User avatar
Berghagen 88
Topic Author
Posts: 7
Joined: Thu 02 Feb 2017, 19:15

Hantera flera monster/SLP

Fri 03 Feb 2017, 09:29

Jag ligger i groparna för att spelleda min första kampanj någonsin och där rutinen brister tar frågorna vid. Det här är förmodligen "suck.. 1a-frågor" men någon kanske har lite tid över. Ett skarpt exempel jag funderar på är hur man håller ordning i en konflikt med ett flertal deltagare så att det flyter på relativt smärtfritt och tar så lite som möjligt från spelarnas upplevelse. 

Även en mindre situation med tex fyra RP, tre drönare och tre väktare känns svårhanterlig. Ser ni till att ha specsen för varje "monster" tillgängligt och sen sköter ni det helt enkelt med något strukturerat antecknande, dvs det här är helt enkelt någonting man får lära sig/hitta sin egen väg? Har någon några bra knep/tips att dela med sig av?  
 
User avatar
Nattvandrare
Posts: 83
Joined: Wed 20 Jun 2012, 12:00

Re: Hantera flera monster/SLP

Fri 03 Feb 2017, 09:48

Första tipset:

I reglerna står det att man uppmuntras dela in liknande fiender i grupper. Så om du t.ex. har tre drönare, har alla drönare samma initiativ och gör bara en attack i striden. En drönare slår anfallet och de andra två drönarna ger varsin bonustärning. Skadan de tar är fortfarande individuell, vilket leder till mitt nästa tipås

Andra tipset:

För att underlätta bokföringen av hur mycket skada varelserna har tagit kanske detta inlägg hjälper. Det är skadekort man kan skriva ut, så att man håller reda på vilka värden diverse SLP har. Ska själv testa det på nästa spelmöte.

Tredje tipset:

Jag spellede en stor strid i mitt senaste spemöte där RP var med på en zonexpedition med runt 10 deltagare och de stötte på runt 15-20 stycken monster som var små men hade jobbiga förmågor. Eftersom reglerna säger att SL kan styra strid mellan SLP så band jag upp majoriteten av monstren mot alla SLP i zonexpeditionen, sen förklarade jag var varje spelare befann sig relativt alla kombatanter och så körde vi RP:s individuella strider enligt regler. Varje stridsrunda slutade med att jag beskrev hur det gick för SLP-striden.

Det sista tipset antar jag är att göra överslag och beskrivningar vid stora strider och välj ut vad som är relevant att beskriva. Att SLP:s vs SLP:s sker "automatiskt" enligt SL gör det mycket lättare tycker jag, då blir stora strider mer att du beskriver dramatiskt vad som händer runtom RP, och fokuserar bara på en handfull situationer som du tar fram reglerna för.
 
User avatar
Berghagen 88
Topic Author
Posts: 7
Joined: Thu 02 Feb 2017, 19:15

Re: Hantera flera monster/SLP

Fri 03 Feb 2017, 11:25

Ah, det finns ju regler för fiender i grupp, så klart! Skadekort var ju ett riktigt bra tips också, ska definitvt knåpa ihop en egen mall så att jag kan förbereda ett antal i förväg. Större slag som du beskriver hade jag inte ens börjat fundera på men det är ju väldigt praktiskt att avgränsa striden och styra en stor del slp-slp, man får bra kontroll på dynamiken och kan påverka svårighetsgraden. Nu blir jag ju genast peppad på att förbereda ett underlag för ett "random encounter" med en större grupp av någonting. Riktigt solida tips! Jag drar igång Genlab Alfa på söndag så jag kommer med all sannolikhet att dyka upp i fler trådar framöver.
 
M47750N
Posts: 26
Joined: Fri 30 Dec 2016, 15:09

Re: Hantera flera monster/SLP

Fri 03 Feb 2017, 12:37

Ett annat tips är att gå med i facebookgruppen Titanmakt Noatun - Spelledarens guide till Mutant: År Noll där hjälper över 120 medlemmar varandra med frågor, tips, inspiration m.m ;)
 
User avatar
Berghagen 88
Topic Author
Posts: 7
Joined: Thu 02 Feb 2017, 19:15

Re: Hantera flera monster/SLP

Fri 03 Feb 2017, 13:30

Ett annat tips är att gå med i facebookgruppen Titanmakt Noatun - Spelledarens guide till Mutant: År Noll där hjälper över 120 medlemmar varandra med frågor, tips, inspiration m.m ;)
Sagt och gjort!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests