Sakara
Topic Author
Posts: 138
Joined: Mon 13 Jun 2011, 17:50

Skuggspel: HMÅ

Thu 09 Feb 2012, 23:14

så jag satt och läste senaste Fenix i kväll. Huvudanledningen varför jag köpte den var just för artikeln om skuggspel och hur man applicerar det på en spelvärld.

Tänkte lite vidare och tycker nånstans att man borde kunna köra med skuggspel i Hindenburg min älskade. Mest för att det är där intrigerna mellan de olika fraktionerna spelas ut. man skulle dock kunna sträcka sig längs hela kampanjen.

Vad tror ni om de?
Falangerna är redan färdigskrivna, resurserna är hyfsat utsatta och setttingen är klar..vad mer behöver man? =)
 
TheSpaceMan
Posts: 408
Joined: Tue 07 Feb 2012, 19:04

Re: Skuggspel: HMÅ

Fri 10 Feb 2012, 01:09

Skuggspel överlag har varit svårt för min del. Har haft delar av spelgruppen som öppet visar missnöje när jag inte berättar vad som händer, näst intill vad dom gör, så hur man ska skapa hemliga intriger och faktiskt få spelare att nysta i det, och ha nog mycket händelser runt omkring som folk håller koll på är svårt.

Hur brukar ni hålla koll på hemliga intriger och händelser på effektivt sätt?
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Skuggspel: HMÅ

Fri 10 Feb 2012, 07:44

Vad tror ni om de?
Falangerna är redan färdigskrivna, resurserna är hyfsat utsatta och setttingen är klar..vad mer behöver man? =)
Har själv gått i samma tankar sedan första speltesterna med Skuggspelet i Svavelvinter. För egen del så tror jag det skulle bli bäst att köra lokala skuggspel (ett för Pirit ett annat för Nordholmia etc.) eftersom alla "skuggmakter" kanske inte representeras annat än på lokal nivå. Dessutom så tror jag kanske händelserna blir mer intressanta och aktuella för spelarna om de sker i samma stad. Om man ändå skulle vilja få med fler platser (från andra städer, byar, områden) så hade jag förmodligen gjort dessa till enstaka sfärer efter behov.

Skuggspelet skulle jag sedan förlägga till sista punkt i spelmötet. Motiveringen till det är att man inför det kommande spelmötet kunde föra in någon/några av händelserna i skuggspelet som notiser i ett A4-ark från Polisgazetten som jag sett att vissa spelgrupper delat ur inför varje spelmöte. Uppblandningen av händelser som rollpersonerna är delaktiga i, förskrivna händelser i kampanjmaterialet och det som skuggmakterna är delaktiga i tror jag skulle bli en riktigt rolig läsning.

Vilka skuggmakter/resurser/sfärer tänkte ni använda till HMÄ?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Sakara
Topic Author
Posts: 138
Joined: Mon 13 Jun 2011, 17:50

Re: Skuggspel: HMÅ

Fri 10 Feb 2012, 11:31

Har mest funderat på sista secnariot i HMÄ. Undergångens arvtagare.

Skggmakter
Järnringen
Väktarna
Nova

BPM

Lejonordern

Det finns några till falanger tex har BPM sammanfört VLS, Nimrod, PSIPO. Lejonordern har blivit förstärkt av kåkstadsrebellerna. Men det är mer resurser än skuggmakter.

Resurser
Underfalanger som ovan
Olika för varje skuggmakt så inga generella. Men tex för BPM så skulle anit psi tech vara en resurs för deras PSIPO.
Agenter
Soldater/vapenförda
Kloakterna
Trojkan
Tunnelrävarna
Sekreta utskottet
Tillgång till mat
Transporter

Sfärer
Kåkstaden
Gryningspalatset
Dela upp mannufakturområdet i två (järnrigen och BPM)
hundängen
kopparberget
skanshaga
marknadsditstriktet
ö-staden
wredesås


feedback ? =)
 
Sakara
Topic Author
Posts: 138
Joined: Mon 13 Jun 2011, 17:50

Re: Skuggspel: HMÅ

Fri 10 Feb 2012, 13:16

Ska nog göra om det där litegranna. Fick lite ideer

BPM
Resurser
Trojkan, Vita kåren, PSIPO, Vta Liljans sällskap, polisväsendet, militären (Lojala)

Inflytande
Gryningspalatset (högt), Markandsdestriktet (hög), Skanshaga (hög), Kopparberget (hög), fabriksområdet (medel), Östaden (medel), Hundängen (Låg), Kåkstaden (Låg)

Lejonordern

Resurser
Flammor, Eldar, Cassius, Hemmaplan, smuggelrutter

Inflytande
Gryningspalatset (Obefintligt), Markandsdestriktet (Låg), Skanshaga (Låg), Kopparberget (Medel), fabriksområdet (medel), Östaden (Lågt), Hundängen (Högt), Kåkstaden (Högt)

Järnringen

Resurser
Ares, Possedion, Xerxses, Infiltratörer, Mäktiga psimutationer

Inflytande
Gryningspalatset (lågt), Markandsdestriktet (medel), Skanshaga (lågt), Kopparberget (medel), fabriksområdet (medel), Östaden (medel), Hundängen (Låg), Kåkstaden (Låg)

Väktarna

resurser
Infiltratörer, Mäktiga Psimutationer, fornteknologi

Inflytande
Gryningspalatset (Lågt), Markandsdestriktet (Medel), Skanshaga (ågt), Kopparberget (medel), fabriksområdet (Lågt), Östaden (medel), Hundängen (Låg), Kåkstaden (Låg)


fristående resurser som kan knytas till skuggmakterna under spelets gång

Sekreta utskottet
Tunnelrävarna
Nova
Peckwicks vapendepå
Stridsvagnen
Blå dunster
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Skuggspel: HMÅ

Fri 10 Feb 2012, 14:28

Coolt!

Eftersom skuggspelet är så pass regel-lätt och skalbart så tror jag att det funkar alldeles utmärkt att använda i andra settings och spel!

Det enda man tappar är väl kopplingen mellan skuggspel och karaktärsspel via Ödestärningar - men man kan ju hålla Ödestärningarna helt inom skuggspelet (och kanske döpa om dem!)
Fria Ligan
 
Sakara
Topic Author
Posts: 138
Joined: Mon 13 Jun 2011, 17:50

Re: Skuggspel: HMÅ

Fri 10 Feb 2012, 15:17

jo..sen kommer det att underlätta när vi får tag i svavelvinters regelbok och kan kolla upp systemet i sin helhet. Eller är det allt man behöver veta i fenix?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Skuggspel: HMÅ

Fri 10 Feb 2012, 16:57

Nja, nä, själva reglerna i sin helhet finns bara i regelboken. :)
Fria Ligan
 
Sakara
Topic Author
Posts: 138
Joined: Mon 13 Jun 2011, 17:50

Re: Skuggspel: HMÅ

Fri 10 Feb 2012, 18:32

Taggigt :P

alltså sista omgången i HMÄ går lätt att ställa om tillskugspel...men hur ska man göra mednordholmia?
Nackdelen med skuggeelet är att spelarna kommer veta stora delar av plotten. ifall nu inte SL tar de "dåliga" delarna tex spelarna dela på järnringen nimrod och lejonordern medan SL tar de tyngre momenten med Vita linjan/BPM och så?
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Skuggspel: HMÅ

Sat 11 Feb 2012, 06:33

Coolt!
Det enda man tappar är väl kopplingen mellan skuggspel och karaktärsspel via Ödestärningar - men man kan ju hålla Ödestärningarna helt inom skuggspelet (och kanske döpa om dem!)
Men om man kör med V0 så borde man väl bara kunna använda ZT istället för ÖT? Eller blir det för få ZT kanske?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests