AndreasM
Topic Author

Önskemål för framtida Expert

Sat 27 Jul 2024, 20:04

Vad skulle ni vilja se i en framtida expert-utgåva av DOD23?

Några av mina högst personliga önskemål:
-Träffområden
-Alternativa regler för läkning. Man återhämtar sig för fort mot vad som är rimligt tycker jag.
-Egenskaper som styr initiativ i högre grad. Kanske Initiativ som sekundär egenskap?
-Smärta
-Mer detaljerade regler för olika handverksprofessioner.
-Mer detaljerade regler för örter, droger och gifter.
-Regler för tillverkning av fällor.
-Regler för religion och livsåskådning.
-Regler för att RP skall kunna göra fler än en sak per runda. Kanske vissa hjältar är snabba nog att göra flera saker per runda?
-Belägringsmaskiner.

AndreasM
Topic Author

Re: Önskemål för framtida Expert

Sat 27 Jul 2024, 20:25

Kom direkt på ytterligare tankar:
-När man använder träffzoner så borde man ju förstås också hantera rustningar annorlunda. Alltså olika skydd för olika delar av kroppen.
-Mörkersyn. Jag tycker det är en stor brist att man inte hanterat syn och hörsel mer detaljerat. Vissa raser tycker jag borde kunna ha bra eller perfekt mörkersyn, exempelvis dvärgar. Alver kanske skall se längre och höra bättre.

Byrax

Tue 13 Aug 2024, 11:57

Fler släktesförmågor att välja mellan
Utökade regler för monsterattacker, dvs mer variation
Länsherreregler/sköta egen förläning/borg /gille etc
Större slag, land och sjö
Nya och fler skattkort

Peter_Nilsson_

Thu 15 Aug 2024, 22:18

Det enda jag önskar egentligen är:

Mer intressanta regler för rustning (samt fler rustningstyper)
Mer ingående regler för gift/sjukdom
Fler hjälteförmågor
Fler yrken
Fler vapentyper

Och gärna fler artefakter i stil med Um-Durman (tillhörande side quests för att hitta dem hade inte gjort ont heller)

Snälla tomten

Ugglefar

Fri 23 Aug 2024, 11:52

Med en expert-expansion vill jag helst ha nya valmöjligheter för spelarna. Fler yrken, fler hjälteförmågor, fler magiska föremål osv.

I form av nya regler ser jag helst regler som tillför något helt nytt, inte regler som gör grundreglerna mer komplicerade. Så regler för att äga och förbättra en borg ser jag gärna, men regler om olika träffområden i strid eller mer komplicerade regler runt initiativ ser jag helst inte då de antagligen gör spelet långsammare.

Albrekt

Tue 03 Sep 2024, 06:08

Men träffområden är jäkligt häftigt ändå... 8-)
"Forget everything you have ever learned about games. A roleplaying game is not a game in the normal sense."

Byrax

Tue 03 Sep 2024, 09:44

Eftersom någon form av regler/reglering för släktens grundegenskaper efterfrågas relativt ofta (ja, jag kände så först också, men tycker det funkar bra som det är i spel) kanske det vore än bra idé?

Short Fey

Tue 03 Sep 2024, 11:39

Mycket av det jag skulle vilja se är sådant de har sagt de vill lägga i (fler yrken/hjälte förmågor/sekundära förmågor/föremål och olika matrial/regler för att äga och sköta om befästringar o storslag).

Det jag kan tänka mig mer är:

-Regler för olika typer av vildmarker (jungler, öknar, öar med mera), plus de faror och problem sådana områden har.
-flera tabeller man kan rulla på för t'ex händelser eller något gått snett.
-fler gifter o droger.
-regler för att rida monster (gripar, pegasuses med mera)
-metaler magiker kan använda (så om du måste vara en svärds svingande magiker så kan du).
-en mer djup gånde förklaring hur mycket hp o armor föremål har (hur mycket ska en vanlig dörr ha jämnfört med en mer strycktålig?). Iallafall några förslag.

Vet inte hur jag känner för träffpunkter o flera initiative regler. Håller med om att det känns som de skulle sänka spelet som vill man gör sina drag snabbt, men protesterar inte häller om det läggs up som optional rules.
Beware the fey!

AndreasM
Topic Author

Mon 14 Oct 2024, 21:26

Efter att ha spelat igenom medföljande äventyret med min grupp och påbörjat Ärans väg så har jag framförallt önskemål kopplat till fortsatt utveckling av rollpersoner. Jag tycker det känns som att man närmat sig en gräns när det saknas meningsfull progression. Spelarna tycker också det finns en viss känsla av att karaktärerna är statiska. De har samma grundegenskaper efter en hyffsat lång kampanj som de startade med.

Jag skulle vilja se följande:
-Regler för att höja grundegenskaper. Mina spelare tycker det är väldigt ologisk att man inte kan bli bättre i grundegenskaper ens med träning. Exempelvis finns fokuserad men det är ju inte samma som att man faktiskt får mer PSY. Om man exempelvis offrar en PSY för att göra ett magiskt föremål skulle man ju vilja kunna ha en möjlighet att återfå detta.
-Regler för grundegenskaper högre än 18, gärna kopplat till släkte. Det vore ju rimligt att en rese, orch eller människa kan högre maximal styrka än en halvling.
-Regler för att bli bättre än 18 i FV. Det är lite tråkigt när man har 18 i flera av de färdigheter man använder mest.

Det kanske då medför att man som alternativ expert-regler kommer ha andra varianter av motståndsslag eller ersätta fördel/nackdel med det traditionella "modifier-systemet. Om man har FV 24 i så kan man få -10 i modifiering för en svår uppgift som man då skall slå under 14 för att lyckas med.

Valdagast

Fri 18 Oct 2024, 13:26

Regler för olika material, som brons och ädelsilver. Så att magiker kan använda svärd.