User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: "Könstigheter" i beta-PDF

Wed 18 Apr 2012, 10:04

Min ambition har som du säger varit att göra Trakorien könsneutralt, men i ärlighetens namn så tycker jag bara att jag delvis har lyckats, vilket jag är den första att erkänna.
Tror inte att det går att “Lyckas” med könsneutralitet. Det som är så spännande med genderfrågor i fantasy är att det verkligen är en port till att riva upp klichéer och invanda mönster (fantasy kan ju vara en så fruktansvärt konservativ genre ibland). Min basta erfarenhet är från en lajvrollspelskampanj jag arragnerade för en massa år sedan. Jag försökte i alla fall använda könsroller för att bryta loss vardagslivet i lajvvärlden från det mellanting mellan Sir Walter Scott och Åsa Nisse som folk hamnade i per automatik. Lajv är väl råare än rollspel på det sättet – i och med fantasin skapas på ett mer socialt och mindre historieberättande sätt så är det också lättare att hänfalla till delade föreställningar.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
Maekolv
Topic Author
Posts: 108
Joined: Mon 16 Apr 2012, 00:18

Re: "Könstigheter" i beta-PDF

Wed 18 Apr 2012, 14:37

Brior skrev:
"Vet inte om någon stör sig på att jag stjäl ett och annat ortnamn, till exempel Kintanarou, Obbola, Etemenanki, Joodak och Melukha."

Stör sig? Tvärt om, det är helt underbart! :D
 
Maekolv
Topic Author
Posts: 108
Joined: Mon 16 Apr 2012, 00:18

Re: "Könstigheter" i beta-PDF

Fri 27 Apr 2012, 19:04

En sak till...

Jag har noterat att Stensacca står som exempel på kvinnliga namn (sidnummer 31 i beta-PDF), men i Slaktare små finns en Stensacca som mer än tydligt är en man. Är det Berättarna som omskapad "hans" öde och gjort honom till kvinna sedan Slaktare små gick i tryck eller har figuren redan från början förärats med en kvinnas namn - av någon grumlig anledning som eventuellt hänger samman med en förträskad faster?

"Inne bland pelargångens skuggor hördes oratorn Stensaccas artikulerade skratt, framkastat med självklart stöd av hans rundade buk." - Slaktare små, sid 82 (fetstil av mig för ökad tydlighet)
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: "Könstigheter" i beta-PDF

Fri 27 Apr 2012, 20:44

Stensacca är ett mansnamn för mig och oratorn är en man. Namnet har hamnat fel.

/Erik
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: "Könstigheter" i beta-PDF

Fri 27 Apr 2012, 23:18

Aha, det får vi fixa till.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests