Inte alls dumma frågor. Dock inte helt lätta att svara kortfattat på! Så förlåt mig om jag blir lite långrandig.
Som Kosta säger kallas rollpersoner i detta spel för
karaktärer, SL för
berättare och SLP för
bifigurer. Det finns några poänger med detta, men det är mest en formsak.
Vilka karaktärerna
är i spelet är en fråga med många svar. Svavelvinter blir inte ett superfokuserat spel som Mouse Guard (RP är vaktmöss) eller Poison'd (RP är pirater på ett skepp vars kapten just blivit giftmördad). Jag diggar sådana spel - men det är inte rätt stil för Svavelvinter. Trakorien är en väldigt brokig och mångfacetterad värld. Många har redan spelat i Trakorien i många år - årtionden! - och vår avsikt är att detta spel ska rymma många olika spelstilar och kampanjtyper.
För att blir lite mer konkret - vilka karaktärerna är i spelet beror på vilken spelstil man väljer -
klassisk eller
karaktärsdriven. Båda stilarna, och framförallt den senare, beskrivs ingående i reglerna. Där förklaras också hur de båda spelstilarna kan kombineras, men det ska vi inte gå in på här.
*I klassisk spelstil är karaktärerna vanligen en skara äventyrare på uppdrag eller någon variant på detta, alltså som i den gamla konfluxkampanjen och de flesta andra klassiska rollspelsäventyr. Ni vet hur det funkar.
*I karaktärsdriven stil enas spelgruppen först om kampanjens fokus och ram, sedan skapas RP (och skuggmakter) som passar i denna ram. Om kampanjen exempelvis handlar om intriger bland Fontra Cilors förtappade adelsätter blir karaktärerna sannolikt medlemmar av dessa ätter, alternativt underhuggare av något slag. I denna speltyp har varje karaktär en egen agenda, och spelgruppen bildar inte alltid en trogen skara följeslagare.
Förskrivna scenarier i karaktärsdriven stil består vanligen av ett laddat startläge samt ett antal färdiga karaktärer med personliga mål och intressen knutna till situationen. Spelets tänkta introduktionsscenario
Arhems sista dagar är skrivet så, och det finns planer på fler. Indiespelet Lady Blackbird är en inspirationskälla till dessa scenarier. Vi planerar dock även öppnare
äventyrslandskap, platser fyllda av intriger och potential för drama, som kan användas oavsett spelstil.
För att ge inspiration för RP-skapande, oavsett spelstil, finns tolv
arketyper i spelet, alltså halvfärdiga karaktärer som snabbt kan kastas in i spel eller bara tjäna som exempel. De är, i nuvarande regelutkast:
Agenten
Aristokraten
Bansikankrigaren
Brottaren
Förbrytaren
Giftkokaren
Krämaren
Shaguliten
Shamasherprästen
Syntalden
Vargmannen
Vindhäxan