User avatar
Hornblom
Topic Author
Posts: 19
Joined: Thu 22 Nov 2018, 13:26

Förbättringskryss vid för- och nackdel?

Tue 17 Oct 2023, 11:15

Jag undrar hur det är tänkt att förbättringskryss ska funka vid drak- och demonslag med för- eller nackdelar. Om slaget har en enda för- eller nackdel så ökar och minskar chanserna för drak- och demonslag så att de nästan tar ut varandra och chansen för ett förbättringskryss ligger kvar runt ca 10%. Så långt är jag med. Men om spelaren slår ett slag med flera nackdelar så kommer risken för demonslag och därmed förbättringskryss öka (ca 14% vid två nackdelar osv). Är det meningen att det ska funka så? Ska karaktären lära sig mer när det är svårt eller kan det bli fuskigt?
Har samma undring om slag med många fördelar, blir det bra att chans för drakslag och kryss ökar för varje fördel när något är riktigt lätt, eller borde det funka på något annat sätt?
 
User avatar
Short Fey
Posts: 405
Joined: Sat 03 Dec 2022, 14:45

Re: Förbättringskryss vid för- och nackdel?

Tue 17 Oct 2023, 11:40

Jag tolkar det som ett ja, det är lättare med flera för-ock-nackdelar. Men det är ganska ovanligt att du har mer än en fördel eller nackdel per slag. Så det är inte något som generellt händer i vanligt spel.
Beware the fey!
 
jborjeson
Posts: 4
Joined: Sun 08 Oct 2023, 17:03

Re: Förbättringskryss vid för- och nackdel?

Tue 17 Oct 2023, 14:59

Kanske tänker jag fel med matten nu, men tar inte den ökade chansen för drakslag ut den minskade risken för demonslag vid fördel? Och givetvis tvärtom vid nackdel.
 
User avatar
Hornblom
Topic Author
Posts: 19
Joined: Thu 22 Nov 2018, 13:26

Re: Förbättringskryss vid för- och nackdel?

Tue 17 Oct 2023, 20:51

Det låter vettigt Fey, att det går att bortse ifrån då det inte händer så ofta.
Borjeson: Jo de tar närapå ut varandra vid en fördel, men vid två fördelar blir chansen att slå drakslag ca 14%.
Så den tar ut det med råge och ökar den totala chansen för kryss vid mer än en fördel:

https://anydice.com/program/1d60
 
Pelå
Posts: 4
Joined: Thu 13 Apr 2023, 21:54

Re: Förbättringskryss vid för- och nackdel?

Wed 18 Oct 2023, 11:08

Speciellt när det gäller nackdelar tycker jag att det låter rimligt. Ger jag mig på något med flera nackdelar är det troligen en extremt lärorik upplevelse.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests