Hubarth
Topic Author
Posts: 3
Joined: Wed 01 Oct 2014, 20:02

Slavbalans

Thu 02 Oct 2014, 18:38

Läste igenom reglerna för M0 inför stundande spel. Slogs av att slav tycktes vara utan konkurrens det optimala sysslovalet för latenta optare som mig. Förstår jag det rätt om specialfärdigheten i praktiken innebär en "rustning" mot all trauma på nivå 8-10 typ? Hur funkar det i spel? Blir det inte lite obalanserat?
 
User avatar
Jurij 1138
Posts: 329
Joined: Fri 29 Apr 2011, 09:15
Location: Zonen på Öarna

Re: Slavbalans

Thu 02 Oct 2014, 19:11

Jo, regeltekniskt är det lite obalanserat. Har en spelare som precis bytt syssla till Slav, men då tog jag ifrån karaktären all utrustning (inklusive hennes REGEN), och den kommer med stor sannolikhet inte komma tillbaka. Hon har inte heller något att säga till om vad hon får och inte får göra.

Så bara för att det är fördelaktigt att vara Slav regelmässigt betyder inte att det är bra i spelet.
________________________
Meka Extraordinaire
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4496
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Slavbalans

Thu 02 Oct 2014, 19:18

En utav mina spelare spelar slav och det funkar bra. Du anar inte hur otroligt ofta man kan misslyckas med slag. Dessutom så kan man ju inte uthärda skador orsakade av att man pressar sig.

Jag ville först inte ha med slaven då jag inte gillar att spelare är det (eller bossar) men som sagt, en av mina spelare gjorde en karaktär medan vi andra spelade (hans karaktär hade just dött :o ) och han hann göra en slav innan jag han säga "jag vill inte ...". Det jag har märkt med slaven är att den inte tillför något speciellt. De andra yrkena har ju något som gör dem unika, men slaven är bara, just slav. Han är mest bara en bit kött. Vi är 3-4 spelare (+ mej, SL). Detta gör att en spelare som agerar köttbit utan att kunna tillföra något annat är en uppoffring för gruppen. Han skulle ju kunna blivit en fixare, skrotskalle, zonstrykare, någon som tillför något som ingen annan har.

Ska väl sägas det att som ett långtgående mål kan slaven vara en bra grund. Slav, sedan bli fri (antagligen ett mål) för att sedan byta yrke till ett yrke som mer tillför något än att vara en bara en köttbit.

Visst krossare är också bara en köttbit, men han har åtminstone Mucka, kanske inte världens sexigaste färdighet, men man ska inte underskatta den i kanske mest Arkspel men även Zonspel.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Hubarth
Topic Author
Posts: 3
Joined: Wed 01 Oct 2014, 20:02

Re: Slavbalans

Thu 02 Oct 2014, 19:39

Jo, klart man kan anpassa i spelet efter för och nackdelar men jag tycker det är lite olyckligt i M0 som ändå har en (som jag uppfattar det) ambition av att vara någorlunda balanserat regeltekniskt (se exempelvis hur man designat "Boss"). Kanske kan en mod vara att man kan uthärda all trauma förutom skada?
 
Hubarth
Topic Author
Posts: 3
Joined: Wed 01 Oct 2014, 20:02

Re: Slavbalans

Thu 02 Oct 2014, 20:32

De andra yrkena har ju något som gör dem unika, men slaven är bara, just slav. Han är mest bara en bit kött. Vi är 3-4 spelare (+ mej, SL). Detta gör att en spelare som agerar köttbit utan att kunna tillföra något annat är en uppoffring för gruppen. Han skulle ju kunna blivit en fixare, skrotskalle, zonstrykare, någon som tillför något som ingen annan har.
Förvisso. Men som jag ser det blir slaven snarast en "tank", vilket inte känns helt onyttigt ur grupperspektiv.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4899
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Slavbalans

Thu 02 Oct 2014, 23:09

Intressant. Det där med balans i rollspel är trixigt - det handlar ju inte bara om rena stats, utan även om social status, osv. Jag har hört flera olika olika klasser kallas "den överlägset bästa sysslan i spelet", vilket kanske tyder på att det inte är så illa ändå. :)

Slaven är grymt bra, det är sant - ändå är det rätt få som väljer att spela den. Att den är så pass bra är avsiktligt, just för att väga upp dess svaga sociala ställning.
Fria Ligan
 
User avatar
SirBulle
Posts: 117
Joined: Tue 25 Feb 2014, 19:10

Re: Slavbalans

Fri 03 Oct 2014, 08:14

Mycket intressant.
Jag gillar tanken på att alla yrken, klasser, raser och sådant är statsmässigt lika i spel.

I detta fall då slav verkligen har det sämre i spel än de andra så kanske det dock är nödvändigt att boosta den en aning för att dem ska vara tilltalande att spela.

Som SL så är det ju viktigt att balansera spelet åt alla spelare. Om någon har valt att t.ex. spela slav i detta fallet så får den personen lite bättre stats men samtidigt får då SL sätta dig personen genom alla dess nackdelar.
Samma med andra yrken.
 
User avatar
Daarkh
Posts: 94
Joined: Fri 29 Aug 2014, 19:29
Location: Ljusdal
Contact:

Re: Slavbalans

Mon 13 Oct 2014, 08:57

Jag gillar just faktumet att Slaven får en stark fördel. Som Spelledare ser jag sedan till att slaven får det nog så jobbigt ändå, genom att ha en ännu starkare ägare, som i tid och otid knuffar runt slaven och ser till att hålla spelarna på mattan.

Jag har spellett en hel del Vampire the Masquerade, och maktspelet därifrån går lätt att bygga i en ark också. Det finns alltid en större fisk... ;)
 
Oskar
Posts: 106
Joined: Fri 27 Apr 2012, 13:55

Re: Slavbalans

Sat 02 Apr 2016, 15:52

Jag har också en slav i min spelargrupp och jag undrar lite över i vilken "ordning" man hanterar skador i strid. Lek med tanken att vi har en slav med rustning, Uthärda samt en mutation som kan stå emot skada. Insektoid i det här fallet. I normala fall går det inte att använda en färdighet och en mutation i samma runda såvida mutationen inte är reaktiv. Så om jag förstått saken rätt så slår spelaren först pryltärningar för rustningen, Uthärdar så mycket skada den kan och sist i rundan använder en mutation för att ta ännu mindre skada. Såvida jag inte missuppfattat något i reglerna så är det en väldigt kraftfull kombination.
 
KalleFridholm
Posts: 62
Joined: Wed 20 May 2015, 09:40

Re: Slavbalans

Sun 03 Apr 2016, 11:42

Ser ut som du har förstått reglerna rätt, och det är onekligen en väldigt bra kombo. Först slag för rustning (kan ej pressas och går skada igenom så tar rustningen stryk på svarta 1:or) sedan slag för uthärda (kan ge skada om slaget pressas och det slås gula 1:or) och sist kan reaktiva mutationer användas (slå slag för snedtändning). Så har du tur med tärningarna så är slaven väldigt svår att slå ned, men det finns utrymme för att det ska skita sig också..

Som SL kan du väl trycka lite mer på slavens sociala status som sagts tidigare i tråden och den kanske måste rapportera vad övriga RP gör till dess boss som försöker utnyttja situationen..

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests