Kartong Karlsson
Topic Author
Posts: 59
Joined: Tue 23 Feb 2021, 02:33

Gör besvärjelser som KRAFTNÄVE magisk skada?

Thu 26 Oct 2023, 10:26

Att besvärjelsen FÖRTOLLA VAPEN gör att ett vapen räknas som magiskt är ganska självklart, det nämns till och med i beskrivningen. Men hur är det med till exempel KRAFTNÄVE? Den besvärjelsen nämner inget om att nävarna räknas som magiska, men den ökade skadan måste väl komma någonstans ifrån? Så... går det eller går det inte att boxa ihjäl ett spöke med KRAFTNÄVE?
 
User avatar
MattiasS
Posts: 46
Joined: Wed 07 Dec 2022, 17:13

Re: Gör besvärjelser som KRAFTNÄVE magisk skada?

Thu 26 Oct 2023, 11:27

Och som uppföljning, skyddar Beskyddare?
 
Silke
Posts: 7
Joined: Sat 11 Feb 2012, 23:04

Re: Gör besvärjelser som KRAFTNÄVE magisk skada?

Mon 11 Dec 2023, 21:27

Ingen som kan svara?
På dessa två frågor?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4458
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Gör besvärjelser som KRAFTNÄVE magisk skada?

Mon 11 Dec 2023, 22:03

Besvärjelsen 'Förtrolla Vapen' säger att vapnet räknas som magiskt. Besvärjelsen 'Kraftnäve' säger ingenting om att magikerns obeväpnade attacker skulle räknas som magiska. Så, svaret blir - Nej, Kraftnäve förstärker magikerns skada när hen attackerar med obeväpnad attack. Vill man ha ett narrativ för det så kan man se det som att magikern med 'Kraftnäve' förstärker sin precision och styrka när hen anfaller med sina nävar och fötter men det är fortfarande bara nävar och fötter, medan 'Förtrolla Vapen' förändrar vapnet för en tid.

edit: Skall väl tilläggas att jag inte är Fria Ligan men med det sagt, FL och då framför allt Tomas grejer har en tendens att det finns en grundregel någonstans och ev. undantag står där de gäller. I det här fallet så har vi två förstärkande besvärjelser, en som förstärker skadan på obeväpnade attacker och en som förstärker effekten på ett handhållet vapen. Grundregeln är att vapen inte är magiska, men i en utav besvärjelserna ändrar det medan den andra inte gör det.

Får lägga in en brasklapp här att ibland så blir det fel i reglerna, men om vi bortser från att det är ett fel som smugit sig in (vilket jag inte tror) så tror jag nog min tolkning är rätt. Sedan så kan ju spelledare runt om i Sverige och annorstädes välja att tolka det på sitt sätt förstås.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 0 guests