Vi är en grupp kompisar som brukar spela bräd, miniatyrspel mm och alla har tidigare i sin ungdom spelat rollspel. Jag och en till i gänget visade Mutant år Noll när den crowdfundern började och de flesta tyckte det var så intressant så de har varit på mig att spelleda År Noll. Nu ett tag efter release av första boxen så börjar det närma sig (rollpersoner framtagna, bossar och slp skapade, ark och zon uppskissade och ska bara färdigställas).
Nu till dilemmat, alla i gruppen verkade tycka År Noll var så intressant så de köpt spelet, en i gruppen så engagerad så han även köpt samtliga zonkompendium, Genlab Alfa samt lyssnat på podcasts där År Noll och genlab alfa berörts.
Situationen är lite ny för mig. Har aldrig kört ett rollspel med metaplott tidigare och har heller inte kört rollspel där spelarna sitter på böcker som egenteligen inte är avsedda för spelarna så om någon spelledare varit med om samma sak och har lite tips eller om ni överlag har tips så tar jag gärna emot lite.
Har gått i tankarna att
1 Ändra metaplotten.
2 Köra på trots att en del spelare gissningsvis kan delar och eventuellt hela plotten.
3 Eller är det dömt att misslyckas från start med denna gruppen.