User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Angående magitraditionernas namn

Tue 10 Apr 2012, 22:04

Vad gäller jordmagi med jordbävningar och vulkaner så är jag själv inne på att kalla det "Ktonisk magi".

Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Ktonisk
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Angående magitraditionernas namn

Tue 10 Apr 2012, 22:14

Tabellen låter som en grym ide till magiboxen... ;) eller annan framtida expansion

Jag har en fråga till - nekrokinesi minns jag fanns med i diskussionerna på det ursprungliga forumet. Shagul använder sig ju av mer klassisk nekromanti/spiritism. Nu minns jag inte om nekrokinesi finns med i böckerna (har de inte framför mig) så min fråga är först och främst om det här fortfarande är en del av världen och om det isåfall bör avspeglas i reglerna, dvs spiritism/tala med död å ena sidan, och nekrokinesi/telekinesi med lik å andra sidan.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Angående magitraditionernas namn

Tue 10 Apr 2012, 22:22

Jag har en fråga till - nekrokinesi minns jag fanns med i diskussionerna på det ursprungliga forumet. Shagul använder sig ju av mer klassisk nekromanti/spiritism. Nu minns jag inte om nekrokinesi finns med i böckerna (har de inte framför mig) så min fråga är först och främst om det här fortfarande är en del av världen och om det isåfall bör avspeglas i reglerna, dvs spiritism/tala med död å ena sidan, och nekrokinesi/telekinesi med lik å andra sidan.
Nekrokinesi finns med som begrepp i Svavelvinterromanen i alla fall. Vad det än kallas så väcker ju Shagul döda kroppar till liv även i Slaktare små när han är på väg mot mästarens palats.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Angående magitraditionernas namn

Tue 10 Apr 2012, 23:06

Slänger in en brandfackla ;)

Jag gillar faktiskt de nuvarande namnen - men jag gjorde det inte när jag först läste dem, men sen har de vuxit och känns helt bra och passande i Trakorien. Men jag misstänker att folket på Argond kan ha gett de flera olika namn på olika platser liksom att Tricilves uppblåsta syntalder har teoretiserat än mer om dem och den rätta nomenklaturen ;)
Fria Ligan
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Angående magitraditionernas namn

Tue 10 Apr 2012, 23:14

Men jag misstänker att folket på Argond kan ha gett de flera olika namn på olika platser liksom att Tricilves uppblåsta syntalder har teoretiserat än mer om dem och den rätta nomenklaturen ;)
Precis därför jag tror det är en god markör att bryta mönstret för elementarmagiskolorna, så att det inte är en enda - då känns det verkligen som att det är exempelnamn och att det finns en massa varianter i olika kulturer
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Angående magitraditionernas namn

Tue 10 Apr 2012, 23:41

Men jag misstänker att folket på Argond kan ha gett de flera olika namn på olika platser liksom att Tricilves uppblåsta syntalder har teoretiserat än mer om dem och den rätta nomenklaturen ;)
Precis därför jag tror det är en god markör att bryta mönstret för elementarmagiskolorna, så att det inte är en enda - då känns det verkligen som att det är exempelnamn och att det finns en massa varianter i olika kulturer
Samtidigt känns Luvenas blodsoffer som det verkligen är en kargomitisk grej (för mig då) Jag kanske iofs har minnet från tidigare iterationer av spelet då en del av detta var rena gudakrafter och presenterades som sådana till skillnad från demonologi, illusionism etc.

Det enda jag säger är nog att jag gillar dem som de är - men för mig skulle Inashtars pyromantik funka likväl som eld, alt att man skrev in det i flufftexten. Jag gillar liksom att det beskrivs som Inashtars "eld". För mig personligen blir det mer Svavelvinter och mindre generisk fantasy på det sättet (dvs med Inashtar före eld alt pyromantik).

Men det är eg bara en åsikt precis som alla andras - man kan argumentera för det ena el andra :)
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Angående magitraditionernas namn

Wed 11 Apr 2012, 06:20

Det enda jag säger är nog att jag gillar dem som de är - men för mig skulle Inashtars pyromantik funka likväl som eld, alt att man skrev in det i flufftexten. Jag gillar liksom att det beskrivs som Inashtars "eld". För mig personligen blir det mer Svavelvinter och mindre generisk fantasy på det sättet (dvs med Inashtar före eld alt pyromantik).

Men det är eg bara en åsikt precis som alla andras - man kan argumentera för det ena el andra :)
Håller med. Tror ursprungligen jag var delaktig i kopplingen till gudanamnen, just för att göra det mer specifikt för Svavelvinter. Tycker faktiskt förslaget med att gå halva vägen (Inashtars Pyromantik) är bäst. Då pekat man mot guden men med ett coolare namn och behöver inte heller skriva om något i magireglerna.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Angående magitraditionernas namn

Wed 11 Apr 2012, 09:42

Det enda jag säger är nog att jag gillar dem som de är - men för mig skulle Inashtars pyromantik funka likväl som eld, alt att man skrev in det i flufftexten. Jag gillar liksom att det beskrivs som Inashtars "eld". För mig personligen blir det mer Svavelvinter och mindre generisk fantasy på det sättet (dvs med Inashtar före eld alt pyromantik).

Men det är eg bara en åsikt precis som alla andras - man kan argumentera för det ena el andra :)
Håller med. Tror ursprungligen jag var delaktig i kopplingen till gudanamnen, just för att göra det mer specifikt för Svavelvinter. Tycker faktiskt förslaget med att gå halva vägen (Inashtars Pyromantik) är bäst. Då pekat man mot guden men med ett coolare namn och behöver inte heller skriva om något i magireglerna.
Yes, stämmer, du var drivande i den övergången. Och det var bra, vi kom bort från konstiga saker som "sanningsmagi" och "läkande ljusmagi" som bara var illa förklädda gudagåvor från Shamash och Tigwalvan.

Den ändringen ska vi inte riva upp, men efter noga övervägande har jag (tror jag!) bestämt mig för att byta namn på eld-, vind-, sten- och vattenmagi, samt Luvena-traditionen. Djurens magi ändras till Djurmagi, i övrigt står alla namn fast.

Namnen jag tänker mig nu är:

Pyromantik
Vindvävarkonst
Tektonisk åkallan (gillar "ktonisk", men befarar att få begriper vad det är)
Vattukraft
Måndyrkan

Jag kan se argument för och mot denna ändring, det som får det att väga över för mig är att gudarna inte helt matchar de fyra bloden - det gäller främst Tammuz, som inte funkar som representant för ranzinermunkar och vulkanmagiker (som också faller under "sten-magin").

Och kalla mig stelbent, men för mig känns det faktiskt konstigt att behålla gudanamnet i några av de fyra "elementarmagiskolorna", men slopa det i andra. Jag tror att det kan skapa förvirring.

Inga exempelbesvärjelser ändras, bara den beskrivande brödtexten justeras lite här och var.
Fria Ligan
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Angående magitraditionernas namn

Wed 11 Apr 2012, 14:17

Grymt :) Roligt att några av min namn var ok :) Dock vet jag inte hur bra Vattukraft är - lite för mycket göteborgshumor från mig där kanske? Magiskolorna har ju redan en blandning av guda och andra namn, så jag ser inte skadan i att ha kvar anxalisnamnet, om det låter bättre
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Angående magitraditionernas namn

Wed 11 Apr 2012, 15:39

Grymt :) Roligt att några av min namn var ok :) Dock vet jag inte hur bra Vattukraft är - lite för mycket göteborgshumor från mig där kanske? Magiskolorna har ju redan en blandning av guda och andra namn, så jag ser inte skadan i att ha kvar anxalisnamnet, om det låter bättre
Ja, kanske. Ska klura lite till på Vatten- och Vindmagin.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests