Regeringskansli
Topic Author
Posts: 2
Joined: Sun 24 Sep 2023, 11:48

Dagsmarscher och avstånd

Sun 24 Sep 2023, 11:56

Hej! Jag är en relativt van DnD5E-spelare men ska i veckan testa min första klassiska "Drakar och Demoner"-kampanj som SL. Bara baserat på matematiken så känns spelet dödligare än 5E och jag har enats ihop med spelarna om att därför lägga lite mer fokus på överlevnadsaspekterna kring ransonering, resande och så vidare för att hitta rätt känsla och "pacing" för kampanjen. Jag sitter nu och försöker mappa upp avstånden i Dimmornas dal och förstå hur resandet faktiskt fungerar, preppa lite slumpmöten osv, och undrar således följande:

Är en "dagsmarsch" samma sak som ett skifts resande till fots eller som två skifts resande?

På kartan så ser det ut som att Ridders Rös är ungefär 3 mil från Utkante (om hela kartan är 15 mil i bredd), och det skulle ju motsvara två skifts, eller en dags, resande till fots. I äventyret beskrivs dock avståndet som "två dagsmarscher". Jag förstår att jag kan RP:a det här "on the fly", men blev nyfiken på svaret ändå.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4458
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Dagsmarscher och avstånd

Sun 24 Sep 2023, 12:06

När man är ute på utfärder så brukar man gå på morgonskiftet och på dagskiftet för att sedan på kvällsskiftet göra läger, fixa mat, laga grejer o.s.v. och på natten sover man. Den eller de som ska vara vakt på natten, sover på kvällen.

Att man går 15 km på ett skift är under bra förhållanden, typ om det finns en väg, annars kan det bli mycket kortare. Personligen så brukar jag sänka sträckan man färdas i terräng med en tredjedel eller till med med två tredjedelar om det är riktigt besvärlig terräng.

Till Ridders rös tar det nog två dagar om man följer vägen norrut och sedan väster (man kommer fram dag två). Om man väljer att gå direkt på så måste man ju slå för vildmarksvana för att undvika att gå vilse eller råka ut för andra missöden, men det kan gå fortare, även om man färdas lite kortare varje skift.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Regeringskansli
Topic Author
Posts: 2
Joined: Sun 24 Sep 2023, 11:48

Re: Dagsmarscher och avstånd

Sun 24 Sep 2023, 12:19

När man är ute på utfärder så brukar man gå på morgonskiftet och på dagskiftet för att sedan på kvällsskiftet göra läger, fixa mat, laga grejer o.s.v. och på natten sover man. Den eller de som ska vara vakt på natten, sover på kvällen.

Att man går 15 km på ett skift är under bra förhållanden, typ om det finns en väg, annars kan det bli mycket kortare. Personligen så brukar jag sänka sträckan man färdas i terräng med en tredjedel eller till med med två tredjedelar om det är riktigt besvärlig terräng.

Till Ridders rös tar det nog två dagar om man följer vägen norrut och sedan väster (man kommer fram dag två). Om man väljer att gå direkt på så måste man ju slå för vildmarksvana för att undvika att gå vilse eller råka ut för andra missöden, men det kan gå fortare, även om man färdas lite kortare varje skift.
Kanon! Tack för ett så tydligt svar, det är ju både enkelt för mig att jobba vidare med och också "logiskt och lämpligt" så att säga. Glömde bort vildmarksvanan, så tänkte fågelvägen i avstånd. Det är ju också förstås rimligt att en dag spenderar med promenad (två skift + ett skift läger + ett skift sömn) är en dagsmarsch :) Tack!
 
Byrax
Posts: 1101
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Dagsmarscher och avstånd

Tue 26 Sep 2023, 10:20

https://www.facebook.com/groups/1648429 ... /675519930

Bra karta som visar på olika terrängtyper. Underlättar detaljerade utfärder.
 
caseabiding
Posts: 3
Joined: Tue 28 Nov 2023, 10:25

Re: Dagsmarscher och avstånd

Tue 28 Nov 2023, 10:34

https://www.facebook.com/groups/1648429 ... /675519930

Bra karta som visar på olika terrängtyper. Underlättar detaljerade utfärder x trench run
Tack! Detta är ganska omfattande.
 
Anung
Posts: 76
Joined: Tue 28 Feb 2023, 09:09
Location: Under norrskenet

Re: Dagsmarscher och avstånd

Tue 28 Nov 2023, 12:44

https://www.facebook.com/groups/1648429 ... /675519930

Bra karta som visar på olika terrängtyper. Underlättar detaljerade utfärder.
jag kommer inte åt länken?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests