User avatar
Doohan
Topic Author
Posts: 2
Joined: Wed 18 Oct 2023, 11:36

Husregel: Tabell för rykte

Tue 31 Oct 2023, 11:26

Jag har börjat utveckla en tabell för rykte gällande inidivid och grupp och skulle önska lite input från andra SL. Tänker att gruppens rykte är det individernas totala rykte / antal.

Gruppens rykte kan påverka sådant som rör gruppen i stort, exempelvis nya uppdrag/äventyr, information m.m. Individens rykte kan påverka individuella slag som att köpslå, slagsmål m.m

### Gruppens Rykte

| Rykte Nivå | Poäng | Effekt på Spelvärlden |
|------------|-------|-----------------------|
| Legendariska Hjältar | 90-100 | Alla känner till gruppen, erbjuds rabatter och hjälp. |
| Folkhjältar | 70-89 | Kända i stora delar av landet, får ofta uppdrag från högt uppsatta. |
| Lokala Hjältar | 50-69 | Kända i en region eller stad, får fördelar som bättre priser. |
| Respekterade | 30-49 | Kända i en mindre skala, lättare att få information och hjälp. |
| Neutrala | 10-29 | Ingen särskild uppfattning, behandlas som vilka resande som helst. |
| Omtalade | 0-9 | Folk har hört talas om dem men inte nödvändigtvis på ett bra sätt. |
| Illa Ansedda | -10--29 | Många misstror dem, svårare att få hjälp. |
| Efterlysta | -30--49 | Efterlysta i vissa områden, risk för arrestering. |
| Ökända | -50--69 | Kända som skurkar, jagade av lagens långa arm. |
| Legendariska Förbrytare | -70--100 | Alla vet vilka de är och de är allmänt fruktade och hatade. |

### Individuellt Rykte

| Karaktär | Rykte Poäng | Noteringar |
|----------------|------------|------------|
| Spelare 1 | 40 | Känd för sitt mod i strid. |
| Spelare 2 | 20 | Respekterad men också fruktad för sitt temperament. |
| Spelare 3 | ? | Ny i gruppen, ryktet har inte etablerats än. |

#### Hur man tjänar/förlorar ryktepoäng:

- Fullfölja ett uppdrag: +5 poäng
- Rädda en by/stad: +10 poäng
- Besegra en känd skurk: +8 poäng
- Stjäla eller bedra: -5 poäng
- Skada oskyldiga: -10 poäng
- Mord: -20 poäng


Om du vill använda en T20-tärning för att avgöra hur karaktärernas rykte påverkar en given situation, kan du göra det på flera sätt. Här är ett förslag:

Fastställa en Grundnivå: Bestäm en grundnivå för svårighetsgraden av det rykte-testet. Detta kan variera beroende på situationen. Till exempel kan det vara lättare att imponera på en grupp bybor än en skeptisk kung.

Rykte Modifierare: Lägg till eller dra ifrån ryktepoängen från T20-slaget. Om en karaktär har 40 i rykte, lägg till +4 till T20-slaget. Om karaktären har -20 i rykte, dra ifrån -2 från T20-slaget.

Slå T20: Slå en T20-tärning och lägg till eller dra ifrån rykte-modifieraren.

Jämför med Grundnivån: Om det totala resultatet är högre än eller lika med grundnivån, lyckas karaktären med sin rykte-check. Om det är lägre, misslyckas de.

Exempel:
Grundnivå för att övertyga en handelsman att ge rabatt: 10
Spelare 1(40 i rykte): Slår en T20 och får 15. Lägger till +4 (40/10) för en total av 19. Lyckas.
Spelare 2 (20 i rykte): Slår en T20 och får 8. Lägger till +2 (20/10) för en total av 10. Lyckas precis.
Spelare 3 (0 i rykte): Slår en T20 och får 9. Ingen modifierare. Misslyckas.


Kom gärna med era tankar och förslag kring rykte :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest