Tordan69
Topic Author
Posts: 1
Joined: Tue 05 Dec 2023, 13:27

Använda Online "verktyg" vid fysiskt spelmöte?

Tue 05 Dec 2023, 13:40

Hej!
Egentligen en generell fråga, men ställer den här eftersom Drakar och Demoner är rollspelet jag tänkte använda i mitt första försök som GM.
Jag, en pappa i femtioårsåldern, skall försöka locka in mina tonåringar och flickvänner till rollspel och har fastnat för Drakar och Demoner. Jag har noll erfarenhet och tillräcklig självinsikt för att anta att det bästa är KISS, Keep It Simple Stupid, och spela "klassiskt" analogt med papper, pennor och tryckta/ritade kartor. Meeeen som tekniknörd lockas jag av the shinyness av t.ex. Foundry.

Så om jag lägger logiken bakom mig och ställer frågorna:
Är det någon av er som läser detta som använder Foundry eller motsvarande som "digital spelplan" vid fysiska möten? Mycket av dess funktionalitet är ju baserat på att varje spelare ser sin karaktär och omgivning/ljud som den karaktären ser/hör och den "effekten" försvinner ju när alla spelare ser hela kartan.
Är det mest störande att visa kartorna på en typ 65" TV i vardagsrummet? Kommer inte ge mig på att bygga nåt avancerat spelbord med nedsänkt skärm.
är det ens möjligt att genomföra med en dator, eller krävs det två datorer. En för spelledaren att sköta spelet, och en för "public viewing" för spelarna som visas på TV:n?

Ju mer jag skriver desto mer känner jag att det inte är enkelt/lämpligt(?) med denna lösning, kanske finns det nåt annat, enklare för att ha en stor digital spelplan/karta?

Update: Hittade denna post på ämnet:
https://www.foundryvtt-hub.com/guide/us ... on-gaming/
OM någon använder nåt VTT på detta sätt, för-, nackdelar med de olika leverantörerna? Ser t.ex. att Roll20 har nån sorts stöd för solo-spelet av DoD, vilket jag inte ser på Foundry.
Last edited by Tordan69 on Tue 05 Dec 2023, 15:20, edited 1 time in total.
 
Mogrogh
Posts: 4
Joined: Sun 29 May 2022, 21:57

Re: Använda Online "verktyg" vid fysiskt spelmöte?

Wed 06 Dec 2023, 21:10

Jag vet inte vad det skulle vara för speciellt stöd Roll20 har för solospel men hela boxen finns i Foundry, även soloäventyret och tabellerna man använder.

Vi brukar använda dator när vi spelar. Två av oss använder Foundry när vi är SL (kompis kör C&C7 och jag bl.a. D&D) och en tredje (Star Wars FFG och C&C7) använder sin laptop med en blandning av program, oftast bildvisningsprogram och något web-baserat kartprogram.

Vi har en TV som sitter på ett bra ställe, mittemot SL vid ett bord. Kopplar in TVn i vår laptop och får upp spelarvyn där. Kör webläsaren i fullskärmsläge och minimerar Foundrys interface. Det kan vara bilder, kartor och ljud. Det finns moduler som kan hjälpa. Har inte använt någon, för jag hade glömt de fanns tills jag skulle svara här....
https://www.youtube.com/watch?v=08NGVfZQHuM

Alla spelare har en karaktär i Foundry. Den innehåller en bild (om det finns) av spelarens karaktär och karaktärens namn. Resten är oviktigt. Då kan de se var på kartan de är och sitt initiativ i initiativ-trackern. Jag har ett inlogg för spelarvyn som "äger" alla dessa spelarkaraktärer.

Spelarna säger vart de går och gör och jag flyttar karaktärerna åt dem.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests