Ekorren

Re: Errata!

Mon 04 May 2015, 22:58

Jag hade faktiskt precis tänkt göra ett inlägg om just en kommande errata. Här är i alla fall mina önskemål om en sådan.

Hade hoppats på att ni skulle släppa erratan som en PDF istället. Därför vi har redan nu en errata i zonkompendium 2 som inte riktigt är aktuell längre. Vem vet, precis som med År Noll så kanske vi får en ny utgåva av Genlab Alfa, eller kanske till och med en tredje utgåva av År Noll. ;) Och sedan kommer ju nästa del av Mutant-spelen…

Det blir inte heller så snyggt eller praktiskt när erratan för Zonkompendium 4 kommer i Zonkompendium 5. Eller när nyupptäckt errata för Genlab Alfa och Zonkompendium 3 kommer i Zonkompendium 6, osv…

Jag gillar dock att ni väljer och uppdatera regler som ni anser inte riktigt fungerar, eller som kunde funka bättre. Men tycker som sagt att det hade varit både snyggare och enklare och ha erratan med regeluppdateringar och FAQs, i PDF-format istället. Vilket gör det möjligt att enkelt uppdatera erratan vid nyupptäckt errata, nya regeluppdateringar, m.m. PDFerna behöver inte nödvändigtvis vara så utsmyckade, utan kan hållas ganska enkla.

Även ifall ni väljer och ha med erratan i ett kommande kompendium så hoppas jag att ni kan tänka er släppa den som en PDF-fil också. Då åtminstone jag (kanske fler?) föredrar och skriva ut den och förvara den tillsammans med regelboken.

(Jag hoppas även på en PDF med errata till Mutant: Year Zero.)

Här är dock några kommentarer om den kommande erratan:

Angående rang, har jag förstått det rätt att tanken är t.ex. även om man svarar ja på de två översta frågorna, men bara ja på en av de undre frågorna, eller tvärtom, så förändras ens rang ändå inte?

Sedan saknar jag en del errata som redan har tagit upp i olika trådar här i forumet, bl.a. följande: I År Noll, GEn för Leda Vägen är felaktig. I Genlag Alfa, felaktigheten i rustningsexemplet på sidan 85.

Vet inte om ni vill ha några kommentarer angående felstavningar redan nu, men under Rang, Rang för SLP, i sista meningen, ändra in till i. Samt i stycket Initiativregler, sista meningen i första stycket, ändra avgöra till avgör.

Tomas
Site Admin

Mon 04 May 2015, 23:05

Bra synpunkter, tack för det!

Vi kommer absolut att släppa erratan som en PDF, eller åtminstone sammanställd här på forumet - inte bara i ZK4. Sorry, det borde jag ha nämnt!

Angående erratan i ZK2 så är den ju överflödig i och med nya utgåvan av M0, så denna nya errata blir den enda man behöver hålla ordning på. :)

Bra angående GE för Leda vägen och felet i rustningsexemplet. Rena korrmissar tror jag dock att vi lämnar utanför erratan, så länge man förstår vad som avses.

Mer allmänt:

En grundtanke med de föreslagna förändringarna (som alltså inte är spikade) är att förmågorna ska "bränna" fler VP/MP. En upplevelse under fortsatt spel har varit att VP samlas på hög, eftersom djurförmågorna antingen är svåra att använda eller bara kräver 1 VP per gång. Detta är motivet bakom både nya Blixtsnabb (du kan behöva slå om några gånger innan du får resultatet du vill ha) samt Amfibisk (du måste lägga fler VP för att få en redig bonus). I fallet Amfibisk kan jag dock hålla med Hortenzia Pistage (what a nick!) om att den kanske nerfas lite väl hårt, med tanke på att förmågan redan är så nischad.

Angående att kapa KYL-bonusen till initiativ - jo, det blir ju helt klart mer slumpmässigt så här, men det A) framhäver förmågor och talanger som faktiskt påverkar initiativet och B) gör det mer effektivt att öka sitt initiativvärde via bonuseffekter från Slåss och Skjuta. Och en bonus är att SL slipper skriva en lista över initiaivvärden i stridens början, det räcker att titta på tärningar på bordet. :)
Fria Ligan

Fenhorn
Moderator

Mon 04 May 2015, 23:30

Kan man inte låta blixtsnabb automatiskt vinna initiativet? Att vara blixtsnabb borde ingen med normal hastighet kunna övervinna?
Det var ju så från början (Hyperreflerxer då i första versionen av M:0). Problemet med det är ju att om någon har blixtsnabb (eller hyperreflexer) så försvinner alla taktiska val som som den "normalsnabbe" kan göra för hans motståndare är alltid snabbare.

Den nya typen av närstrider är ju menade att vara lite mer dynamiska. Kyla kommer ju att spela in då ett initiativslag (utan talanger med mera) bara innehåller sex resultat. Det betyder ju att det kommer att bli lika, hyfsat många gånger, och då avgör ju Kyla.

Jag gillar denna förändring då t.ex. bonuseffekten i strid (som ger +2 på Init) blir mer taktiskt användbar. Mer taktiskt användbar än i nuläget än i varje fall. Det går ju husregla tillbaka den nuvarande regeln för de som vill det.
“I’d say thistles, but nobody listens to me, anyway.” - Eeyore

Krönikören

Mon 04 May 2015, 23:56

... B) gör det mer effektivt att öka sitt initiativvärde via bonuseffekter från Slåss och Skjuta.
Såld. Detta är riktigt bra!

Ekorren

Tue 05 May 2015, 00:15

Finns ju fortfarande de som väljer och köra vidare med första utgåvan av Mutant: År Noll. Och har de inte tillgång till Zonkompendium 2, så har de inte tillgång till hela erratan för första utgåvan. Då erratan i Zonkompendium 2 innehåller lite mer än vad som tas upp på forumet. Och Zonkompendium 2 finns ju bara och få tag i som köp-PDF numera.

Upptäckte precis att det finns två saker från erratan i Zonkompendium 2 som fortfarande gäller för nya utgåvan av År Noll, de med titlarna ”Mopeder till sjöss” och ”Bjässen Elli”. Bör de inte också ska tas med i den här erratan? Sidhänvisningen för Mopeder till sjöss ska dock i så fall numera vara till sidan 93 istället, i Kampanjboken.

Tror ni missförstod mig, men felstavningarna jag pratade om var i själva erratadokumentet. Så tar med dem här igen. Under Rang, Rang för SLP, i sista meningen, ändra in till i. Samt under Initiativregler, sista meningen i första stycket, ändra avgöra till avgör.

Kanske blir det problem och hänga med för vilken bok/spel varje erratapunkt tillhör, särskilt för de som inte har båda spelen. De flesta är ju till Genlab Alfa, men Leda Vägen och kanske även då Mopeder till Sjöss och Bjässen Elli gäller ju bara för År Noll. Medan Initiativslag gäller för båda. Kanske kan det vara bra och på något sätt ut vilken eller vilka böcker varje punkt gäller för?

Samt så undrade jag då angående Rang, har jag förstått det rätt att tanken är t.ex. även om man svarar ja på de två översta frågorna, men bara ja på en av de undre frågorna, eller tvärtom, så förändras ens rang ändå inte?
Last edited by Ekorren on Tue 05 May 2015, 00:40, edited 1 time in total.

Ekorren

Tue 05 May 2015, 00:32

Glömde en sak, som det har nämnts i den gamla erratatråden, så saknas fortfarande värdet (1) för färdigheten Fly på rollformuläret, på sidan 22 i Regelboken.

Tomas
Site Admin

Tue 05 May 2015, 01:29

Sant, kör man med första versionen av M0 så är erratan i ZK2 fortfarande aktuell. Det mesta av erratan i ZK2 finns dock även i denna och denna forumtråd. Ett nytryck av ZK2 är för övrigt på väg. :)

Attans - bjässen Elli får vara med även i denna errata!

Angående din fråga om rang - ja, din tolkning stämmer. Vi vill undvika att rang ändras alltför snabbt.
Fria Ligan

Ekorren

Tue 05 May 2015, 01:46

Ahh, hade helt glömt erratan för Bok 2 i Biobunkern. ;)

Krönikören

Sat 09 May 2015, 19:44

Finns en liten risk för spoiler här, så jag fattar mig kryptiskt och hoppas att jag gör mig förstådd ändå! :)

Gäller Genlab Alfa, är det riktigt att en viss SPX-321 har den utrustning som står på s.150 i bok 2? Denne person slår mig inte som typen som ser nytta i detta föremål?

Krönikören

Thu 14 May 2015, 19:33

Vi körde med de nya Errata-reglerna för initiativ i lördags. Viss negativ inställning från en av fyra spelare innan vi körde igång (Krigare med KYL 4) men väl i spel skulle jag säga att det var positiva reaktioner. Blir helt klart snabbare och dessutom roligare med förmågan Blixtsnabb.
Spelarna är ännu inte så insatta i nya stridsreglerna så det taktiska valet att höja initiativet med ☢ skedde aldrig. Till nästa möte har dock varsin "pocket-guide" utskriven så jag hoppas på mer dynamik!

PS. Glöm inte min fråga i föregående inlägg! :)
GZIP: Off