User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Officiell errata Regelboken

Wed 20 Sep 2023, 11:35

Hej! Trots våra bästa ansträngningar har en handfull småfel smugit sig in i Regelboken till nya Drakar och Demoner. PDF:erna är uppdaterade och finns tillgängliga via DrivethruRPG för alla som backat spelet eller köpt det i Fria Ligans webshop. Utöver några fixade små kosmetiska korrfel är följande justeringar gjorda:
  • Sid 42: Förtydligar att en rollperson måste både utföra sin handling och förflytta sig på sin tur.
  • Sid 43: Förtydligar att ett monster som får ett frislag utför en monsterattack.
  • Sid 43: Förtydligar att ofrivillig förflyttning aldrig utlöser ett frislag.
  • Sid 43: Förtydligar att smygattacker inte kan utföras under aktiv strid.
  • Sid 57: Förtydligar att en besvärjelses nivå inte har någon spelmekanisk effekt.
  • Sid 58: VP kan dras från kroppen även med en VP kvar.
  • Sid 61: Förtydligar att besvärjelsen BESKYDDARE kan läggas på magikern själv.
  • Sid 63: Tar bort effekten sfär från besvärjelsen FÖRDRIVA.
  • Sid 64–65: Besvärjelserna LÄKA, HELA och KURERA kan läggas på magikern själv.
  • Sid 89: Förtydligar hur harpyor agerar i strid.
  • Sid 90: Ändrar räckvidden av jättens monsterattack #6 till 2 meter.
  • Sid 97: Svartalfernas spejare har ingen skadebonus.
Fria Ligan
 
Falmurst
Posts: 15
Joined: Thu 08 Sep 2022, 22:11

Re: Officiell errata Regelboken

Thu 21 Sep 2023, 08:39

En annan sak som skulle vara schysst att få förtydligad är formuleringen för en del monsters skräckattacker (t ex Gastens attack nr 2 (s 87) men den förekommer på fler ställen) där det står "Offret blir Rädd, utsätts för en skräckattack och måste slå sitt PSY-slag med nackdel." Om man är Rädd slår man ju redan med nackdel så då blir det ju sammanlagt två nackdelar på PSY-slaget mot skräckattacken. Är det det som avses eller är det där om nackdel på PSY-slaget bara en påminnelse om att man har nackdel på slaget eftersom man är Rädd?
 
Trångmål
Posts: 2
Joined: Sat 23 Sep 2023, 17:15

Re: Officiell errata Regelboken

Sat 23 Sep 2023, 17:38

Sid. 71: Besvärjelsen Teleportera. Enligt beskrivningen är den nivå 3, men kravet är Fjärrsyn som har nivå 1.
 
greger
Posts: 18
Joined: Wed 01 Jun 2022, 11:05

Re: Officiell errata Regelboken

Mon 09 Oct 2023, 18:06

Sid. 101: «Saknar stigfinnaren karta sker slaget med nackel.», skal være «nackdel»
 
User avatar
Hornblom
Posts: 19
Joined: Thu 22 Nov 2018, 13:26

Re: Officiell errata Regelboken

Tue 17 Oct 2023, 11:09

S. 31 - Drak- och demonslag: En effekt av dessa är att du får ett förbättringskryss. Det står dock inte på den här sidan utan bara under Erfarenhet. Det vore bra att ha det på båda ställena då det är lätt att glömma och behöva bläddra fram och tillbaka.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Officiell errata Regelboken

Wed 18 Oct 2023, 15:19

Erratan ovan har uppdaterats.
Fria Ligan
 
Drakkan
Posts: 9
Joined: Tue 26 Sep 2023, 20:21

Re: Officiell errata Regelboken

Sun 22 Oct 2023, 05:21

For Core set regel bok Side 74, kapitel 6

Det kan vara sent att lägga till feedback till nästa års inbundna regelbok, även om jag kommer att nämna detta i alla fall

Jag har några frågor om vapenavstånd i allmänhet.

Förstår jag det rätt att vapen som till synes kan kastas som har "Räckvidd" satt som styrka, att de automatiskt har 2 ( m ) i avstånd om de används som närstridsvapen och inte kastvapen?
Att om min Strenght är 10 och använder en Handaxe i närstrid är det fortfarande 2 m som alla andra icke-kastbara närstridsvapen? Och att räckvidden för mitt kast är 10 meter, medan om jag kastar ett kort spjut dess 20 meter (Räckvidd = Styrka x 2)

Kan ha varit uppenbart om detta är regelfallet, men jag läste det baklänges ett tag.

Jag föreslår att du lägger till 2/ STR under "Räckvidd" vid bordet för närstridsvapen för kastbara närstridsvapen, bara för förtydligande.

Hoppas att allt ovan kommer att förtydligas i nästa års inbundna regelbok, skulle vara mycket uppskattat.
 
Byrax
Posts: 1101
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Officiell errata Regelboken

Sun 22 Oct 2023, 21:50

Gregers typo på sidan 101, nackel, är inte fixat i v2.
 
robertjonsson
Posts: 2
Joined: Sun 03 Dec 2023, 13:48

Re: Officiell errata Regelboken

Thu 01 Feb 2024, 21:51

I regelboken v2 så är det en typo på besvärjelsen TANKEÖVERFÖRING. Texten "Du kan läsa en annan människas ytliga tankar." borde lyda "Du kan läsa en annan persons ytliga tankar.".
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4458
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Officiell errata Regelboken

Sat 02 Mar 2024, 14:22

Hjälteförmågan stigfinnare har inte samma egenskap som i den engelska boken. Den engelska ger en fördel på slaget medan den svenska gör så att man automatiskt lyckas. Vad är rätt.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 0 guests