johan.almsen
Topic Author
Posts: 73
Joined: Tue 24 Nov 2015, 00:49

omvandling version 1 vs 2

Thu 16 Jun 2016, 23:45

Hej! Jag håller på att förbereda en kampanj baserad på Mahanjis väktare, men kommer att spela med nya Coriolis. Är det nån som har (eller kan ge) en enkel omvandlingstabell för färdighetsgrader samt svårighet för att använda färdigheter? Jag har inte gamla regelboken, så jag kan inte riktigt genomskåda hur det systemet funkar.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: omvandling version 1 vs 2

Fri 17 Jun 2016, 08:47

Skulle säga att det är lite svårt att göra en direkt översättning då det inte fanns GE i gamla systemet. I nya systemet är en maxad person GE 5 + FV 5 vilket borde motsvara FV 25 typ i gamla. Personer med under FV 10 kanske bara ska ha GE i nya systemet.

Ang svårighetsgraderna så översätt på ord. Vanvettigt i nya Coriolis borde motsvaras av ungefär samma sakni gamla.

Sist men inte minst - i MV finns det en hel del färdighetslag som kanske inte ens motiverar Alga i nya systemet samt några som kan stoppa, så rensa bort dem.

Det här var en snabb höftning på pendeln :)
Fria Ligan
 
johan.almsen
Topic Author
Posts: 73
Joined: Tue 24 Nov 2015, 00:49

Re: omvandling version 1 vs 2

Fri 17 Jun 2016, 14:09

Det tackar jag för! Då har jag lite riktlinjer. Och jag skjuter från höften där det är oklart helt enkelt ;)
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: omvandling version 1 vs 2

Tue 28 Jun 2016, 15:11

I det gamla systemet slår du FV + 2T10 och försöker slå så högt som möjligt; var femte steg innebär en "grad" av framgång.

I det nya systemet slår du (GE+FV) antal T6:or och räknar sexor; ingen sexa = misslyckande, en sexa = knappt lyckat, tre eller fler sexor = stort lyckat

Som du ser i det gamla systemet kan en dålig karaktär knappt lyckas alls, medan en skicklig karaktär kan knappast undvika stor lycka. Någon med FV 15 utklassar en annan med FV 5 fullständigt.

I det nya systemet har du förvisso inte särskilt mycket bättre chanser med 1-3 tärningar, men såfort du kommer upp i 4-6 tärningar ökar din kompetens snabbt. Trots detta finns risken för misslyckande alltid kvar.

Att räkna mer exakt på sannolikheterna upplever jag ger väldigt lite (särskilt i förhållande till hur mycket jobb det är). Det du vill åt är ju ändå en rent praktisk jämförelse, typ denna:

FV 5 motsvarar 2 tärningar
FV 10 motsvarar 4 tärningar (det är på denna nivå en RP startar i allmänhet)
FV 15 motsvarar 6 tärningar
FV 20 motsvarar 8 tärningar
FV 25 motsvarar 10 tärningar

Ovanstående är nu alltså inte baserat i exakta sannolikhetsberäkningar om någon trodde det. Faktum är det är mer ett förslag på något som är enkelt att komma ihåg (två tärningar per "grad") enligt mottot "grotta inte ner dig, det ger så lite". Skillnaderna är egentligen större än i förslaget. Med FV 5 är du en tvättäkta mook eller redshirt och du kommer alltid förlora i praktiken, och du har ingen chans att kunna glänsa - mer som bara en tärning. Med FV 25 är du närmast garanterad att inte bara vinna, utan att formligen krossa motståndaren - på ett sätt som få andra spel ens kommer i närheten av att modellera (vi talar närmast om hur Neo och Trinity springer rundor kring vanliga SLPer). Å andra sidan är FV 15 det högsta tillåtna startvärdet i JFABs spel, medan Fria Ligan låter dig skapa en karaktär med 5+3 tärningar från start. Osv.

Så då föreslår jag istället något grovt men enkelt :)

  
 
johan.almsen
Topic Author
Posts: 73
Joined: Tue 24 Nov 2015, 00:49

Re: omvandling version 1 vs 2

Wed 29 Jun 2016, 12:06

Tack för det! Jag kan nog fixa en bra konversion nu!
 
stalorato
Posts: 102
Joined: Tue 15 Sep 2015, 17:46

Re: omvandling version 1 vs 2

Sat 07 May 2022, 15:15

tack för dessa klargöranden för oss senkommande =)
enkelt & lätt överskådligt Mr. Zapp..
gillade de olika nivåerna på ett lyckat slag som fanns i gamla coriolis
men är van med år noll systemet där det oftast bara krävs ett lyck (som vi har spelat det iaf)
hade lite tankar åt det hållet som du föreslog med att det skulle krävas flera 6:or för att lyckas fullständigt
men var osäker på om det skulle bli för svårt att lyckas då

tack även kostas för tänkte konstigt nog inte på att FV 1o motsvaras av enbart 2 i GV

johan almsen om du läser det här framöver så får du gärna dela av dig av erfarenheter & förslag från din kampanj av Mahanjis Väktare
verkar som om min spelgrupp som har legat i träda ett längre tag ska börja spela coriolis nu & min polare ska vara SL med de nya äventyren
men om han tröttnar på att spelleda & vill spela ett tag tänkte jag att jag kunde spelleda MV
så hade ungefär samma ide som dig & samma frågor angående konverteringar..

är lite osäker regelmässigt för är ganska ovan att spelleda men känns även som det vore lätt att hitta på fler småäventyr kopplat till mahanji oasen..
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: omvandling version 1 vs 2

Wed 11 May 2022, 22:01

är lite osäker regelmässigt för är ganska ovan att spelleda men känns även som det vore lätt att hitta på fler småäventyr kopplat till mahanji oasen..
I scenariokompendiet finns ett äventyr som utspelar sig i Mehrabi på Lubau - det kan du kolla in.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests