Mithridates
Posts: 52
Joined: Sat 09 Apr 2011, 20:34

Re: Idéer runt fältslag

Thu 26 Apr 2012, 17:26

Ah, ok, ber om ursäkt för missförståndet. Det blir en fil/samlat dokument av det hela. Roligt att du tycker att det är uttömande :)

Min stora frågeställning just nu är annars om jag skall ha kvar separata regler för köld, hunger och svält enligt ovan, eller om jag skall knyta in spelets regler för köld, hunger och svält fast applicerade på hela truppstyrkan. Fast risken då är att det blir två tärningsslag om en fiende försöker utsätta en marscherande styrka för svält och hunger genom t.ex. den brända jordens taktik

Min andra stora frågeställning är hur man behåller strukuren med en angripare och en försvarare, som ju är grunden i konfliktsystemet, om den ena aktören är belägrad, eller marscherar genom terrängen. De har ju inte alls samma möjligheter att tillfoga sin motståndare elände och ofog.
Angående din första fråga kanske man kan göra det till ett enda slag där SG ökar ju fler problem man stöter på under färd?

Angående din andra fråga så tycker jag att man får tumma på spelarnas uppfinningsrikedom, vid en belägring kanske den belägrade styrkan skickar ut en liten grupp spanare eller liknande i skydd av mörkret och tänder eld på den belägrande styrkans läger tex, när ens styrka marscherar så kanske man skickar en grupp soldater att rekognosera och kanske tom ger sig på fiende styrkan för att den ska få olika sorters elände, kanske ett lönnmord på någon relativt känd krigsveteran?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests