I all hast:
Magisystemet har inte besvärjelistor utan ett friare upplägg. Magin är indelad i traditioner. Något förenklat beskriver spelaren vad hon vill göra och berättaren (SL) sätter svårighetsgraden på detta, sedan rullar man tärning och ser vad som händer. Det finns dock gott om exempel och beskrivna "grundeffekter" som magiker kan bygga sina besvärjelser med.
Offer är inget krav för att använda magi, men reglerna beskriver hur offer kan användas för att öka effekten av en besvärjelse.
En annan poäng i magisystemet är att en besvärjelse aldrig slutar utan effekt. Går slaget illa slår besvärjelsen fel, och kan tex drabba magikern själv eller något annat. En magiker med
riktig otur kan råka repa upp den gudomliga väven. Inte att rekommendera.
Trevlig idé med att koppla magi till tidigare upplevelser.
@Zapp: Olika konfliktformer delar samma grundmekanik, men till följd av spelets "effektlistor" har de mycket olika "flavour" och följder.