Braindrift
Topic Author
Posts: 5
Joined: Wed 26 Jul 2023, 13:32

Husregler eller metoder som gör spelet lite mildare eller mindre dödligt?

Thu 14 Sep 2023, 00:42

Vi spelar Dimmornas Dal i min grupp. Vi började med Ridders Rös och de färdiga rollpersonerna som ett one-shot - hela gruppen blir utplånade när de envist slåss mot kummelgasten. Nya egna rollpersoner och en mer kampanjorienterad start på Dimmornas Dal. Lite av en slump så passerar de nya äventyrarna Ridders Rös igen och beslutar sig för att ta sig ner. Redan i första rummet gör de lite väsen ifrån sig och väcker svärmen med vampyrfladdermöss. Dessa får en av rollpersonerna att fly i panik och däckar en annan redan i första rundan (11 KP i skada på en attack, rollpersonen hade redan tagit fallskada från ett misslyckat klättraslag). Efter lite tumult är en av rollpersonerna döda, en annan ligger nere för räkning och den tredje sitter i fosterställning längre in i gångarna.

Vi är alla lite överväldigade kring hur svårt spelet verkar vara. Som SL gör jag inget uttalat för att försvåra något utan låter tärningarnas utfall vara det mest avgörande. Tycker inte man skall behöva köra allt för mycket pulled punshes heller - men finns såklart mycket man kan göra för att få vågen att tippa lite mer åt ena eller andra hållet. Men upplever det som att vi approachar hela spelet lite fel? Det var i princip två eller tre tärningsutfall som avgjorde den här sista situationen. Ett misslyckat klättraslag som orsakade oväsen, sedan en hög skada som däckade en av spelarna, samt lite otur på skräcktabellen som fick en spelare att fly. Det verkar vara väldigt små marginaler att röra sig med.

Frågeställning: Vad har skapat en bra spelmekanisk ballans i din grupp? Kanske mäktigare rollpersoner? Husregler som lägger lite mer padding runt KP eller andra mekanismer? Smartare spelare? ;)
 
Byrax
Posts: 1101
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Husregler eller metoder som gör spelet lite mildare eller mindre dödligt?

Thu 14 Sep 2023, 09:13

Skulle nog dra ned monsterattackskadorna ett tärningssteg som första åtgärd. Samt ge hjälteförmågor snabbare.
 
CarlNyk
Posts: 68
Joined: Thu 08 Dec 2022, 15:15

Re: Husregler eller metoder som gör spelet lite mildare eller mindre dödligt?

Thu 14 Sep 2023, 11:31

Jag upplever inte att regeländringar krävs.

Kom ihåg att
  1. Underskatta inte FYS! En RP med mindre än 13 i FYS måste vara mycket försiktig
  2. Glöm inte att slå på dödstegen. Återhämtning är möjlig. Uppmuntra spelarna att hjälpa varandra.
  3. Kom ihåg reglerna för att pressa slag. Ett monster som är dött kan inte döda RP.
  4. Lär upp dina spelare i hur de försvara sig och att det är tillåtet att fly. Mina spelare var tvungna att fly från en kummelgast - jag hjälpte dem lite på traven (kunde varit mer elak mot en rollperson)
Last edited by CarlNyk on Thu 14 Sep 2023, 14:12, edited 1 time in total.
 
User avatar
Short Fey
Posts: 405
Joined: Sat 03 Dec 2022, 14:45

Re: Husregler eller metoder som gör spelet lite mildare eller mindre dödligt?

Thu 14 Sep 2023, 12:10

Jag lite nyfiken på klättra slaget. Var det att det klättra ner med ett rep? För personligen tycker jag om det är en hyfsat kort sträcka behöver man inte slå något eftersom de använder en resurse för att göra det enklare. Spel reglerna säger ofta "är det något rimligt enkelt behöver de inte slå" (jag vet att klättra i rep är inte så lätt irl men jag är personligen villig att ignorera det. Hade det varit att klättra ner en klippvägg eller ett stort träd utan grenar hade de få slå)

Men generelt är spelet inte snällt eftersom strider kan vara brutala. Men det låter mest som otur med striden mot fladdermösen.

Det jag kan föreslå är antingen
A: sänk monstrets TP (monstret är lika dödlig, men lättare at slå ihjäl)
B: sänk antalet handlingar per runda (monstret kan göra mindre skada än vanligt utan att man ska justera antal tärningar.)

Men en viktig punkt är att om du kan undvika en strid är det en generellt bra ide. Du kan inte undvika alla gånger, men finns möjligheten kan det vara värt det.
Samt som jag ibland få påmina mina spelare: om du möter nåt stort och läbbigt, och det verkar gå dåligt är det inte en dum ide häller at slå till reträtt.
Beware the fey!
 
Magnus Seter
Posts: 103
Joined: Fri 23 Nov 2018, 12:58

Re: Husregler eller metoder som gör spelet lite mildare eller mindre dödligt?

Sat 16 Sep 2023, 14:26

Här är en enkel fix för att ge spelarna några fler chanser om de tycker att spelet är för dödligt.

Ödespoäng

Alla rollpersoner har T3 ödespoäng när spelet börjar (alternativt kan SL ge 1, 2 eller 3 ödespoäng till var och en av rollpersonerna, om det är viktigt med rättvis fördelning). Dessa kan användas för att undvika en säker död. Använd en poäng och välj en av följande:

1. Undvik all skada från en attack.
2. Om rollpersonen misslyckats med tre dödsslag kan spelaren genast använda ett ödespoäng för att KÄMPA PÅ och få 3 nya dödsslag.
3. Automatiskt lyckas med ett färdighets- eller attackslag, eller ett slag för DUCKA eller PARERA.
4. Tar bort effekten av ett Drak- eller Demonslag (eget eller annans riktat mot sig själv). Ett Drakslag blir ett vanligt lyckat & ett Demonslag blir ett vanligt misslyckande.

När ett ödespoäng används försvinner det för evigt. Spelledaren kan välja att belöna rollpersoner med nya ödespoäng om den så önskar. Det bör vara sällsynt, till exempel om en rollperson överlevt hela kampanjen i äventyrsboken.
 
mollusk8526
Posts: 22
Joined: Mon 20 Mar 2023, 16:07

Re: Husregler eller metoder som gör spelet lite mildare eller mindre dödligt?

Sun 17 Sep 2023, 09:32

Parerar/undviker dina RP? En väldigt stark taktik i strid är att byta initiativ så motståndare får agera först. Parera/undvik (pressa om nödvändigt) och låt de som inte parerat undvikit göra skada. Att använda specialattakerna är också väldigt kraftfullt; exempelvis: fälla -> greppa -> hålla fast eller hitta glipa på motståndare med mycket rustning.

En annan aspekt är att jag som SL är väldigt påläst på reglerna och informerat/tipsar om de alternativ de har i strid och dels ger dom ”hintar” om vad dom kan/borde göra. Exempel med fladdermössen: Första gången någon för oväsen (såvida inte det är extremt), beskriv hur fladdermössen börjar tjattra (men somnar igen) och gör RP uppmärksam på faran (det är stora fladdermöss, dom ser farliga ut, låt den som ser fladdermössen slå slag för bestiologi och om de lyckas avslöja mer om hur farliga dom är).
 
Byrax
Posts: 1101
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Husregler eller metoder som gör spelet lite mildare eller mindre dödligt?

Sun 17 Sep 2023, 19:53

” En väldigt stark taktik i strid är att byta initiativ så motståndare får agera först.”
Njae, bara om man klarar av att stå emot attacker utan att bränna sin handling på försvar. Då är det väl bättre att behålla sitt tidigare initiativ och försöka sätta motståndaren ur spel innan hen kan anfalla?
 
mollusk8526
Posts: 22
Joined: Mon 20 Mar 2023, 16:07

Re: Husregler eller metoder som gör spelet lite mildare eller mindre dödligt?

Wed 20 Sep 2023, 15:21

” En väldigt stark taktik i strid är att byta initiativ så motståndare får agera först.”
Njae, bara om man klarar av att stå emot attacker utan att bränna sin handling på försvar. Då är det väl bättre att behålla sitt tidigare initiativ och försöka sätta motståndaren ur spel innan hen kan anfalla?
Jag skulle säga att det beror helt på motståndaren och hur sammansättningen av spelargruppen ser ut. Men jag hävdar att det är något att ha i beaktning, samma med fälla/greppa/hitta glipa.
 
Byrax
Posts: 1101
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Husregler eller metoder som gör spelet lite mildare eller mindre dödligt?

Thu 21 Sep 2023, 13:05

Kanske utgå från att även bad guys har självbevarelsedrift, och försöker fly/retirera vid hälften av gruppen dödade/svårt skadade eller egen halv KP-nivå?
 
Sabrinaro
Posts: 3
Joined: Sun 24 Sep 2023, 08:05

Re: Husregler eller metoder som gör spelet lite mildare eller mindre dödligt?

Sun 24 Sep 2023, 08:11

Kummelgasten har ”skydd 8”.

All skada förutom magi (eld) gör halv skada. Upplevde att ingen kunde ens skada honom med vanliga vapen. Bäst skada var bredavärd 2T6 +T4 skadebonus. I bästa fall gör detta 16 skada vilket helt blockas av rustningen (skyddet).

Hur är det tänkt att nya karaktärer med 5 silvermynt ska kunna besegra Kummelgasten i äventyret som rekommenderas som första uppdrag?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests