Maekolv
Posts: 108
Joined: Mon 16 Apr 2012, 00:18

Re: Inspiration!?

Tue 05 Jun 2012, 11:37

Ååhåå.... jag blir helt till mig!! :D
Magnifico! Excellente! Fantastico!
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Inspiration!?

Tue 05 Jun 2012, 22:15

Förövrigt rejäla "Cruri-vibbar" i sista avsnittet av Game of Thrones (säsongsavslutningen i säsong 2) :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Oskar
Posts: 106
Joined: Fri 27 Apr 2012, 13:55

Re: Inspiration!?

Wed 06 Jun 2012, 11:17

Vad gäller renässansstämning så finns ju naturligtvis Assassin´s Creed II, Brotherhood och Revelations.
 
Oskar
Posts: 106
Joined: Fri 27 Apr 2012, 13:55

Re: Inspiration!?

Wed 20 Jun 2012, 09:53

Hur är det med musik? Använder ni bakgrundsmusik vid spelmötena, eller kanske rent av musik som inspirationskälla? Erik Granström har ju nämnt både Mussorgskij och Rhianna, men då som bakgrund i själva skrivandet. Och en liten Depeche Mode-referens i RhabdoRana.
Själv brukar jag göra spellistor, exempelvis "Isakra", som jag låter rulla medan karaktärerna befinner sig i den staden. Jag använder mig vanligen av film- och spelsoundtrack som är tillräckligt jämna och inte växlar i tempo för mycket. Vissa bifigurer får ibland ett eget tema, som återkommer när de dyker upp. Jag har exempelvis använt samma musik varje gång karaktärerna har interagerat med en av Shaguls kloner.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Inspiration!?

Wed 20 Jun 2012, 09:59

Hur är det med musik? Använder ni bakgrundsmusik vid spelmötena, eller kanske rent av musik som inspirationskälla? Erik Granström har ju nämnt både Mussorgskij och Rhianna, men då som bakgrund i själva skrivandet. Och en liten Depeche Mode-referens i RhabdoRana.
Själv brukar jag göra spellistor, exempelvis "Isakra", som jag låter rulla medan karaktärerna befinner sig i den staden. Jag använder mig vanligen av film- och spelsoundtrack som är tillräckligt jämna och inte växlar i tempo för mycket. Vissa bifigurer får ibland ett eget tema, som återkommer när de dyker upp. Jag har exempelvis använt samma musik varje gång karaktärerna har interagerat med en av Shaguls kloner.
Bra ämne! Kanske värt en egen tråd?

Till vår kondottiär-kampanj på Saphyna spelade vi ofta soundtracket till tv-serien Rome i bakgrunden, ger rätt känsla utan att störa för mycket.

I en tidigare kampanj, när vi spelade en variant på Svavelvinter, använde vi musik från Stephan Micus. Rekommenderas.
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Inspiration!?

Wed 20 Jun 2012, 22:16

Nu vet jag att detta är lite malplacerat men vill ändå nämna på tal om bakgrundsmusik att jag spelade lugna klassiska stråkinstrument för mina spelare när de smög sig in i De Grå´s högkvarter i Mutant. Fantastiskt otrevlig stämning som drog tankarna till Hannibal Lector strax innan hans flykt i Silence of the Lambs.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Maekolv
Posts: 108
Joined: Mon 16 Apr 2012, 00:18

Re: Inspiration!?

Sat 23 Jun 2012, 21:56

Vore guld om admin kunde sprätta loss posterna om musik till en egen tråd - för det förtjänar verkligen fullt fokus och en egen rubrik. :)
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Inspiration!?

Sun 15 Jul 2012, 21:33

Deadwood skulle jag själv använda för en kampanj som utspelar sig under Paratornas nybyggartid - en tidsepok som synes mig full av potential!

För mera renässans-känsla skulle jag rekommendera Flesh+Blood från 1985.
http://www.imdb.com/title/tt0089153/

Legosoldater, smuts, våld, sex och allmän brist på moral. Allmänt inspirerande för Trakorien, med andra ord! ;)
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Inspiration!?

Wed 18 Jul 2012, 00:16

För mera renässans-känsla skulle jag rekommendera Flesh+Blood från 1985.
http://www.imdb.com/title/tt0089153/

Legosoldater, smuts, våld, sex och allmän brist på moral. Allmänt inspirerande för Trakorien, med andra ord! ;)
Helt klart en film man inte får missa :)
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests