• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Thu 10 Jan 2019, 01:06

Tackar för snabbt svar! Ja håller med om att minus i grundegenskaper vore tungt men det vore bra att ha utskrivet.
Jo, jag kollade men det står inte. Dock så står det att man blir bruten när man når noll, inte när man når noll eller mindre. Dessutom så står det att efter T6 timmar (utan hjälp) så återfår man 1 point i den GE som man är bruten i man är längre bruten. Om man kunde ha minus i en GE så skulle det stå att man återfår 1 poäng efter T6 timmar och om man nu ligger på plus så är man inte längre bruten.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Covenant
Posts: 22
Joined: Fri 09 Oct 2015, 23:06

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Thu 10 Jan 2019, 09:50

Ja det är den rimliga tolkningen och den jag också gjorde men det är inte helt tydligt och kan misstolkas om man vill. 
 
myrsloken
Posts: 49
Joined: Tue 05 Mar 2019, 15:15

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Fri 22 Mar 2019, 20:32

En liten fråga: Varför är rank 2 bättre än rank 3 för Snabbskytt?

SNABBSKYTT. Du kan blixtsnabbt avlossa din pil eller slungsten. Jägare kan kombinera denna talang med PILENS VÄG.
NIVÅ 1: Du behöver inte utföra handlingen LÄGGA AN innan du AVLOSSAR ett avståndsvapen. Gäller inte armborst.
NIVÅ 2: Du kan AVLOSSA ett avståndsvapen samtidigt som du SPRINGER.
NIVÅ 3: Du kan AVLOSSA ett avståndsvapen som en kort handling, vilket innebär att du kan AVLOSSA två gånger i samma runda.
SPRINGA är en kort handling. Om jag kan skjuta när jag springer borde jag rimligvis kunna okynnesspringa bara för att få extra attacker? Eller är tanken att det ska stå typ "När du AVLOSSAR kan du dessutom, om du vill, SPRINGA som en del av samma handling". Eller är det bara ett misstag? Eller är jag dum i huvudet och glömt bort hur man läser? :)
 
User avatar
Eldhierta
Posts: 422
Joined: Thu 19 Feb 2015, 10:39

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Sat 23 Mar 2019, 21:17

En liten fråga: Varför är rank 2 bättre än rank 3 för Snabbskytt?

SNABBSKYTT. Du kan blixtsnabbt avlossa din pil eller slungsten. Jägare kan kombinera denna talang med PILENS VÄG.
NIVÅ 1: Du behöver inte utföra handlingen LÄGGA AN innan du AVLOSSAR ett avståndsvapen. Gäller inte armborst.
NIVÅ 2: Du kan AVLOSSA ett avståndsvapen samtidigt som du SPRINGER.
NIVÅ 3: Du kan AVLOSSA ett avståndsvapen som en kort handling, vilket innebär att du kan AVLOSSA två gånger i samma runda.
SPRINGA är en kort handling. Om jag kan skjuta när jag springer borde jag rimligvis kunna okynnesspringa bara för att få extra attacker? Eller är tanken att det ska stå typ "När du AVLOSSAR kan du dessutom, om du vill, SPRINGA som en del av samma handling". Eller är det bara ett misstag? Eller är jag dum i huvudet och glömt bort hur man läser? :)
Njae, den där är lite svårtolkad. Tänker att det är andra tolkningen du nämner, vilket innebär att du kan Sikta i samma runda för den bonusen. Eller annan kort handling.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Sun 31 Mar 2019, 18:31

Korrekt. Att Avlossa är fortfarande en lång handling, men du kan Springa samtidigt.
Fria Ligan
 
myrsloken
Posts: 49
Joined: Tue 05 Mar 2019, 15:15

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Tue 02 Apr 2019, 10:51

Tack för svar! Men ni borde fundera på att errata det här, för det står nåt annat.

Följdfråga: hur interagerar det här med rank 3? Får jag springa även när jag avlossar som kort handling?

EDIT: inb4 Boo! :)
Last edited by myrsloken on Wed 03 Apr 2019, 11:09, edited 1 time in total.
 
User avatar
Rymdhamster
Posts: 297
Joined: Sat 11 Jan 2014, 16:40

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Tue 02 Apr 2019, 11:06

Korrekt. Att Avlossa är fortfarande en lång handling, men du kan Springa samtidigt.
Betyder det alltså att när jag når nivå 3 kan jag avlossa två gånger per tur, och jag kan springa båda gångerna?
Jäkligt legolassigt, I love it!
 
Mr Oldtimer
Posts: 388
Joined: Sun 14 Apr 2019, 12:01

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Fri 01 Nov 2019, 00:52

Så, fortsätter med regelfrågor i denna tråd. Hur tillämpar ni talangerna Yx-, kniv- och spjutkämpe? Enligt beskrivningarna ger dessa bonus +1/+artefakttärning T8 på ALLA attacker med yxa/kniv/spjut. Hur dömer ni kring kastvapen här? Exempelvis yxkämpe med sin automatiska kritisk skada vid träff blir mycket mer effektiv om detta även gäller kastade yxor. Nivå 2 på dessa talanger tolkar jag som att de har andemeningen att de ska nyttjas för närstrid, även om det inte uttryckligen står så. Nivå 1 & 3 är ännu mer tolkningsbara. Den yxsvingande dvärgen i min äventyrsgrupp hävdar bestämt att dessa talanger borde gälla kastade vapen också...  
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Fri 01 Nov 2019, 01:31

Så, fortsätter med regelfrågor i denna tråd. Hur tillämpar ni talangerna Yx-, kniv- och spjutkämpe? Enligt beskrivningarna ger dessa bonus +1/+artefakttärning T8 på ALLA attacker med yxa/kniv/spjut. Hur dömer ni kring kastvapen här? Exempelvis yxkämpe med sin automatiska kritisk skada vid träff blir mycket mer effektiv om detta även gäller kastade yxor. Nivå 2 på dessa talanger tolkar jag som att de har andemeningen att de ska nyttjas för närstrid, även om det inte uttryckligen står så. Nivå 1 & 3 är ännu mer tolkningsbara. Den yxsvingande dvärgen i min äventyrsgrupp hävdar bestämt att dessa talanger borde gälla kastade vapen också...  
Alla vapen ingår i en viss kategori. Kastvapen är sin egen kategori.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Mr Oldtimer
Posts: 388
Joined: Sun 14 Apr 2019, 12:01

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Fri 01 Nov 2019, 02:00

Så, fortsätter med regelfrågor i denna tråd. Hur tillämpar ni talangerna Yx-, kniv- och spjutkämpe? Enligt beskrivningarna ger dessa bonus +1/+artefakttärning T8 på ALLA attacker med yxa/kniv/spjut. Hur dömer ni kring kastvapen här? Exempelvis yxkämpe med sin automatiska kritisk skada vid träff blir mycket mer effektiv om detta även gäller kastade yxor. Nivå 2 på dessa talanger tolkar jag som att de har andemeningen att de ska nyttjas för närstrid, även om det inte uttryckligen står så. Nivå 1 & 3 är ännu mer tolkningsbara. Den yxsvingande dvärgen i min äventyrsgrupp hävdar bestämt att dessa talanger borde gälla kastade vapen också...  
Alla vapen ingår i en viss kategori. Kastvapen är sin egen kategori.
Ok. Så, eftersom det inte står "kastyxa"(motsvarande) utan bara "yxa" räknas de inte till dessa talanger. Det är så jag dömt hittills men skönt att ha ett vettigt formulerat svar att ge mina påstridiga spelare. Tack för snabbt svar.  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests