Jag tycker att det verkar totalt kontraproduktivt att beskriva på ett stycke i reglerna att utmaningar eller färdighetsslag alltid skall avgöras med ett enda slag, ändå beskriver man under resor hur du skall slå ett slag per dag?!?
Varför slår du inte ett slag för hela resan?
Berättaren bestämmer hur svår resan kan tänkas vara, du slår ett slag med lämpliga färdigheter beroende på vart resan går. Jag kan tänka mig att du kanske bryter ner det i två eller fler slag om det är en särskilt lång resa som går över vitt skilda områden.
Ett misslyckat slag betyder att något händer. De blir överfallna av ett rövarband eller jagade av troll så att de tvingas överge större delen av sin utrustning och börjar svälta. Ett lyckat slag utan effekt innebär att de kommer fram men du kanske spelar ut en mindre scen med ett missöde eller helt enkelt bara ger spelarna ett par utmattningspoäng på grund av väder och vind.
Jag ser inte var skillnaden är att slå ett slag för hela resan inte är detsamma som att slå ett slag för att simma över en strid och förrädisk flod. Dessutom snabbar det upp spelet och drar inte ut ödestärningar i onödan. Jag antar också att du inte ens behöver slå tärningar om berättaren anser att det är oralevent för handlingen därför att resan sker på mycket säker mark under varm sommartid med riklig tillgång till bär och vatten i mark och skog som alla kan hitta hur lätt som helst.
Detsamma gäller givetvis navigering av fartyg, slå ett slag om det inte finns en MYCKET stor orsak att INTE göra det.
Tycker bara att det är konstigt att reglerna förslår ett slag om dagen, hur är det rimligt om en resa tar tre fyra veckor?!?
Ju fler slag du slår för någonting ökar ALLTID sannolikheten att du misslyckas, varför inte bara ge en hög svårighetsgrad från början och slå ETT slag?