ARMSLÄNGD till KORT istället för bara till NÄRA?
Om du är en ryttare så är det hästen som gör all din förflyttning. Tänk här på att rörlighetsslag görs med hästen (det är ju den som rör sig) och att du då använder hästens SMI med din Djurhantering och om du pressar detta slag så tar hästen skada inte du (hästen får inga kraftpoäng).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Skops
Posts: 12
Joined: Fri 13 Dec 2019, 18:05

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Mon 30 Nov 2020, 18:29

3. Som (2) men ryttaren har talangen STORMARE som gör att hen i samma handling kan utföra en attack. Kan ryttaren då STORMA från nära och avsluta stormningen på nära avstånd?

Som jag tolkar STORMARE så funkar det enbart när din karaktär gör förflyttningen. I detta fall så görs det av riddjuret och då behövs ryttarkämpe nivå 3 för att göra en RYTTARSHOCK
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Mon 30 Nov 2020, 18:37

3. Som (2) men ryttaren har talangen STORMARE som gör att hen i samma handling kan utföra en attack. Kan ryttaren då STORMA från nära och avsluta stormningen på nära avstånd?

Som jag tolkar STORMARE så funkar det enbart när din karaktär gör förflyttningen. I detta fall så görs det av riddjuret och då behövs ryttarkämpe nivå 3 för att göra en RYTTARSHOCK
Det hade jag totalt glömt bort (jag får skylla på att ingen i min grupp har slagits till häst i spelet). Det är ju självklart rätt. Tack.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Oceanliner
Posts: 14
Joined: Tue 05 Feb 2019, 00:28

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Wed 02 Dec 2020, 15:00

Ja bra inlägg där självklart borde det vara RYTTARCHOCK som gäller om man vill åka häst :)
 
Mr Oldtimer
Posts: 388
Joined: Sun 14 Apr 2019, 12:01

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Sun 13 Dec 2020, 02:24

Jag ser att i de engelska reglerna går det inte att nyttja varken "Cleanse Spirit" eller "Healing Hands" på sig själv. I den svenska utgåvan står det att "Helande Händer" kan nyttjas till att "läka andras skador och utmattning genom att lägga dina händer på dem". Det står ingen begränsning om att "Själaljus" inte kan nyttjas för att läka sig själv. vAlltså skiljer sig den svenska och engelska versionen åt. Det torde inte vara en ren miss i översättningen i och med att meningsbyggnaden är ganska olika i engelska och svenska versionen. Jag antar att grundtanken är att en druid inte kan läka sig själv, varken de fysiska eller mentala egenskaperna. Är det någon som vet vad som egentligen är avsett?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Sun 13 Dec 2020, 03:18

Det är nog tänkt att druiden inte kan läka sig själv, ja. Den engelska upplagan är mer uppdaterad än den svenska. Tyvärr så uppdateras inte de svenska böckerna så ofta.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests