Borde inte LÄKEKONST (KAR) och GENOMSKÅDA (INT) byta grundegenskap som de baseras på?
För färdigheterna i sig tycker jag det känns mer naturligt att byta men för spelbalansen så är det kanske bättre om man har en social färdighet som baseras på INT och en på KAR?
Tankar funderingar?
Den här frågan var uppe redan under tiden som spelet höll på att utvecklas. Jag håller med dig, men precis som du säger fanns det argument för att Genomskåda och Manipulera inte skulle ligga under samma grundegenskap. Men jag husreglar det så att de byter plats med varandra, känns mer logiskt.
Addendum 1: Det är delvis mer logiskt i den engelska versionen av spelet där man användet EMPATHY Istället för KARISMA. Argumentet blir då att en bra läkare/helare bör kunna leva sig in i och förstå sin patients lidande för att kunna ge god vård. Fanns på förslag att färdigheterna skulle vara mer modulära, så att du till exempel använde Läkekonst tillsammans med INT för att bota fysiska skador och KAR för att bota psykiska åkommor.