Vad gäller jordmagi med jordbävningar och vulkaner så är jag själv inne på att kalla det "Ktonisk magi".
Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Ktonisk
Nekrokinesi finns med som begrepp i Svavelvinterromanen i alla fall. Vad det än kallas så väcker ju Shagul döda kroppar till liv även i Slaktare små när han är på väg mot mästarens palats.Jag har en fråga till - nekrokinesi minns jag fanns med i diskussionerna på det ursprungliga forumet. Shagul använder sig ju av mer klassisk nekromanti/spiritism. Nu minns jag inte om nekrokinesi finns med i böckerna (har de inte framför mig) så min fråga är först och främst om det här fortfarande är en del av världen och om det isåfall bör avspeglas i reglerna, dvs spiritism/tala med död å ena sidan, och nekrokinesi/telekinesi med lik å andra sidan.
Precis därför jag tror det är en god markör att bryta mönstret för elementarmagiskolorna, så att det inte är en enda - då känns det verkligen som att det är exempelnamn och att det finns en massa varianter i olika kulturerMen jag misstänker att folket på Argond kan ha gett de flera olika namn på olika platser liksom att Tricilves uppblåsta syntalder har teoretiserat än mer om dem och den rätta nomenklaturen
Samtidigt känns Luvenas blodsoffer som det verkligen är en kargomitisk grej (för mig då) Jag kanske iofs har minnet från tidigare iterationer av spelet då en del av detta var rena gudakrafter och presenterades som sådana till skillnad från demonologi, illusionism etc.Precis därför jag tror det är en god markör att bryta mönstret för elementarmagiskolorna, så att det inte är en enda - då känns det verkligen som att det är exempelnamn och att det finns en massa varianter i olika kulturerMen jag misstänker att folket på Argond kan ha gett de flera olika namn på olika platser liksom att Tricilves uppblåsta syntalder har teoretiserat än mer om dem och den rätta nomenklaturen
Håller med. Tror ursprungligen jag var delaktig i kopplingen till gudanamnen, just för att göra det mer specifikt för Svavelvinter. Tycker faktiskt förslaget med att gå halva vägen (Inashtars Pyromantik) är bäst. Då pekat man mot guden men med ett coolare namn och behöver inte heller skriva om något i magireglerna.Det enda jag säger är nog att jag gillar dem som de är - men för mig skulle Inashtars pyromantik funka likväl som eld, alt att man skrev in det i flufftexten. Jag gillar liksom att det beskrivs som Inashtars "eld". För mig personligen blir det mer Svavelvinter och mindre generisk fantasy på det sättet (dvs med Inashtar före eld alt pyromantik).
Men det är eg bara en åsikt precis som alla andras - man kan argumentera för det ena el andra
Yes, stämmer, du var drivande i den övergången. Och det var bra, vi kom bort från konstiga saker som "sanningsmagi" och "läkande ljusmagi" som bara var illa förklädda gudagåvor från Shamash och Tigwalvan.Håller med. Tror ursprungligen jag var delaktig i kopplingen till gudanamnen, just för att göra det mer specifikt för Svavelvinter. Tycker faktiskt förslaget med att gå halva vägen (Inashtars Pyromantik) är bäst. Då pekat man mot guden men med ett coolare namn och behöver inte heller skriva om något i magireglerna.Det enda jag säger är nog att jag gillar dem som de är - men för mig skulle Inashtars pyromantik funka likväl som eld, alt att man skrev in det i flufftexten. Jag gillar liksom att det beskrivs som Inashtars "eld". För mig personligen blir det mer Svavelvinter och mindre generisk fantasy på det sättet (dvs med Inashtar före eld alt pyromantik).
Men det är eg bara en åsikt precis som alla andras - man kan argumentera för det ena el andra
Ja, kanske. Ska klura lite till på Vatten- och Vindmagin.Grymt Roligt att några av min namn var ok Dock vet jag inte hur bra Vattukraft är - lite för mycket göteborgshumor från mig där kanske? Magiskolorna har ju redan en blandning av guda och andra namn, så jag ser inte skadan i att ha kvar anxalisnamnet, om det låter bättre