ThemVSyou
Topic Author
Posts: 81
Joined: Tue 03 Jan 2012, 22:44

Hur Skapas en Karaktär

Tue 10 Jan 2012, 00:06

Det jag då undrar är just hur kommer man skapa en karaktär kommer man slå fram den, skapa den igenom att sätta ut poäng eller kanske nåt annat skulle vara kul och få veta även om jag själv kan läsa det i boken om ca 3 månader.

Det jag också skulle vilja veta är vilka tärningar kommer användas till spelandet har för mig att jag läste det nånstans men har glömt vart det stod nånstans tacksam för svar!
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Hur Skapas en Karaktär

Tue 10 Jan 2012, 00:58

Det är T6:or som gäller och man skapar karaktären med poäng, ett väldigt fåtal sådana man placerar på de fyra bloden, specifika förmågor och i övrigt är det mycket skrivande - dvs man skriver erfarenheter som meningar, man skapar bifigurer med korta stödord och namn etc.
Fria Ligan
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Hur Skapas en Karaktär

Tue 10 Jan 2012, 00:59

Hej!

Tack för dina frågor. Rent speltekniskt är det mycket enkelt att skapa en karaktär. Det är inte slumpen som avgör, utan du sätter ut ett begränsat antal poäng på de fyra bloden (ungefär grundegenskaper) och dina förmågor (ungefär färdigheter).

Den stora utmaningen när det kommer till karaktärsskapande är att skriva sin övertygelse, förbannelse och sina tre erfarenheter (man får fler under spel).
Övertygelsen är det du tycker är viktigast i livet.
Förbannelsen är din största svaghet.
Erfarenheterna är viktiga händelser i ditt liv som du har lärt dig mycket av.
Alla tre - övertygelsen, förbannelsen och erfarenheterna - används konkret i spelet. De är alltså inte bara fluff. Att skriva dem kan vara klurigt, men det är väldigt kul! Och för den som vill ha lite hjälp på traven så finns det tolv färdiga arketyper, kompletta exempelkaraktärer att ta inspiration av eller använda direkt.

De enda tärningar som används i spelet är T6. Men det kan vara bra att ha rätt många, och av två olika färger, tex svarta och vita. Se tråden intill om Kalken, där ödestärningarna (de mörka) placeras.
Fria Ligan
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Hur Skapas en Karaktär

Tue 10 Jan 2012, 01:00

Oops, Kosta svarade medan jag satt och skrev. :)
Fria Ligan
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Hur Skapas en Karaktär

Tue 10 Jan 2012, 01:05

Oops, Kosta svarade medan jag satt och skrev. :)
Och du svarade utförligare :)
Fria Ligan
 
ThemVSyou
Topic Author
Posts: 81
Joined: Tue 03 Jan 2012, 22:44

Re: Hur Skapas en Karaktär

Tue 10 Jan 2012, 14:52

Tackar för svaren det var något sådant jag tänkte att det var när jag först läste om Vindhäxan i Fenix
Ser verkligen fram emot att läsa boken och test skapa en karaktär

Övrigt så undrar jag kommer det släppas karaktärs blad i samband med bok släppet eller kommer dem komma ut senare?
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Hur Skapas en Karaktär

Tue 10 Jan 2012, 15:39

Övrigt så undrar jag kommer det släppas karaktärs blad i samband med bok släppet eller kommer dem komma ut senare?
Kommer nog på bloggen så fort de är färdiga :)
Fria Ligan
 
ThemVSyou
Topic Author
Posts: 81
Joined: Tue 03 Jan 2012, 22:44

Re: Hur Skapas en Karaktär

Tue 10 Jan 2012, 20:42

Övrigt så undrar jag kommer det släppas karaktärs blad i samband med bok släppet eller kommer dem komma ut senare?
Kommer nog på bloggen så fort de är färdiga :)
Det låter bra det då jag helst vill undvika att behöva kopiera ifrån boken :)
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Hur Skapas en Karaktär

Tue 10 Jan 2012, 23:26

Övrigt så undrar jag kommer det släppas karaktärs blad i samband med bok släppet eller kommer dem komma ut senare?
Kommer nog på bloggen så fort de är färdiga :)
Det låter bra det då jag helst vill undvika att behöva kopiera ifrån boken :)
De kommer ju garanterat som nedladdninsbara pdfer i färg och printvänlig version - frågan var väl mer om det släpps innan spelt är i dina händer .)
Fria Ligan
 
ThemVSyou
Topic Author
Posts: 81
Joined: Tue 03 Jan 2012, 22:44

Re: Hur Skapas en Karaktär

Wed 11 Jan 2012, 00:01

ja det var nåt åt det hållet jag syfta på :P men i vilket fall som helst så är det nåt att se fram emot vare sig dem dyker upp före eller efter bok släppet :P

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests