Fri 11 Nov 2016, 03:19
Har inga som helst problem med detta. Poäng av olika slag finns i många spel så är man allergisk mot sådant så finns det nog andra spel. MÅ0 har ett abstrakt regelsystem där mutationspoäng är långt ifrån det märkligaste om man ska se det från någon form av realism. Men delvis så kan man förklara MP med att mutanterna i MÅ0 till skillnad från M1/M2 och MUA inte är stabila (än), de muterar fortfarande. Det betyder att de krafter som gör att man förändras fortfarande är aktiva. Man kan tänka sig att innan MÅ0 når den tid som är i M1/M2/MUA så har de flesta mutanter dött av dessa krafter. Några få kommer nog att stabilisera sig. Att använda sig utav en mutation kräver fokusering på dessa krafter (det är väl det som snedtänder ibland). Även en sådan simpel sak som att ha fyra armar kräver fokusering. Visst att bära fyra olika saker eller liknande är väl naturligt, men att använda två vapen i strid eller klättra likt en spindel, kräver fokusering. Det är ju så att det här är en ny kraft, som tar tid att vänja sig vid. Dessutom så blir man ju inte ambidextrisös, dubbelhänt (fyrhänt?) bara för att man har extra armar. Andra saker som pansar betyder MP kanske bara hur bra din hud är att hårdna när den behöver det, en egenskap som är ny för kroppen och inte fungerar jämt.
Men som sagt, Fria Ligans spel är abstrakta och fokuserar på berättande mer än realism och att allting ska ha en väl underbyggd förklaring.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore