User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Världsboken

Wed 17 Dec 2014, 20:28

Fick den idag! Julen är räddad!
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Världsboken

Wed 17 Dec 2014, 20:45

Fick den idag! Julen är räddad!
Härligt! Jag väntar fortfarande på mitt ex!

Men jag klämde på dem på SF-bokhandeln i dag...
Fria Ligan
 
Rutger Rex
Posts: 48
Joined: Tue 13 Dec 2011, 14:51

Re: Världsboken

Wed 17 Dec 2014, 21:18

Fick den idag! Julen är räddad!
Innehåller den delar som t.ex. trakorisk namngivning, beskrivning av bansikan, valutor och annat eller hamnade mycket sådan info i den nya regelboken?

Jag funderar på en egen regeldel att använda parallellt med världsboken. Så för min del vore det toppen om så mycket som möjligt av detta hamnade i världsboken istället.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Världsboken

Wed 17 Dec 2014, 23:53

Fick den idag! Julen är räddad!
Hur var den, hur var den!? (hoppar upp och ner)

Mina ska också vara på väg från Lekbergs så det blir att hänga på lådan.
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Världsboken

Thu 18 Dec 2014, 19:26

Innehåller den delar som t.ex. trakorisk namngivning, beskrivning av bansikan, valutor och annat eller hamnade mycket sådan info i den nya regelboken?

Jag funderar på en egen regeldel att använda parallellt med världsboken. Så för min del vore det toppen om så mycket som möjligt av detta hamnade i världsboken istället.
Nej, inget material är dubblerat. Som tanken verkar ha varit tidigare så har Ligan helt sonika delat den tidigare "grundboken" i två delar. Sedan har man expanderat denna världsdel ytterligare, samt bytt ut äventyret.

Egen fråga: Det utlovas speldata till viktiga romanfigurer på hemsidan. När kan sådant väntas dyka upp och i vilket format?

Vidare: Karaktärerna från I Blodvadarens spår - kan man förvänta sig dessa i nedladdningsbart format? (Tror även personporträtt från Lojalisternas tid har utlovats tidigare?)

Boken är för övrigt allt man någonsin kunnat önska sig. Kapitlet om Femte konfluxen var förresten tänkvärd, om än kanske inte riktigt vad man hade förväntat sig. Det vore intressant att utveckla tankegångarna vidare - med vem det nu var som skrev kapitlet.

Noterade också att ett äventyr som beskriver händelserna i sista romandelen härmed har utlovats! Jag skulle faktiskt önska mig en (måhända elektronisk) modul som i mera detalj beskriver händelserna, skeendena och platserna i de hittills utgivna romanerna innan dess. Här skulle även speldata till romanfigurer i allmänhet passa in, liksom kompletterande porträtt på de som inte ännu har avbildats tidigare. Däremot känns inte ett nytryck (om än omdaterat) av de gamla äventyret inte längre lika hett, utan jag tror att hela berättelsen, osett medium, alltså är att betrakta som ett smörgåsbord av idéer och uppslag.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Världsboken

Thu 18 Dec 2014, 20:53

Boken är för övrigt allt man någonsin kunnat önska sig. Kapitlet om Femte konfluxen var förresten tänkvärd, om än kanske inte riktigt vad man hade förväntat sig. Det vore intressant att utveckla tankegångarna vidare - med vem det nu var som skrev kapitlet.
Som mycket annat i boken är detta kapitel skrivet av Jerry Lasota, baserat på det som fanns i första utgåvan men rejält utökat. Som ni kanske märkt är dock sista delen, den om konfluxen, borta - just för att vi planerar en komplett och mer detaljerad modul om detta framöver. :)
Fria Ligan
 
Jerry
Posts: 4
Joined: Fri 19 Dec 2014, 14:27

Re: Världsboken

Wed 07 Jan 2015, 17:55

Hej! Sent till festen, men här är jag i alla fall, redo att besvara frågor så gott jag kan. Frågor om material osv besvaras förstås bäst av Ligan, jag är bara skribent.

Baldyr: Trevligt att se att du gillade tilläggen till Världsboken! "Allt man någonsin kunnat önska sig" är stora ord. :D Egentligen hade jag nog velat ha den ytterligare dubbelt så tjock, men tid och utrymme sätter sina begränsningar (även om jag överskred båda...) .

Kapitlet om Femte konfluxen är lite annorlunda till upplägget, ja. Huvudidén var Fria Ligans, att det ska presenteras översiktligt framför detaljerat, och sedan har jag försökt att bistå med "story hooks" i linje med hur kampanjspel presenteras i regeldelen. Vad gäller "handlingen" har det varit en avvägning hur mycket av handlingen i romanerna som ska avslöjas. Man kan kanske tänka sig att ett framtida supplement presenterar mer av denna. Vi diskuterade ursprungligen en väldigt visuell tidslinje, kanske kommer det i konflux-boken. Också upplägget för denna är under diskussion, med en del intressanta tankar. Det kommer antagligen att bli en rätt annorlunda modul till upplägget.

Övriga synpunkter på världsboken välkomnas naturligtvis, speciellt om det är något ni tycker saknas eller borde presenteras annorlunda.
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Världsboken

Thu 08 Jan 2015, 19:52

Hej! Sent till festen, men här är jag i alla fall, redo att besvara frågor så gott jag kan. Frågor om material osv besvaras förstås bäst av Ligan, jag är bara skribent.
Jag är spontant nyfiken över materialet om Gaz Ulul - var det ursprungligen tänkt som ett självständigt äventyr, att publiceras fristående eller utgöra introduktionsäventyr?
Kapitlet om Femte konfluxen är lite annorlunda till upplägget, ja. Huvudidén var Fria Ligans, att det ska presenteras översiktligt framför detaljerat, och sedan har jag försökt att bistå med "story hooks" i linje med hur kampanjspel presenteras i regeldelen. Vad gäller "handlingen" har det varit en avvägning hur mycket av handlingen i romanerna som ska avslöjas. Man kan kanske tänka sig att ett framtida supplement presenterar mer av denna. Vi diskuterade ursprungligen en väldigt visuell tidslinje, kanske kommer det i konflux-boken. Också upplägget för denna är under diskussion, med en del intressanta tankar. Det kommer antagligen att bli en rätt annorlunda modul till upplägget.
Jag har väldigt mycket tankar kring detta så det är bara att höra av sig när och om det blir aktuellt. Jag tror att det vore mera konstruktivt att försöka påverka en framtida sammanställning över konfluxen än att gnälla över upplevda tillkortakommanden i den nuvarande.

Det är ett intressant, tankeväckande och användbart kapitel, oavsett. Se dock även nedan.
Övriga synpunkter på världsboken välkomnas naturligtvis, speciellt om det är något ni tycker saknas eller borde presenteras annorlunda.
Errata nämndes i en annan tråd och efter att ha läst de nytillkomna avsnitten så kan det konstateras att den inte blir obetydlig. Rena sakfel eller möjligen frågetecken kring tolkningar hittade jag nog mest i sista kapitlet. Har dock inte fört anteckningar så det blir svårt att redogöra i detta sammanhang.

Något som jag gillade skarpt i det nya materialet, förresten, var personnamnen. Såvida inte Erik själv haft ett finger i smeten så antar jag att fjädern ska sitta i din hatt. ;) Jag tyckte nämligen att många av (de nya) namnen i den gamla världsbeskrivningen var litet... fattiga. Berömmet gäller givetvis även Tricilve-modulen, som jag räknar till det bästa som gjorts i rollspelsväg. (Även om den också har sina brister, förmodligen är det omfånget på det ursprungliga materialet som spökat i det fallet.)

Tilläggas skall att jag just själv tycker att trakoriska namn är ett klurigt ämne, vilket är anledningen till att jag reagerar så positivt där andra lyckas bättre!
 
Jerry
Posts: 4
Joined: Fri 19 Dec 2014, 14:27

Re: Världsboken

Sat 10 Jan 2015, 16:15

Jag är spontant nyfiken över materialet om Gaz Ulul - var det ursprungligen tänkt som ett självständigt äventyr, att publiceras fristående eller utgöra introduktionsäventyr?
Nej, några planer på Gaaz Ulul som fristående modul fanns aldrig. Däremot tyckte jag att Saphyna behövde en utförligt beskriven spelplats. Resten av ön är väldigt fredlig (och inget fel i det), men jag kände att den behövde en intrighärd för att inte bli alldeles eftersatt som spelplats. GU var också det jag började skriva på först. Däremot hade jag personligen gärna fortsatt att skriva om intriger och händelser i GU, (och som du kanske misstänker har jag en del utkast som man kunde göra något av). Äventyrsuppslaget med Hexagonen var ursprungligen tänkt att vara mycket längre.
Jag har väldigt mycket tankar kring [konfluxen] så det är bara att höra av sig när och om det blir aktuellt.
Kanske det. Diskussionerna kring det har ännu inte inletts på allvar, även om en del idéer har bollats.
Det är ett intressant, tankeväckande och användbart kapitel, oavsett. Se dock även nedan.
Tack! Som sagt är det ett bitvis annorlunda sätt att se på kampanjen, med element från både romanerna och de gamla äventyren.
Errata nämndes i en annan tråd och efter att ha läst de nytillkomna avsnitten så kan det konstateras att den inte blir obetydlig. Rena sakfel eller möjligen frågetecken kring tolkningar hittade jag nog mest i sista kapitlet. Har dock inte fört anteckningar så det blir svårt att redogöra i detta sammanhang.
Jag såg att någon påpekade att jag mindes fel om dolken Demens roll i romanerna, annars vet jag inte vilka sakfelen skulle vara, så peka gärna ut dem.
Något som jag gillade skarpt i det nya materialet, förresten, var personnamnen. Såvida inte Erik själv haft ett finger i smeten så antar jag att fjädern ska sitta i din hatt. ;)
Tackar! Den fjädern tar jag gärna emot, såvida den gäller nya namn som inte finns i Blodvadarens fotspår. Många av namnen är trakorifierade förvrängningar av existerande namn, som eldslukaren Andru vars förlaga är en eldkonstnär vid namn Andrew, (i verkligheten mer muskulös än mager). Efter ett tag hade jag ställt in skallen, så jag började se trakoriska namn i allt möjligt.

I ett knipsat avsnitt skrev jag om tanken bakom att ha mycket namn och småhändelser i tabellform, eftersom avsaknad av sådant kan hejda flödet och irritera i onödan när jag själv spelleder. Liksom, statister, kulisser och rekvisita. Det finns redan en namnlista i regeldelen, men kanske kunde man tänka sig regionalt färgade listor bara med namn i en framtida modul.
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Världsboken

Mon 12 Jan 2015, 11:28

Jag såg att någon påpekade att jag mindes fel om dolken Demens roll i romanerna, annars vet jag inte vilka sakfelen skulle vara, så peka gärna ut dem.
"Sakfel" kanske är att ta i, utan jag hajade väl mest till ett par gånger. Nu har jag heller inte dubbelkollat med vare sig äventyret eller romanen Svavelvinter, men jag reagerade exempelvis på att Malek omnämndes som såväl "helare" som "föreståendare för sjukstugan". Jag tror visst att bägge två kan rymmas inom tolkningsutrymmet men jag har nog alltid betraktat honom en som en mera politisk figur, medan sjukstugan sköter sig självt, även om om den finansieras av sekten. Men det är ju hårkluverier egentligen. Såna saker, liksom varför Brior Brådfot inte omnämns i kapitlet (väl?) - annat än i samband med Grotebelia, som ju torde vara en tämligen perifer figur i jämförelse. Oavsett blir texten lätt förvirrad om man hänvisar till munken i förbigående utan någon närmare förklaring.

Över huvud taget tror jag att kapitlet måste vända sig till någon specifik läsare, men jag har svårt att få grepp om huruvida det är romanläsaren, rollspelsräven som spelat de gamla häftena, eller någon som bara plockat upp spelet och saknar egentliga referensramar. Det är som sagt ett intressant kapitel som förtjänar största möjliga omsorg, och det finns ju åtskilligt att tillägga. Av platsskäl blir ju själva fokus for innehållet kritiskt, varför man säkerligen kan stöta och blöta upplägget i det oändliga.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests